Diensten

Leads genereren | Het complete overzicht | Tips voor meer leads

  • Genereer kwalitatieve leads
  • Groei met je bedrijf
  • Groei in omzet

Jouw website is een belangrijk onderdeel voor het genereren van leads. Wil je weten hoe?

Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.

Home » Leads genereren

Leads genereren is cruciaal voor de continuïteit en groei van je bedrijf. Hier vind je het complete overzicht voor genereren van kwalitatieve leads.

Meer leads, groei van je bedrijf, verwezenlijk je droom!

Je hebt een eigen bedrijf. Gestart vanuit de passie voor je vak.

Je hebt flink doorgepakt. Inschreven bij de Kamer van Koophandel, logo en website laten maken, gaan posten op social media.

En nu … groeien!

Heb je nu na enkele weken, maanden, jaren een continue stroom van leads op gang gebracht?

Het krijgen van nieuwe leads blijkt toch lastiger dan vooraf gedacht, toch?

Je hebt van alles geprobeerd. Paar blogs schrijven, socialmedia-advertentie aangeslingerd, helaas … geen of minimale leads.

Je bent niet de enige die worstelt met dit probleem. Vele MKB-ers hebben moeite om leads te genereren, waardoor het verwezenlijken van hun droom, een succesvol bedrijf hebben, achter blijft.

Hoe nu verder?

Leadgeneratie dient een vast onderdeel te zijn van je bedrijfsvoering. Jouw website, social media kanalen en Google Business Profile dienen leads te genereren.

Hier vind je het complete overzicht voor het genereren van leads.

De informatie die je hier vindt, is gebaseerd op onze leadgeneratie aanpak waarmee bedrijven exponentieel laten groeien.

Met de informatie die je hier vindt, kun jij ook groeien door meer leads.

Leads genereren met het see, think, do, care model
U

Leadgeneratie

quickscan

Wil je weten hoe jij er voor staat met jouw leadgeneratie en inzicht krijgen in mogelijke verbeteringen voor meer leads?

Doe de complete GRATIS leadgeneratie quickscan en start met versnellen!

h

Template

leadgeneratie plan

Ga zelf aan de slag met het genereren van leads. Maak zelf je plan voor meer leads met de GRATIS template.

De informatie in deze template is gebaseerd op onze aanpak, waarmee we bedrijven exponentieel laten groeien.

De belangrijkste oorzaken waarom het genereren van leads achterblijft

  • Je spreekt de verkeerde doelgroep aan
  • Je bent niet genoeg zichtbaar met je website
  • Jouw doelgroep is ook op andere kanalen waar jij niet (zichtbaar) bent
  • Je teksten nodigen niet uit om te klikken
  • Bezoekers lezen teveel over jou en te weinig over welke waarde jij hoe toevoegt.
  • Je gebruikt geen leadmagnet om het eerste contact te leggen
  • Je plaatst af en toe nieuwe content of start een advertentie
  • Je mist de potentie van content in de gehele buyer journey
  • De zoekwoorden die je hebt gekozen zijn niet de juiste zoekwoorden
  • Je focust je teveel op de nummer 🥇 positie voor één of enkele zoekwoorden
  • Gebrek aan vakkennis op het gebied van online leadgeneratie. Ja, dat is echt een vak!

Sales genereren doe je met deze 17 tips

1. Even snel, gemakkelijk bestaat niet

Ken je die advertenties?

  • “Met deze 5 stappen haal jij binnen 2 weken 300% nieuwe klanten binnen”
  • “Leads genereren wordt gemakkelijk met deze succesformule”
  • “Ik had snel kunnen groeien als ik deze geheimen voor leadgeneratie had geweten”

Geloof je ze?

Hoeveel mensen ken jij die gemakkelijk, snel, even, heel veel leads hebben binnen gehaald en nu in een Lamborghini rijden?

Het generen van kwalitatieve leads lukt alleen als je er hard voor werkt, je niet laat afremmen en doorzet. Je gaat tegenslagen tegenkomen. Dat is jouw probleem, uitdaging, maar die ga je overwinnen.

2. Ga ALLEEN voor kwalitatieve leads

Je wilt groeien met klanten die bij je passen. Jouw ideale klant. Niet iedereen past bij je. Leads genereren waar jij en zij niet blij van worden, daar heb je niets aan. Maak ALLEEN reclame voor je bedrijf om kwalitatieve leads te genereren.

Super gaaf toch, om een plan te maken om te groeien met jouw bedrijf middels ideale klanten?

Er volgen nu een aantal hele belangrijke stappen die te maken hebben met jouw doelgroep.

3. Bepaal je doelgroep

Ok, je gaat ALLEEN voor kwalitatieve leads. Omschrijf je ideale klant, jouw doelgroep. Denk aan man/vrouw, leeftijd, woonplaats, opleiding, interesses enz.

Besteed hier ruim de tijd aan. Hoe beter jij je ideale klant kunt omschrijven, hoe gerichter jij ze straks kunt benaderen.

Hiermee vergroot je jouw slagingskans.

4. Welke problemen, uitdagingen, behoeften hebben ze

Let op … dit is een hele belangrijke en leuke stap.

Beschrijf de problemen, uitdagingen en behoeften die je klant heeft en maak daarbij de link met jouw producten/diensten.

Probeer je te verplaatsen in je ideale klant en beantwoord vragen zoals:

  • Wat wil men bereiken?
  • Waarom?
  • Wat houdt ze tegen?
  • Waarom lossen ze de obstakels niet zelf op?
  • Wat zou ze helpen om hun doel te bereiken?

Hoe beter jij je klant kent, hoe beter jij jouw communicatie en producten/diensten daarop kunt afstemmen.

Nog 13 waardevolle tips

5. Op welke kanalen is jouw doelgroep, wanneer, waarom

Ok, je weet wie je doelgroep is en wat hun problemen, uitdagingen en behoeften zijn.

Blijf je zo goed mogelijk verplaatsen in je klant. Raffel dit niet af, maar neem de tijd om je gedachten te laten gaan, alsof jij je klant bent.

Op welke kanalen, zoals social media of Google search, is je kant wanneer om wat te doen?

Beantwoord vragen zoals:

  • Welke kanalen gebruikt jouw klant om zijn problemen, uitdagingen op te lossen en behoeften te vervullen?
  • Gebruikt jouw klant social media?
  • Zo ja, welke?
  • Gebruikt jouw klant Google Search?
  • Zo ja, waarvoor

Een goede methode om hierbij te gebruiken is het See, Think, Do, Care model.

Met dit model verplaats jij je in de stappen/fases (=journey) van een potentiële koper (=buyer). Hieronder vind je de korte uitleg.

  • See – Hoe kun jij je doelgroep verrassen en aan het denken zetten. Je doelgroep was niet op zoek naar jouw producten/diensten, maar is bereid hierover na te denken als je iemand triggered.
  • Think – Hier ligt veel potentie. In deze fase is jouw doelgroep aan het nadenken over en zoeken naar hun probleem, de klachten, de mogelijke oplossingen enz. Dit is een enorm brede fase die je in de volle breedte kunt gebruiken voor het genereren van leads. Vanaf het eerste moment dat men iets online gaat doen in relatie tot hun problemen, uitdagingen en behoeften, wil je er zijn en wil je jouw doelgroep een stap verder helpen. Zo vergroot je de kans dat als men wil kopen, men ook aan jou denkt.
  • Do – Je doelgroep weet wat de oplossing is en zoekt nu de beste oplossing. Dus bij welke partij, tegen welke voorwaarden kan hij/zij kopen. In de fase doet men ook de daadwerkelijke koop. Zorg er altijd voor dat je sowieso bij deze koopintentie zichtbaar bent. Als je doelgroep wil kopen, maar je (fictieve) “winkel” is dicht dan ga je potentiële klanten verliezen.
  • Care – Deze fase gaat om het zo lang en zo goed mogelijk blijven bedienen van, waarde blijven toevoegen aan, je klant om zo de relatie te verlengen. Ja, daar hoort ook herhaalaankopen of up- en crosssell bij. Die ideale klant waar je zo hard voor hebt gewerkt om die binnen te halen wil je toch jarenlang als klant houden?

6. Zorg voor reviews

Reviews en testimonials zijn cruciaal voor een potentiële klant om een eerste contact te leggen.

Als er al vele anderen naar volle tevredenheid producten/diensten hebben afgenomen, dan zal het wel goed zijn toch?

Hoe vaak kijk jij zelf naar reviews of testimonials voordat je een eerste contact legt met een partij?

7. Communiceer passend bij (de fase van) je doelgroep

“Koop nu voor €1 ons beste product/dienst”

Euhmm, je ging ALLEEN voor kwalitatieve leads toch. Iets weggeven ok, zie het topic leadmagnet, maar met kortingen smijten levert NIET de kwalitatieve leads op waar je naar op zoek bent.

Potentiële klanten zijn vaak ook niet direct bereid om van je te kopen.

Stem je communicatie af op de tone-of-voice die bij je doelgroep past, de fase waar ze inzitten, de intentie die ze hebben en het kanaal dat je gebruikt.

Houd jouw doelgroep van formeel, informeel, direct, verhalend?

Zoekt men nu alleen informatief of wil men iets lezen over een mogelijke oplossing?

Ieder kanaal heeft zijn eigen mogelijk- en onmogelijkheden. Gebruik die en kleur altijd binnen de lijntjes van het kanaal, zodat je account niet geblokkeerd wordt.

8. Onderscheid je van concurrenten

Jij bent uniek. Je product/dienst uniek. Jouw communicatie is uniek.

Zorg dat je weet wat je concurrenten doen.

Wat spreekt je aan? Wat spreekt je minder aan? Wat zou het beste werken voor het verkrijgen van leads?

Communiceer onderscheidend en uniek, passend bij jouw doelgroep en bij jou.

9. Zorg voor zichtbaarheid (impressies)

Zonder zichtbaarheid ben je nergens. Ook al is je product/dienst nog zo goed, als niemand het ziet kan ook niemand bij je kopen.

Er zijn vele partijen die echt niet het beste product hebben, maar we heel zichtbaar zijn en dus succesvol zijn.

Iedereen kent die merken. Men praat er over.

Bepaal dus hoe jij op de kanalen waar jouw doelgroep is zichtbaar kunt zijn. Dat kan via gratis organisch verkeer of via betaalde ads.

10. Verleid je doelgroep om te clicken

Ok, je bent zichtbaar, maar nu moet je zorgen dat men ook gaat clicken.

Dat kun je doen door op te vallen, te verleiden.

Dat kan door een aansprekende video of foto, een verleidende tekst of opvallende rijke zoekresultaten.

11. Bouw je landingspagina’s op voor conversie

Bouw je landingspagina’s zo op dat ze converteren. Dus dat ze een bezoeker omzetten in een lead. Daar doe je het allemaal voor.

Schrijf over en voor de eindgebruiker, niet over jezelf.

Bouw je landingspagina’s zo op dat een eindgebruiker zich herkent en wordt meegenomen van probleem tot oplossing, tot actie.

  • Ja, dat is het doel dat ik wil bereiken
  • Natuurlijk schrijf ik me in voor de gratis weggever
  • Klopt, dat is waar ik moeite mee heb
  • Inderdaad, daarom lukt het me niet
  • Aahh, klinkt goed die oplossing
  • Het lijkt erop dat deze oplossing de juiste voor mij is
  • Vele andere klanten zijn tevreden
  • Ze weten waar ze het over hebben
  • Wat is de vervolgstap.

Je schrijft alleen over jezelf om je autoriteit te laten zien, zodat je laat zien dat jij de juiste partij bent.

Meer leads met de volgende 6 tips

12. Werk met een weggever

Je hebt een click gekregen en/of een bezoeker op je website. Dit is het moment om de potentiële klant om te zetten (te converteren) in een lead.

Verplaats je nogmaals in de klant. Je begint bijna op de klant te lijken. 😉

Welke waardevolle GRATIS weggever (leadmagnet) kun je bedenken die bezoeker zou willen ruilen voor een e-mailadres?

Is dat een; gratis online training, een whitepaper, een template of een onweerstaanbaar aanbod.

Stop er tijd in om echt iets waardevols te bedenken en te maken.

Automatiseer dit proces zoveel mogelijk zodat je efficiënt en effectief leads verzamelt, ook als jij andere dingen aan het doen bent.

13. Automatiseer je e-mails

Bedenk vooraf hoe jou funnel eruit moet zien. Automatiseer deze zoveel mogelijk, zodat het genereren van leads, efficiënt en effectief verloopt.

Gebruik een marketing automation oplossing en bouw je funnel.

Denk in: als dit … dan dat.

Bied nog een aantal keer waardevolle content aan.

Doe na x aantal e-mails “een onweerstaanbaar aanbod”, zie het volgende onderdeel. 👇

14. Werk met een onweerstaanbaar aanbod

Bedenk een aanbod dat jouw ideale klant niet kan afslaan, zo goed is het.

Bied heel veel waarde, waardoor de koopbeslissing bijna een no-brainer is.

De eerste koop, hoe klein ook, is heel belangrijk.

Als iemand eenmaal klant bij je is, dan weet je dat ze niet meer weggaan, want jouw product/dienst is super goed.

Toch?

15. Zet remarketing in

Volg bezoekers/mensen die geclicked hebben, maar nog geen lead zijn geworden, op.

Je hebt er veel voor gedaan om enige interactie te krijgen.

Jouw doelgroep heeft interesse getoond.

Ze waren alleen nog niet toe om een lead of klant te worden.

Zorg voor zichtbaarheid. Hee, die heb je eerder gehoord.

Zorg dat je daar bent als de bezoeker wel klaar is om lead of klant te worden.

Maak ook hier weer gebruik van je “onweerstaanbare aanbod”

De laatste 2, maar wel hele belangrijke

16. Succes zit in de opvolging

Er over praten, de intentie uitspreken is een begin, maar het succes zit echt in de opvolging. Het echt gaan doen en niet meer stoppen.

Weet je nog … even, snel, gemakkelijk, heel veel, BESTAAT NIET.

Wat je wel weet is dat je succesvol gaat zijn als je volhoudt, ook als het tegen zit.

Ja, die momenten ga je krijgen. Het gaat niet zo gemakkelijk, snel als je gehoopt had.

Zet door!

Als gerenommeerd leadgeneratie bedrijf helpen je graag met de opvolging en het overwinnen van al je obstakels. Neem contact op.

17. Optimaliseer in een continue proces

Je wordt niet succesvol door één actie. Wat je bedacht had is niet gelijk een schot in de roos. Je moet testen, vallen en weer opstaan. Hee, dat heb je waarschijnlijk vaker gehoord.

Met een professioneel leadgeneratie bureau ga je echt versnellen.

De continuïteit en groei van je bedrijf is één van de belangrijkste dingen.

Zorg er voor dat je leadgeneratie als een continue proces inbouwt in hoe jij je bedrijf runt.

Dan ga je vliegen! ✈️

Geniet! 😊

Van de reis! 🎒

En het eindresultaat! 🎯

Samen vliegen?

Leads vinden doe je met onderstaande waardevolle artikelen

FAQ

Leads genereren betekenis?

Leads genereren betekent het verzamelen van contactgegevens van potentiële klanten.

Met deze contactgegevens kun je contact zoeken met de potentiële klanten om ze te converteren naar klanten.

Leads genereren is cruciaal voor de continuïteit en groei van je bedrijf.

Online leadgeneratie is een vak. Laat je helpen door een specialist. Neem contact op!