Diensten

Social media marketing | Voor- en nadelen, aanpak en tips voor je bedrijf

Van zichtbaarheid naar nieuwe klanten

Home » Social media marketing
Social media marketing. Wat is het? Alle voor- en nadelen, tips en aanpak voor je bedrijf op een rijtje. Van zichtbaarheid naar nieuwe klanten.

Ben jij een ondernemer en op zoek naar alle antwoorden op het gebied van social media marketing vragen? Leer hier alles wat je moet weten om social media in te zetten voor de groei van jouw bedrijf!

Social media marketing kost tijd en vraagt om discipline om consequent op vaste momenten relevante content te plaatsen. Door social media uit te besteden zorg je voor herkenbare, relevante, frequente, doelgerichte social media communicatie.  Zo blijf je continue zichtbaar bij je ideale doelgroep en houd jij focus op het runnen van je bedrijf.

In dit complete overzicht over social media marketing voor je bedrijf lees je:

Ontmoet je ideale doelgroep op social media, voeg waarde toe, blijf op het vizier van je potentiële klant en GROEI met je bedrijf.

👇

Social media marketing

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het gebruik van sociale media platforms om marketingdoelen te behalen.

Met social media marketing gebruik je social media om communicatie en interactie met je doelgroep te verkrijgen, het bereik onder potentiële klanten te vergroten, en de kans op groei van conversie en omzet groter te maken.

Helder!

Waarom social media marketing?

Veel mensen, en dus ook jouw potentiële klanten, zijn dagelijks uren online, ook op social media. Jij wilt daar zijn waar je doelgroep is.

Via online marketing, inclusief via social media, kun je jouw doelgroep helpen met hun problemen, uitdagingen en behoeften, inclusief jouw producten/diensten en bedrijf zichtbaar maken bij je doelgroep.

Wil jij:

  • Leads genereren
  • Zichtbaarheid bij je doelgroep vergroten
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Bezoekers naar je website krijgen en die vervolgens te converteren naar leads

Dan is social media essentieel in de groei van je bedrijf. Lees hier meer waarom het belangrijk is voor je bedrijf.

Voordelen social media voor bedrijven

Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken. Eén van de manieren om dit te doen is door middel van sociale media marketing. Maar wat levert dit eigenlijk op?

Wij zetten alle voordelen van sociale media marketing voor bedrijven voor je op een rijtje. Social media marketing:

  • Vergroot de naamsbekendheid
  • Verhoogt de klant- en merkloyaliteit
  • Verhoogt de omzet
  • Verbeterde klantenservice
  • Verhoogde betrokkenheid
  • Gericht adverteren
  • Lage marketingkosten
  • Meetbare resultaten
  • Verbeterde targeting

Lees meer over alle voordelen van social media marketing voor bedrijven.

Wil jij groeien op social media, maar heb jij geen tijd om consequent waardevolle content te plaatsen? Laat ons je helpen en besteed je social media uit aan EVEReONE!

Nadelen social media voor bedrijven

Elk voordeel heeft ook een nadeel zeggen we dan. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je gaat inzetten op social media.

  • Verkeerd gebruik van social media accounts kan leiden tot reputatieschade: Het te veel richten op verkopen van je product, het plaatsen van negatieve berichten of personeel die niet goed op de hoogte brengen van je product, dienst of het social media platform kan leiden tot een slechte reputatie van je bedrijf.
  • Social media is niet altijd zo makkelijk als het lijkt: Het is tegenwoordig een ‘fine-art’; het creëren van een pakkende social media post. Het is belangrijk waardevolle content te bieden, én ook nog eens de aandacht te kunnen trekken tussen al die andere grote hoeveelheden aan berichten.
  • Social media kost veel tijd om te beheren: Het effectief beheren van social media accounts kost tijd en moeite. Het vereist je regelmatig updates te plaatsen, snel te reageren op berichten en de interactie met volgers te onderhouden.

Laat je social media uitbesteden door een expert op het gebied van social media en bespaar tijd, geld en zorg dat alles tip top en professioneel in elkaar zit!

Doelen social media marketing

Het is zeker waar dat sociale media belangrijk is voor het succes van je bedrijf en dat het hebben van concrete doelen essentieel is om groei te behalen.

Hieronder vind je 11 doelen die je kunt gebruiken om je op te richten voor je social media marketing:

Doel 1. Vergroten van de merkbekendheid

Social media platforms bieden je bedrijf de mogelijkheid om je merk en producten/diensten aan een breder publiek te tonen.

Doel 2. Genereren van leads

Meer leads is meer kans op verkoop. Door middel van gerichte advertenties en content te verspreiden op social media kan je leads genereren.

Doel 3. Genereren van inkomsten

Social media marketing kan bijdragen aan het genereren van inkomsten door middel van organische posts, advertenties, samenwerkingen met influencers/creators en de verkoop van je product/dienst.

Doel 4. Versterken van het merkimago

Door middel van creatieve en authentieke content kan je een sterk en positief imago opbouwen bij volgers en potentiële klanten.

Doel 5. Verhogen van verkeer naar de website

Social media kan bedrijven helpen om meer verkeer naar hun website te leiden door het delen van links naar blogposts, productpagina’s en andere relevante content.

Doel 6. Verhogen van de snelheid van communicatie

Social media stelt je in staat om snel en efficiënt te communiceren met je publiek.

Doel 7. Genereren van inzichten en analyse

Social media platforms bieden analytische tools waarmee je inzicht kunt krijgen in de prestaties van je content en campagnes, zo kan je deze optimaliseren.

Doel 8. Opbouwen van een community-gevoel

Social media kan je bedrijf helpen om een gevoel van community rond je merk te creëren. Volgers worden aangemoedigd om met elkaar in contact te komen, content te delen, zich te identificeren met het merk en feedback te geven. Dit zorgt dus voor meer betrokkenheid.

Doel 9. Onderzoeken van de markt

Social media kan je bedrijf helpen om inzicht te krijgen in de behoeften, interesses en meningen van je doelgroep. Dat kan vervolgens weer gebruikt worden om marketing- en productstrategieën te verbeteren.

Doel 10. Opbouwen van partnerschappen en samenwerkingen

Via je social media kanalen kan je partnerschappen en samenwerkingen op bouwen met andere bedrijven, influencers en creators, waardoor je je bereik en invloed kunt vergroten.

Doel 11. Verbeteren van het productaanbod

Social media kan je helpen om inzicht te krijgen in wat je klanten willen en nodig hebben, waardoor je je productaanbod kunt verbeteren en aanpassen aan de behoeften van je doelgroep.

1. Kies de juiste platforms

Bepaal welke sociale media platforms relevant zijn voor je bedrijf en doelgroep.

Elk platform heeft unieke voordelen en een andere doelgroep, dus doe onderzoek om te bepalen welke het beste bij jou passen.

De keuze van het medium is afhankelijk van de business waarin je zit. Zo is LinkedIn waarschijnlijk de beste optie als je in de B2B-markt zit en Pinterest om recepten of inspiratie te delen op het gebied van Wonen of Koken.

Lees hier hoe je bepaalt welk social media kanaal bij jouw bedrijf past.

2. Zorg dat je een consistente en authentieke identiteit hebt

Zorg voor een consistente merkidentiteit op alle sociale media platforms en wees authentiek!

  • Vermijd het plaatsen van inhoud die niet relevant is voor je merk.
  • Wees authentiek
  • Deel interessante, grappige of relevante posts om het bereik van jouw merk te vergroten.

Zorg ervoor dat de content die jij deelt zó interessant of grappig is zijn dat anderen jouw posts liken, delen of hierop reageren. Zo wordt je bereik automatisch groter.

3. Wees betrokken

Als jij betrokken bent zorg je ervoor dat je klanten zich betrokken voelen:

Communiceer regelmatig met je volgers door het plaatsen van vragen, polls, discussies én via vragen in je inbox. Dit moedigt interactie aan en geeft je waardevolle feedback over wat je publiek leuk vindt.

4. Gebruik betaalde advertenties

Gebruik betaalde advertenties om je bereik te vergroten en je doelgroep te targeten. Dit kan je bedrijf helpen groeien.

5. Post regelmatig en consistent:

Zorg ervoor dat je regelmatig en consistent updates plaatst op social media. Je moet tenslotte vaak posten om op te vallen tussen alle andere berichten.

Maak een social media planning voor een langere periode, zodat je precies weet welke posts je op welk moment gaat delen en via welk platform.

Houd rekening met de tijd waarop je post en plaats je content op het moment dat je doelgroep online is om de betrokkenheid en zichtbaarheid te verhogen.

Nog 8 waardevolle tips

6. Houd je planning flexibel

Houd ruimte om spontaan een leuk nieuwtje of belangrijke update te delen via je social accounts. Als je een te strakke planning maakt kan dat soms restricties geven die weer tijd kosten om op te lossen.

Wees flexibel, creatief en zorg voor ruimte om eventueel wat te verschuiven indien dit nodig is.

7. Gebruik planning tools

Je kunt social media posts ruim van tevoren inplannen met behulp van een planning tool. Op Facebook kun je dit doen via de knop ‘Publicatietools’ op je bedrijfspagina.

Voor LinkedIn, Twitter en Instagram is er geen dergelijke knop op de bedrijfspagina, maar je kunt wel handige tools zoals Hootsuite, Later of Buffer gebruiken om dit te doen.

8. Monitor en analyseer

Monitor en analyseer je prestaties. Hou je sociale media prestaties bij met behulp van analytics tools en pas je strategie aan op basis van wat werkt en wat niet werkt.

    9. Houd je concurrenten in de gaten

    Houd je concurrenten in de gaten en analyseer hun social media strategieën. Dit kun je gebruiken om je strategie te verbeteren en te optimaliseren.

    10. Wees geduldig

    Wees geduldig en blijf consistent met je social media strategie. Het kan even duren voordat je resultaten ziet, maar blijf volhouden en je strategie aanscherpen.

    11. Gebruik exclusief aanbod

    Bied exclusieve promoties aan je volgers om hen aan te moedigen om je producten of diensten te kopen en terug te keren naar je profiel/website.

    12. Gebruik hashtags

    Gebruik hashtags: Gebruik hashtags om je berichten beter vindbaar te maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in je niche.

    Blijf up-to-date met de laatste trends en updates op social media om je strategie aan te passen en om je strategie aan te passen en je merk relevant te houden.

    De laatste 2, maar wel hele belangrijke

    14. Succes zit in de opvolging

    Er over praten, de intentie uitspreken is een begin, maar het succes zit echt in de opvolging. Het echt gaan doen en niet meer stoppen.

    Je gaat succesvol zijn als je volhoudt, ook als het tegen zit.

    Ja, die momenten ga je krijgen. Het gaat niet zo gemakkelijk, snel als je gehoopt had.

    Zet door!

    Als gerenommeerd social media bedrijf helpen je graag met de opvolging en het overwinnen van al je obstakels. Neem contact op.

    15. Optimaliseer in een continue proces

    Je wordt niet succesvol door één actie. Wat je bedacht had is niet gelijk een schot in de roos. Je moet testen, vallen en weer opstaan. Hee, dat heb je waarschijnlijk vaker gehoord.

    Met een professioneel social media marketing bureau ga je echt versnellen.

    De continuïteit en groei van je bedrijf is één van de belangrijkste dingen.

    Zorg er voor dat je social media als een continue proces inbouwt in hoe jij je bedrijf runt.

    Dan ga je vliegen! ✈️

    Geniet! 😊

    Van de reis! 🎒

    En het eindresultaat! 🎯

    Samen vliegen?

    Inspiratie social media marketing

    Social media marketing bureau

    Social media marketing bureau

    Van een integrale online marketing strategie naar een social media strategie.

    Van content creatie tot en met de distributie ervan.

    Van het meten van resultaten tot en met het optimaliseren voor maximaal resultaat.

    Dit kun je verwachten van onderstaande social media marketing diensten bij EVEReONE.

    1. Strategie

    Welke social media kanalen zijn het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf en hoe zetten we deze in om de doelstellingen van jouw bedrijf te behalen.

    2. Contentcreatie en distributie

    Het creëren van relevante, inspirerende content voor jouw ideale doelgroep op het juiste moment geplaatst met maximale zichtbaarheid.

    3. Beheer van social media accounts

    Jouw social media accounts zijn altijd up-to-date met de laatste bedrijfsinformatie. Je maakt gebruik van de laatste updates van het platform. Reacties van potentiële klanten worden opgevolgd.

    4. Social media adverteren uitbesteden

    Middels social media advertenties, zoals Facebook-/Instagram- en LinkedIn advertenties, bereik je nog beter je doelgroep wat resulteert in meer leads.

    5. Continue verbeteren

    Zonder te meten en continue te optimaliseren ga jij je doelen niet behalen. Meten, analyseren, tot inzichten komen, hypotheses voor nog betere resultaten opstellen en optimalisaties doorvoeren worden een vast onderdeel van jouw online succes.

    Social media marketing kosten

    Groeien ga je zeker!

    De vraag is hoe hard je wilt groeien.

    Ga je voor aanzienlijke, noemenswaardige of maximale groei.

    FAQ

    Wat valt er onder social media marketing?

    Onder social media marketing vallen alle activiteiten op social media om je doelstellingen te bereiken.

    Dat kunnen organische en betaalde handelingen betreffen. 

    Je kunt denken aan het plaatsen van posts (images, text, video), het reageren op berichten, contact maken met individuen en het plaatsen van advertenties

    Lees meer over wat social media marketing is.

    Hoe krijg ik meer klanten via social media?

    Je krijgt meer klanten via social media door:

    • Te zorgen dat je frequent post
    • De juiste hashtags te gebruiken
    • Kwalitatief goede inhoud en creatief beeldmateriaal te maken
    • Betaalde advertenties in te zetten om je ideale klant te bereiken
    • In gesprek te gaan met je klanten en te laten zien dat je betrokken bent. 
    • Samen te werken met influencers en creators 
    • Winacties op te zetten
    • Het onderdeel te maken van je integrale strategie

    Hoe maak je social media marketing plan?

    Nadat je een social media strategie hebt opgesteld wordt het tijd uit te vogelen hoe je dat gaat doen. Een goed social media marketing plan zal je helpen met de uitvoering. Volg de onderstaande stappen en groei consistent! 

    1. Wat zijn je doelstellingen?

    Bepaal doelen voor je social media campagne die bijdragen aan de overkoepelende marketing of communicatiedoelstellingen.

    2. Wat is je boodschap?

    Schrijf op wat de kernboodschap van de campagne is, rekening houdend met je doelgroep.

    3. Hoe ga ik dit vormgeven?

    Bepaal welke vormen van content (video, afbeelding, tekst) geschikt zijn voor de campagne. Houd daarbij rekening met de voorkeuren van je doelgroep, budget en tijd.

    4. Op welke kanalen ga ik inzetten?

    Kies de social media platformen die het beste passen bij de doelgroep en de campagne.

    5. Planning – wanneer ga ik het plaatsen?

    Maak een planning van de social media content en schrijf dit van tevoren op.

    Wat zijn social media strategieën?

    Om succesvol te zijn met social media, gebruiken bedrijven een doordachte social media strategie en voeren deze consequent uit.

    Om tot een succesvolle social media strategie te komen en te weten hoe je social media inzet als bedrijf, dien je onderstaande vragen te beantwoorden:

    • Wie is je doelgroep?
    • Wat zijn de problemen, uitdagingen en behoeften van je doelgroep?
    • Welke tone-of-voice past bij je doelgroep?
    • Welke KPI’s hanteer je om je succes te meten?
    • Welke social media kanalen ga je inzetten?
    • Hoe zorg je voor een herkenbare communicatie?
    • Hoe frequent ga je posten?
    • Welke content ga je plaatsten?
    • Hoe ga jij je onderscheiden van je concullega’s?

    Lees meer in blog ‘hoe gebruiken bedrijven social media?

     

    Hoe effectief is social media marketing?

    Het online promoten van jouw bedrijf via social media marketing is een effectieve manier die relatief weinig kost. Met voldoende aandacht en inspanning om goed op de hoogte te blijven kan je goed reageren op de behoeften van je klanten en hierop blijven inspelen.

    Wat doet een social media marketing bureau?

    Een social media marketing bureau helpt bedrijven bij het opstellen en uitvoeren van een effectieve social media strategie, door middel van:

    • Het ontwikkelen van een strategie op maat gericht op groei
    • Het creëren en delen van relevante en inspirerende content
    • Het opzetten van betaalde social media advertentie campagnes
    • Het bijhouden van de social media kanalen
    • Het meten en optimaliseren van de resultaten

    Het is ideaal als het social media bureau samenwerkt met andere online kanalen en de social media kan integreren in de gehele online marketing strategie voor maximale groei.

    Neem contact op!