Goed vindbaar zijn in Google levert je klanten op. Hoe kun je de vindbaarheid Google testen? Lees hier hoe je dit het beste kunt doen.
Zoekmachine optimalisatie is een vak. Als het heel eenvoudig zou zijn dan zou iedereen het doen. Er zijn vele factoren die maken of je goed vindbaar bent. Maak gebruik van onze professionele SEO specialisten om beter vindbaar te worden.
Na het lezen van dit artikel weet jij exact hoe jij de vindbaarheid van je website in Google kunt testen, zodat je de juiste inzichten krijgt om vervolgstappen te nemen.
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Google Search Console
Eén van de beste methodes om de vindbaarheid van je website te testen is met Google Search Console.
Mocht je Google Search Console nog niet kennen. Google Search Console is DE gratis tool van Google om jouw vindbaarheid in Google mee te managen.
Met Google Search Console kun je onder andere:
- Nieuwe pagina’s/blogs aanmelden om te laten indexeren
- Bestaande pagina’s en blogs aanmelden om opnieuw te laten indexeren
- Controleren of bepaalde pagina’s/blogs zijn geïndexeerd
- Zien op welke zoekwoorden je hoeveel vertoningen en clicks krijgt
- Zien hoe hoog je op welke zoekwoorden ranked
- Testen of bepaalde pagina’s/blogs zijn geïndexeerd
- Jouw sitemap aanmelden
Bij het beoordelen van de gegevens is het belangrijk dat je kijkt naar de trend. Google is een algoritme met vele variabelen die maken of je wel of niet goed vindbaar bent.
Het dekkingsrapport
Alles begint met het geïndexeerd hebben van je pagina’s en blogs. Indien je content niet geïndexeerd is, ben je sowieso niet vindbaar met die content.
Bekijk in onderstaande dekkingsrapport hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn en vergelijk dit met je sitemap. Dit aantal dient overeen te komen. Indien je een verschil hebt, zoek dan uit waar het in zit en meld ontbrekende pagina’s nogmaals aan.
Zoekresultaten
Middels het overzicht zoekresultaten kun je zien op welke zoekwoorden je wordt vertoond, een klik krijgt en op welke positie je (ongeveer) staat.
Je kunt tevens per pagina zien hoe vaak deze vertoond wordt, clicks krijgt en hoe hoog ranked. Door de pagina te selecteren (=query aan te passen) zie je ook op welke zoekwoorden de pagina ranked.
Google search
Natuurlijk is het testen van je zoekopdracht in Google zelf een goede optie. Dit is een handmatige controle dus voor enkel zoekopdrachten te doen, maar voor vele niet.
Tip: focus niet op de vindbaarheid van één specifiek zoekwoord, maar probeer breed te ranken op voor joud doelgroep relevante zoekwoorden.
Om de vindbaarheid te testen volg onderstaande stappen:
- Open een incognito venster in je browser om zoveel mogelijk een schone zoekopdracht te doen, dus zonder je cache en historie van zoekopdrachten
- Ga naar google.nl
- Tik je zoekwoord in en kijk waar jij ranked.
- Je kunt ook onderstaande doen om te zien of en met welke pagina’s je in de index staat met specifieke zoekwoorden:
- site:[jouw website] zoekphrase
- Voorbeeld: site:evereone.nl vindbaarheid google testen
SEO tools
Er zijn verschillende (betaalde) SEO-tools die een “site explorer” hebben, zoals AHREFS.
Met een site explorer bevraag je de AHREFS database om te rapporteren over op welke zoekwoorden een website ranked en bezoekers krijgt. AHREFS haalt zijn informatie weer uit Google.
Onze SEO-specialisten kunnen je met een site-audit helpen.
Versnellen
Jouw online aanwezigheid is super belangrijk om te groeien met je bedrijf. Om leads te krijgen en dus te groeien in omzet dien je continue te werken aan je online succes.
Dit geldt ook voor je website. Jouw website dient een waardevolle asset te zijn die de groei van je bedrijf ondersteunt. Wekelijks dien je nieuwe potentiële klanten te krijgen via je website.
EVEReONE is gespecialiseerd in het maken en optimaliseren van websites die geld opleveren.
Lees ook Hoe komt mijn website bovenaan in Google? en/of website door Google laten indexeren.
We helpen je graag met het aantrekken van nieuwe klanten naar je website. Neem contact op, als jij wilt groeien.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.