Het totaaloverzicht

Google Mijn Bedrijf | Het totaaloverzicht | Haal het maximale uit je bedrijfsprofiel

Op naar meer (lokale) klanten

Schrijf je in voor de GRATIS webinar “Hoe krijg ik meer klanten door mijn online kanalen te optimaliseren?”.

Home » Google Mijn Bedrijf

Door Google Mijn Bedrijf op de juiste manier te gebruiken kun je meer (lokale) klanten krijgen. In dit totaaloverzicht lees je exact hoe je dat moet doen.

Met Google Mijn Bedrijf (= Google Business Profile / Google bedrijfsprofiel / Google My Business) zorg je ervoor dat je bedrijf getoond wordt als iemand met een (bijna) koop-intentie zoekt naar lokale producten/diensten of type bedrijf.

Dan wil je er zijn toch?

En het liefst zo hoog mogelijk, want je weet … de eerste 3 posities krijgen de meest kliks (=klanten).

En zo overtuigend mogelijk, want jouw ideale doelgroep heeft een (bijna) koopintentie.

Tevens wordt in Google je Google Mijn Bedrijf profiel gebruikt, indien iemand zoekt op je bedrijfsnaam.

Ook dan wil je er zijn toch?

En wel zo professioneel mogelijk, zodat je ook hier (weer) overtuigd om contact met je op te nemen.

In dit artikel lees je:

Na het lezen van dit artikel:

  • Weet je exact hoe Google Mijn Bedrijf werkt
  • Kun je meer (lokale) klanten werven
  • Ga je, hopelijk, binnen 3 dagen met Google Mijn Bedrijf aan de slag om online met je doelgroep in gesprek te gaan.

    Op naar meer (lokale) klanten!👇

    Google Mijn Bedrijf

    Het belang van goede vindbaarheid in Google

    Je weet inmiddels dat er dagelijks miljoenen mensen online naar informatie zoeken, producten kopen of met hun vrienden contact hebben via social media.

    Bij deze miljoenen mensen zit zeker ook een deel van jouw ideale doelgroep.

    Dit maakt dat online veel potentie heeft om met je potentiële klanten in contact te komen. Het bereik in aantal potentiële klanten is enorm. Vele tools zijn efficiënt en tegen lage kosten in te zetten om met je doelgroep in gesprek te gaan.

    Google My Business is ook één van die (gratis) tools die je zeker in moet zetten, aangezien zoeken via Google heel veel gebruikt wordt.

    Wist je dat:

    • 95% van alle zoekopdrachten in Google wordt gedaan?
    • 75% van de mensen niet verder leest/klikt dan de eerste pagina? 
    • 65% van de clicks op de eerste 3 posities van de zoekresultaten plaatsvindt?

    Snap je nu voor 100% 😉 dat het bovenaan in Google staan van groot belang is voor jouw online succes?

    Google wil zo relevant mogelijk zijn en blijven en wil daardoor de meest relevante zoekresultaten tonen. Met potentiële klanten in contact komen via een Google-zoekopdracht is zeer krachtig, omdat een zoeker met een zoekopdracht altijd een bepaalde intentie heeft. Jouw doelgroep wil dus iets, in plaats van dat jij, zoals bijvoorbeeld op social media, (koud) adverteert op het nieuwsoverzicht van de gebruiker. Op social media is men op zoek naar nieuws van vrienden/kennissen en niet direct naar uw advertentie.

    Google interpreteert de intentie van een zoekopdracht. Zo bepaalt Google of iemand op zoek is naar “informatie over” of dat een persoon wil “navigeren naar een website” of de zoeker “op termijn iets wil kopen en nu aan het onderzoeken is” of dat iemand “op zoek is naar de beste deal”.

    Met Google Mijn Bedrijf kun je zorgen dat je bedrijf bovenaan in Google verschijnt indien er een zoekopdracht naar een lokaal product of bedrijf of lokale dienst wordt uitgevoerd. 

    In onderstaande paragraaf lees je wat Google Mijn Bedrijf is.

    Google icon

    Wat is Google Mijn Bedrijf?

    Google Mijn Bedrijf is een gratis oplossing van Google, waarmee je jouw bedrijf kunt tonen als iemand zoekt naar lokale producten/diensten of type bedrijf of op je bedrijfsnaam

    Google Mijn Bedrijf is dus relevant voor iedere ondernemer*.

    Je kunt je de contactgegevens van je bedrijf invullen, een omschrijving geven, jouw producten en diensten invullen en reviews verzamelen.

    * Niet iedere ondernemer kan Google Mijn Bedrijf gebruiken. Webshops bijvoorbeeld niet. Check de Google Mijn Bedrijf richtlijnen.

    Waarom Google Mijn Bedrijf gebruiken?

    Je wilt Google Mijn Bedrijf gebruiken, omdat het je meer (lokale) klanten oplevert.

    Jouw bedrijf dient zichtbaar te zijn en te overtuigen om bij jou iets te kopen.

    Met Google Mijn Bedrijf kun je zichtbaar worden en overtuigen bij zoekopdrachten naar lokale producten/diensten of type bedrijf en naar jouw bedrijfsnaam.

    Mensen die zoeken naar lokale producten/diensten of type bedrijf hebben een (bijna) koopintentie.

    Dan wil je er zo goed mogelijk zijn!

    En als men zoekt op je bedrijfsnaam dan heeft iemand al interesse.

    Dan wil je de persoon overtuigen om contact met je op te nemen!

    Genoeg redenen om Google Mijn Bedrijf te gebruiken, lijkt me.

    Google zoekresultaten

    Lokale zoekopdrachten

    Google herkent of iemand zoekt naar een lokaal product/dienst of bedrijf.

    Voorbeeld: schilder [locatie]

    Google toont bij deze lokale zoekopdrachten jouw Google Mijn Bedrijf, zie hiernaast Google Business Profile (is hetzelfde).

    De zoekopdracht naar een lokaal product, bedrijf of lokale dienst heeft een koop-intentie

    Of in ieder geval een intentie waar men in overweging is om een product/dienst af te nemen.

    Met jouw Google Mijn Bedrijf kun je zorgen dat je zichtbaar bent, opvalt ten opzichte van je concurrenten en potentiële klanten overtuigen om bij jou te kopen.

    PS. zoals je in het plaatje hiernaast kunt zien ligt er ook (veel) potentie om je bedrijf lokaal te promoten met Google Ads en (lokale) zoekresultaten.

    Een voorbeeld van een lokale zoekopdracht

    Stel dat je zoekt naar “Italiaans restaurant” dan lijkt het erop dat je op zoek bent naar een lokaal Italiaans restaurant, aangezien je waarschijnlijk iets wilt gaan eten en niet te lang wilt reizen.

    Dit is een voorbeeld van een lokale zoekopdracht waarbij lokale zoekresultaten worden getoond. Zie onderstaande voorbeelden.

    Local 3-pack

    google zoeken bedrijf

    Google Maps (Finder)

    google maps lokale zoekopdracht

    Zoals je in bovenstaand voorbeeld van de Google zoekresultaten kunt zien, verschijnt een verkleinde Google Maps (lokale 3-pack) met daarop de “pointers” 📍 en daaronder de voor jou meest relevante zoekresultaten van bedrijven (= Google Mijn Bedrijf.

    Bij een zoekopdracht op Google Maps werkt het net zo alleen dan zie je alleen de kaart en de bedrijven op de kaart. In de volgende paragraaf lees je hoe de volgorde van lokale zoekresultaten wordt bepaald.

    Ga naar mijn bedrijf op Google zetten voor de stappen hoe dit te doen.

    De volgorde van de lokale zoekresultaten

    Om met je bedrijf bovenaan in Google te komen helpt het als je weet hoe Google de volgorde van de lokale zoekresultaten bepaald.

    In onderstaand overzicht lees je middels welke variabelen Google de volgorde bepaalt en wat je kunt doen om deze parameters zo goed mogelijk in te vullen:

    Relevantie

    Hoe completer en relevanter de informatie, hoe hoger in de zoekresultaten. Vul dus volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie in, zodat Google zo goed mogelijk kan matchen tussen de zoekopdracht en jouw bedrijf.

    Let op: relevantie wordt ook bepaald door, niet Google Mijn Bedrijf factoren, zoals andere SEO variabelen.

    Denk aan; vermeldingen (naam, adres, telefoonnummer) in bedrijfsgidsen, links met juiste zoekwoorden naar je website, blogs en content op je website enz.

    Afstand

    De afstand wordt bepaald door na te gaan hoe ver je bedrijf zich bevindt ten opzichte van de expliciete plaats waar men naar zocht.

    Zoek iemand op “schilder amersfoort” dan worden de meest relevante bedrijven in het centrum van Amersfoort getoond. Bedrijven die in het centrum zitten hebben hier echt een voordeel.

    Indien er geen expliciete plaats is opgegeven bij de zoekopdracht dan wordt de afstand bepaald door de locatie vanaf waar de zoekopdracht is uitgevoerd

    Prominentie

    Dit gaat over hoe bekend je bedrijf is.

    Prominente musea, hotels en bezienswaardigheden staan waarschijnlijk (dit woord gebruikt Google zelf ook) ook hoger in de lokale zoekresultaten.

    Prominentie wordt ook bepaald door de informatie die online over je bedrijf wordt gevonden. Je online aanwezigheid/activiteit, door links naar uw website, je blogs enzovoort is hierbij belangrijk.

    Ga hiermee aan de slag!

    Het aantal Google reviews en de score wordt ook meegenomen bij het bepalen van de volgorde. Daarnaast is je positie in de niet lokale zoekresultaten belangrijk, dus werk continue aan je SEO (=Search Engine Optimization).

    In onderstaande paragraaf lees je welke onderdelen van Google Mijn Bedrijf invloed hebben op de volgorde van de zoekresultaten en welke onderdelen je daarnaast ook zou moeten gebruiken.

    Google Mijn Bedrijf

    Het gebruik van Google Business

    Zoal je in bovenstaande hebt kunnen lezen heeft het gebruik van Google Mijn Bedrijf veel voordelen. Er zijn nog twee dingen die ik je graag wil meegeven, voordat je met Google Mijn Bedrijf aan de slag gaat.

    Google Mijn Bedrijf is niet voor alle ondernemers, zie hieronder meer details.

    En als je Google Mijn Bedrijf gaat gebruiken, blijf dan binnen/(op) de lijntjes (=Google richtlijnen) kleuren. Zo voorkom je “suspension” van je account, waardoor je mogelijk lokale leads gaat missen.

    Wie mag een Google bedrijfsprofiel gebruiken?

    In de hiernaast genoemde richtlijnen vind je ook een deel over:

    • Geschikte bedrijven – Google vermeldt “Een bedrijf moet klanten tijdens de vermelde openingstijden persoonlijk contact bieden om in aanmerking te komen voor een bedrijfsprofiel op Google”, met daarbij enkele uitzonderingen, zie de link.
    • Ongeschikte bedrijven – Google vermeldt onder andere; huur- of kooppanden. Een doorlopende services, cursus of bijeenkomst op een locatie waarvan u niet de eigenaar bent of die nu niet vertegenwoordigt. Leadgeneratiebureaus of -bedrijven.

    Lees bovenstaande svp zelf door zodat je kunt bepalen of jouw bedrijf geschikt is voor het gebruik van Google Mijn Bedrijf.

    Blijf binnen de Google Business Profile richtlijnen

    Zoiets waardevols als je Google Business Profile wil je beschermen. Dat doe je door onder andere binnen de richtlijnen van je Google Bedrijfspagina te blijven.

    Zie de richtlijnen voor het gebruik van je Google Business Profile.

    Hoe de verschillende onderdelen te gebruiken?

    Google wil een zo relevant mogelijk antwoord geven op de zoekopdracht van een gebruiker. Om dat te kunnen hebben ze informatie nodig van je bedrijf.

    Je wordt beloond met een betere ranking ⭐️ indien je je Google Bedrijfsprofiel volledig invult.

    Onderstaand vind je een toelichting op hoe de verschillende onderdelen van je bedrijfsprofiel het beste te gebruiken.

    Let op!
    Ik geef alleen een toelichting op velden, indien het in mijn ogen nuttig is. Anders gewoon invullen.

    Indien er een ⭐️ bij staat, dan heeft dit onderdeel impact op je ranking van je Google bedrijfsprofiel.

    Nog even ter herhaling.

    Het doel van je Google Bedrijfsprofiel is om gevonden te worden en te overtuigen om contact te leggen.

    Neem dat mee bij het invullen van de verschillende velden.

    Nog een laatste let op!
    Google kan wijzigingen in je profiel doorvoeren of voorstellen en consumenten kunnen ook voorstellen doen. Bekijk minimaal maandelijks of jouw bedrijf nog staat te “shinen”✨ zoals je bedoelt, had of dat je eventuele correctie moet doorvoeren.

    Verificatie

    Je bedrijf verifiëren zorgt er voor dat je bedrijfsinformatie extra bekrachtigd wordt en dat jij alleen toegang hebt tot deze gegevens.

    Afhankelijk van het soort vermelding van je bedrijf kun je verifiëren per post, telefoon, e-mail of direct per Google Search Console (GSC).

    De laatste optie met GSC is het gemakkelijkste en snelste indien deze oplossing al aanwezig is.

    Bedrijfsnaam ⭐️

    Let op! Je bedrijfsnaam dient de één op één naam te zijn zoals die geregistreerd (KvK) staat en overal bekend is.

    Het gebruik van zoekwoorden mag alleen als je deze keywords ook echt in je bedrijfsnaam hebt staan.

    Het is volgens de policy van Google niet toegestaan om zoekwoorden zomaar toe te voegen alleen voor een hogere ranking.

    Indien je wel zomaar zoekwoorden toevoegt voor betere vindbaarheid loop je het risico op het (tijdelijk) afsluiten van je registratie/account.

    Vele bedrijven voegen (helaas) wel zoekwoorden toe voor vindbaarheid, want het werkt. Heel goed zelfs.  Maar is dus risicovol.

    Andere bedrijven kunnen je vermelding als spam adresseren, waardoor Google je account kan blokkeren.

    De woorden in de naam je bedrijf worden gebruikt voor het matchen van de resultaten met de zoekopdracht.

    Je zou als hack eventueel de (handels)naam van je bedrijf kunnen aanpassen of er eentje kunnen toevoegen. Heet je bedrijf bijvoorbeeld “Italiaono”dan zou het vwb vindbaarheid en duidelijkheid helpen om de handelsnaam aan te passen naar “Italiano pizzeria” of “Italiaono italiaans restaurant”, afhankelijk van op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt en je gevonden wilt worden.

    Het gaat er bij de bedrijfsnaam op Google My Business om dat potentiële klanten je vinden en niet of het mooi staat 😉

    Verificatie en bedrijfsnaam van Google bedrijfsprofiel
    Categorie en beschrijving in GMB

    Categorieën ⭐️

    Google matched de zoekopdracht onder andere met de categorieën die je gebruikt.

    Controleer en update waar nodig, met regelmaat de categorieën aangezien deze regelmatig door Google worden aangevuld.

    Goed om te weten dat de keuze van de primaire categorie ook kan zorgen dat sommige overige velden in Google My Business wel/niet zichtbaar zijn. Afhankelijk van de relevantie voor de categorie dus.

    Primaire categorie

    Dit is veruit de belangrijkste categorie, dus die moet goed zijn. Zoek dus goed uit welke categorie voor jou de beste is door te kijken bij je concullega’s en in de categorie lijst.

    Met de Chrome extensie “GMBSpy” en/of “Pleper local SEO tools” kun je bij andere profielen zien welke categorie ze gebruiken.

    Secundaire categorieën

    Voeg relevante categorieën toe, maar dan ook echt alleen relevante. Zo word je ook gevonden als men zoekt naar type bedrijven/diensten die jij levert.

    Let op! Voeg niet te veel of irrelevante categorieën toe. Dan gaat het algoritme tegen je werken.

    Beschrijving

    Beschrijf:

    • Welke resultaten iemand kan verwachten als de persoon jouw producten of diensten afneemt.
    • Waarom de voordelen (USP’s) tov van andere partijen om met jou in zee te gaan.
    • Toon aan dat je autoriteit bent op je vakgebied.

    Producten

    Je producten, netjes ingedeeld per categorie, zijn een super mooi onderdeel om je portfolio aan producten/diensten te tonen.

    Producten zijn met foto en korte beschrijving, zichtbaar in de zoekresultaten.

    Lever je diensten, maak deze dan ook aan als product, vanwege de zojuist genoemde zichtbaarheid.

    Services ⭐️

    In een recente test van een gerenommeerd local SEO bedrijf kwam naar voren dat het selecteren van relevante voorgedefinieerde services impact heeft op je rankings.

    Mis je services, voeg ze dan zelf toe.

    Services zijn zichtbaar op een mobile device.

    Services zijn weer een mogelijkheid om je potentiële klant te overtuigen dat met jouw diensten het gewenste resultaat wordt behaald.

    Producten en services in GBP
    Contact Google bedrijfsprofiel

    Openingstijden

    Hier heb ik zelf wel wat negatieve ervaringen mee gehad. Ik stond voor en dichte deur, omdat de openingstijden niet klopte.

    Zorg ervoor dat je openingstijden altijd kloppen, qua dagen, tijden, inclusief tijdens feestdagen.

    Je wilt te allen tijde voorkomen dat een (potentiële) klant voor jouw gesloten deur staat.

    Website link

    Zorg ervoor dat deze klopt, met https en met of zonder www, afhankelijk van wat je gebruikt.

    Bij veel ondernemers zien we dat de URL niet klopt.

    Om te zorgen dat je het verkeer afkomstig van je Google Mijn Bedrijf inzichtelijk kunt maken dien je een UTM-tag te gebruiken.

    Sorry voor het taalgebruik.

    In andere woorden.

    Voeg onderstaande vetgedrukte tekst toe aan je URL.

    https://evereone.nl/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=gbp-website

    Afspraken link

    Indien je de mogelijkheid hebt tot het invullen van een afspraken link, doe dat dan.

    Weet je nog, volledigheid van je profiel is belangrijk.

    Sommige branches kunnen gebruiken van partners om werkelijk een afspraak in bepaalde software te maken.

    Voeg anders een link toe hoe men contact kan opnemen.

    Reviews ⭐️

    Daar zijn ze dan. De reviews.

    Ooh, zo belangrijk.

    De hoogte van jouw beoordelingen, de hoeveelheid en de inhoud hebben invloed op je rankings.

    > 90% van de mensen leest eerst reviews voordat ze aan aankoop doen

    Ja, maar in mijn branche is dat niet gebruikelijk (maar je concurrenten doen het wel ;-)).

    Ja, maar ik vind het lastig om het te vragen.

    Ja, maar ze zeggen dat ze het doen, maar doen het niet.

    Als reviews zo belangrijk zijn voor je bedrijf, inclusief de ranking van je Google Mijn Bedrijf, zorg er dan voor dat je structureel werkt aan je reviews.

    Meedenken om het je makkelijker te maken:

    Laat dit niet liggen. Reviews zijn het gratis GOUD voor je bedrijf.

    Reageer binnen 24 uur op reviews. Altijd! Ook als ze minder leuk/goed zijn.

    Heeft iemand tijd genomen voor een uitgebreide review, neem dan zelf ook de tijd voor een uitgebreide reactie.

    Reviews Google Business Profile
    Posts en foto's bedrijfsprofiel

    Foto’s

    Met foto’s, helemaal foto’s bij reviews (vraag dat aan je klant), kun je een goede impressie geven van je bedrijf.

    Welke resultaten kan men verwachten? Hoe professioneel ziet het bedrijf eruit? Hoe menselijk zijn ze?

    Dit alles helpt weer bij het overtuigen van je potentiële klant.

    Er zijn 3 soorten foto’s: logo, omslagfoto en reguliere foto’s.

    Voor wat betreft de reguliere foto’s geldt:

    Plaats minimaal 1 x per 2 weken een foto.

    Gebruik de afmetingen 720 x 720.

    Posts

    Post zijn net zoals producten met een foto en tekst zichtbaar in je profiel.

    Je weet nu jouw Google My Business getoond wordt indien iemand een (bijna) koopintentie heeft.

    Plaats minimaal 1 x per 2 weken een post die past bij die intentie.

    Gebruik voor images 540 pixels (breed) en 405 pixels (hoog) en in JPG, PNG

    Dan kun je denken aan posts met:

    • aanbiedingen
    • behaalde resultaten van klanten
    • evenementen.

    Door het gebruik van posts kun jij je potentiële klant overtuigen iets bij jou te kopen EN geef je Google weer een signaal dat jouw informatie up-to-date is.

    Wat denk je, geeft Google meer voorrang aan actieve of passieve bedrijven?

    Veelgestelde vragen

    De grote onbekende!

    Alleen toegankelijk via de zoekresultaten.

    Heb je nog geen vragen?

    Vul dan zelf minimaal 3 vragen in en geef daar zelf antwoord op.

    Zo heb je ook hier weer ruimte gepakt om jouw potentiële klant nog beter te bedienen.

    Mocht iemand een vraag stellen, reageer hier dan ook weer binnen 24 uur op.

    Veelgestelde vragen

    Top 15 factoren om met je bedrijf bovenaan in Google te komen

    Als je bovenstaande informatie doorvoert heb je een goede kans dat je met je bedrijf hoger in Google (bij lokale 3 pack en maps (=finder)) komt bij lokale zoekopdrachten. De zoekresultaten bij lokale zoekopdrachten worden door meer variabelen bepaald. Wil je het beste resultaat bij lokale zoekresultaten bereiken dan besteed je, zoals voor een groot deel hierboven al genoemd, aandacht aan:

    Top 15 lokale zoekresultaten 3-pack en maps variabelenBron: Whitespark – survey 2020 onder ‘s werelds beste lokale SEO specialisten

    Wat opvalt is dat er meer is dan Google My Business. Zie voornamelijk de invloed van waardevolle inkomende links en het liefst met de relevante keywords in de anchor tekst.

    Top 10 factoren die negatieve impact hebben op je GMB ranking

    Onderstaande factoren hebben een negatieve impact op je Google My Business ranking. Wil je met je bedrijf hoger in Google komen? Voorkom onderstaande fouten dan.

    Top 10 factoren met negatieve impact op GMB rankingBron: Whitespark – survey 2020 onder ‘s werelds beste lokale SEO specialisten

    “Normale” lokale zoekresultaten hebben invloed op je GMB ranking (3-pack of map)

    Je “normale” lokale zoekresulaten (onder 3-pack) hebben invloed op de ranking van je Google My Business. Wil je echt zorgen dat je met je bedrijf hoog in Google staat werk dan ook aan onderstaande “normale” lokale optimalisaties.

    Top 15 lokale SEO factorenBron: Whitespark – survey 2020 onder ‘s werelds beste lokale SEO specialisten

    Hoger in Google is leuk, maar wat about … conversie

    Vaak getoond worden, met je bedrijf hoger in Google komen en dan … converteren. Toch? Uiteindelijk wil je met je bedrijf hoger in google komen, zodat je tot conversie komt. Gebruikers die contact met je opnemen, een afspraak maken, de route naar je bedrijf gebruiken of naar je website gaan. Onderstaand de onderdelen van Google My Busines die het meeste bijdragen aan conversie.

    Top 10 Google Mijn Bedrijf conversie factorenBron: Whitespark – survey 2020 onder ‘s werelds beste lokale SEO specialisten

    Wijzigingen doorvoeren

    Er is veel ongeorloofd gebruik met Google Mijn Bedrijf profielen. Om de kwaliteit voor de eindgebruiker hoog te houden monitort Google het gebruik van de profielen.

    Twee adviezen:

    1. Blijf altijd binnen de richtlijnen van Google
    2. Wijzig niet teveel, te vaak de belangrijkste onderdelen zoals; naam, website, primary category enz. Wijzig maximaal 1 x per week één van de onderdelen.

    Google My Business als onderdeel van je eco-systeem

    Dit artikel gaat over Google My Business. Toch willen we je graag nog iets meegeven. Online succes behaal je door slim, routinematig en geïntegreerd online interactie met je potentiële klant te hebben. 

    Met slim bedoelen we dat, hoe beter je jouw doelgroep kent, welke problemen ze hebben en waar ze zich bevinden, hoe beter je daar een relevantie interactie tegenover kunt zetten. 

    Met routinematig bedoelen we dat je alleen succesvol gaat zijn als je consequent, routinematig werkt aan de interactie met je doelgroep gedurende de klantreis. Eenmalig een website maken, Google My Business inrichten of een artikel schrijven is niet voldoende. Je dient continu zichtbaar te zijn en je interactie te optimaliseren. 

    Met geïntegreerd bedoelen we dat de verschillende “touchpoints” (digitale contactmomenten met je doelgroep) onderdeel zijn van je eco-systeem. Het is een samenspel van onder andere; content, Goolgle Search, social media, je website, online adverteren dat maakt dat je online succesvol bent. Door de verschillende touchpoints in het eco-systeem met elkaar te verbinden versterken ze elkaar. Alleen Google My Business beheren is niet voldoende. Enkele voorbeelden hoe je de verschillende touchpoints in je eco-systeem kunt verbinden zijn:

    • Maak een blog, die geoptimaliseerd is voor Google Search, op je website en promoot die blog via een post op Google My Business en social media.
    • Bezoekers die op je website zijn geweest en niet hebben geconverteerd kun je middels social media retargetten.

    Conclusie

    Vele miljoenen mensen en dus ook (een deel van) jouw doelgroep is dagelijks online te vinden. Door dit enorme bereik moet online ondernemen een vast onderdeel zijn van je bedrijfsstrategie. Mensen die een online zoekopdracht uitvoeren hebben echt een intentie. Die intentie maakt dat de zoeker een zeer interessante doelgroep is. Zoekopdrachten worden voornamelijk in Google uitgevoerd. De meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten en klikken op de bovenste 3 posities. Dit maakt het zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google verschijnen een belangrijk middel om in contact te komen met je doelgroep. Met Google My Business heb je een goede, gratis, oplossing om zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google te verschijnen. Google My Business is een oplossing waarmee je je bedrijf kunt profileren. Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten door; relevantie, afstand en prominentie. Door Google My Business volgens de best pratices te gebruiken heb je de meeste kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten te verschijnen. Hierdoor word je gevonden en door de relevante informatie te tonen heb je meer kans dat je doelgroep jouw website bezoekt en contact met je opneemt. Het gebruik van alleen Google My Business zorgt niet voor online succes. Google My Business heeft te maken met Google Search en dan bij lokale zoekopdrachten. Je online aanwezigheid, zoals je website, optimaliseren met lokale SEO heeft een positieve bijdrage aan de ranking van je bedrijf in Google. Google My Business is een touchpoint met je potentiële klanten en is onderdeel van een eco-systeem van andere touchpoints. Door een goed samenstel van de verschillende touchpoints gedurende de klantreis zul je online succesvol zijn.

    Heel veel succes met online ondernemen!

    Up-to-date blijven

    Wil je up-to-date blijven over de laatste ontwikkelingen van Google My Business, zodat je met je bedrijf hoger in Google komt? Schrijf je dan in voor onze “groei e-mails”, zie onderstaand formulier.

    Gratis review

    Als je ons feedback geeft op deze handleiding dan kun je een gratis review van je Google My Business account inplannen. Je kunt je feedback (max 5 minuten) geven middels deze enquete. Onder aan de enquete staat de link voor het inplannen van een gratis review van je Google Mijn Bedrijf account.

    Ondersteuning

    Wil je ondersteuning bij de inrichting, het optimaliseren en beheer van Google My Business voor één of meerdere locaties? We voeren onderstaande voor je uit:

    • Analyse huidige situatie
    • Keyword onderzoek
    • Categorie onderzoek
    • Ondersteuning inrichting Google Mijn Bedrijf
    • Meten resultaten
    • Optimalisatie

    Kosten:  eenmalig bedrag van € 250 (exclusief 21% BTW).

    Wil je ondersteuning bij het dagelijks optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account? We voeren onderstaande activiteiten uit: 

    • Plaatsen van posts (2 x per week)
    • Plaatsen van foto’s (3 x per week)
    • Plaatsen van video’s (1 x per week)
    • Antwoorden op reviews en vragen.
    • Overige optimalisaties voor betere ranking.

    Kosten:  maandelijks bedrag van € 350 (exclusief 21% BTW).

    Wil je ondersteuning bij Google My Business? Stuur dan een e-mail of een WhatsApp-bericht.

    Handige links

    Inspiratie Google Business Profile

    FAQ

    Wat levert het gebruik van Google Mijn Bedrijf me op?

    Het gebruik van Google Mijn Bedrijf levert je meer (lokale) klanten op EN geeft je bedrijf een professionele uitstraling.

    Dus voor iedere ondernemer is het relevant.

    Ben je een ondernemer met voornamelijk lokale klanten, dan is Google Mijn Bedrijf een no-brainer om te gebruiken. Je profiel wordt getoond als iemand met een (bijna) koopintentie zoekt naar lokale producten/diensten of type bedrijf.

    Dan wil je er (op de juiste manier) zijn. Toch?

    In ander woorden, als je het niet (op de juiste manier) gebruikt, loop je echt lokale klanten mis.

    Naast meer lokale klanten levert Google Mijn Bedrijf je ook een professionele uitstraling van je bedrijf op als iemand zoekt op je bedrijfsnaam.

    Ook dat wil je, want dat levert je (indirect) ook meer klanten op.

    Hoe kan ik het resultaat van Google Mijn Bedrijf maximaliseren?

    Precies dat lees je in dit totaaloverzicht!

    In dit overzicht vind je alles wat je nodig hebt om het resultaat van je Google Mijn Bedrijf te maximaliseren.

    Van het aanvragen, initieel invullen tot en met het optimaliseren.

    Ik neem aan dat ook jouw doel is om te groeien in (lokale) klanten?

    Het is goed om weten dat je door de juiste samenwerking tussen je Google Mijn Bedrijf EN je website nog harder gaat groeien in lokale klanten.

    Don’t wait!

    Start NU met het verkrijgen van (meer) lokale klanten.

    Raymond Werner

    Oprichter, Groei manager

    Mensen blij maken. Doelen bereiken. Puzzelen met onuitputtelijk doorzettingsvermogen, totdat de oplossing er is. Daar wordt hij blij van.

    Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.