Home » Blog » Zoekmachine optimalisatie » Lokale zoekmachine optimalisatie Google

Met lokale zoekmachine optimalisatie in Google bereik jij jouw ideale lokale doelgroep. Dat levert je meer klanten op. Lees hier hoe …

Goed dat je eraan denkt!

Je bent er dus al wel achter dat jouw ideale klanten zich lokaal bevinden en dat Google je kan helpen om lokaal beter vindbaar te worden.

Op hoofdlijnen zijn er twee onderdelen belangrijk voor lokale zoekmachine optimalisatie, namelijk jouw:

  • Google Mijn Bedrijf
  • Website

We zijn een bureau gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en hebben al vele ondernemers mogen helpen met groei in kwalitatieve lokale klanten.

Na het lezen van onderstaand artikel weet jij exact wat je moet doen voor lokale zoekmachine optimalisatie in Google.

Je website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij een website die je structureel leads en dus geld oplevert?

Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is zoekmachine optimalisatie voor lokale zoekopdrachten.

Lokale zoekopdrachten zijn zoekopdrachten naar producten, diensten of een type bedrijf, in de buurt van waar een persoon is of in een specifieke plaats.

Let op …!

Zoeken naar een product, dienst of type bedrijf is een (bijna) koop-intentie.

Dan wil je er minimaal zijn voor je potentiële klant, toch?

Twee voorbeelden van lokale zoekopdrachten zijn:

  • schilder – men zoekt een type bedrijf. Google weet dat de persoon niet ver wilt reizen, dus toont Google het kaartje (Google Mijn Bedrijf) met 3 bedrijven in de buurt van waar de persoon de zoekopdracht uitvoert. Tevens worden onder het kaartje zoekresultaten getoond voor “schilder”
  • schilder blaricum – men zoek naar een type bedrijf in een specifiek plaats. Google toont het kaartje met schilders in blaricum. Onder het kaartje toont Google de lokale zoekopdrachten (=Website) voor voor schilder blaricum.

Conclusie: je wilt zowel je Google Mijn Bedrijf als je website optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Want … dat levert je lokale klanten op.

Optimalisatie voor wat

Lokale zoekmachine optimalisatie doe je om te groeien in lokale klanten.

Dat doen je door:

  1. Gevonden te worden
  2. Clicks te krijgen
  3. Te converteren

Zoekmachine optimalisatie heeft in mijn ogen dus betrekking op bovenstaande onderdelen.

Lokale seo Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf

Waar zal ik beginnen …

Het invullen en gebruiken van Google Mijn Bedrijf is geen rocket science, maar je moet het wel doen.

Las je het goed? Invullen en gebruiken!

Via de blog, kun je naar het ultieme totaaloverzicht van Google Mijn Bedrijf. Lees die sowieso.

Onderstaande kun je optimaliseren aan je Google Mijn Bedrijf profiel

Invullen

  1. Zorg dat je een profiel hebt 😉
  2. Vul je profiel volledig is. Volledig is echt alles, ja! Dus ook de startdatum enz.
    1. Ik ga nu niet alle velden noemen, maar haal er in mijn ogen een aantal belangrijke uit.
  3. Als je bedrijfsnaam werkelijk primaire zoekwoorden bevat dan kun je die ook in je Google Mijn Bedrijf gebruiken. Alleen dan.
  4. Kies de juiste primaire categorie. Super belangrijk voor je ranking.
  5. Voeg andere relevante secundaire categorieën toe, waardoor je ook getoond wordt als men daar naar zoekt.
  6. Voeg een beschrijving toe, waarmee je laat zien dat je het probleem van je doelgroep oplost en hoe jij dit anders doet dan je concurrenten.
  7. Klik relevante services aan of voeg ze zelf toe als je dingen mist. Blijf goed bij de (koop)-intentie van de eindgebruiker.
  8. Vul je producten in. Deze worden met foto en beschrijving getoond.
  9. Voeg foto’s toe die overtuigen van jouw producten, diensten of type bedrijf
  10. Voeg posts toe die helpen bij de koopbeslissing.
  11. Vul je openingstijden in. Je wilt never-ever dat iemand voor een gesloten deur staat.
  12. Vul de “veelgestelde vragen” in. Die zie je alleen via de voorkant, dus via de zoekresultaten

Nog een tip. Blijf altijd binnen de Google Mijn Bedrijf guidelines, om eventuele problemen (suspenden profiel) te voorkomen.

Gebruiken

Jouw potentiële klant en Google wil een actief bedrijf zien.

Doe onderstaande, tenminste als je meer lokale klanten wilt.

  1. Vraag om reviews. Het aantal, de hoogte en de inhoud zijn relevant voor je ranking. Reageer op je reviews.
  2. Voeg foto’s toe
  3. Voeg posts toe van aanbiedingen, reviews, usp’s of andere onderwerpen die passen bij de koop-intentie
  4. Houd je profiel up-to-date. Ben je op vakantie, verwerk dat dan in je openingstijden.
Lokale zoekmachine optimalisatie voor je website

Website

Het doel is dat je onder het kaartje van Google Mijn Bedrijf zo hoog mogelijk staat voor lokale zoekopdrachten.

Dat die je minimaal te zorgen dat je pagina’s maakt voor:

  • dienst [locatie]
  • product [locatie]
  • type bedrijf [locatie]

Doe dat voor alle locaties en zoekwoorden die relevant voor je zijn.

Door uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen vind je verschillende mogelijkheden waarom je doelgroep zoekt naar jouw diensten/producten, type bedrijf.

Gebruik alle relevante combinatie.

Naast bovenstaande zijn er nog vele andere optimalisaties die je door kunt voeren voor betere vindbaarheid, meer clicks en meer conversies.

Denk aan: uitnodigende titels en meta-descriptions, review- and FAQ-schema voor rijke zoekresultaten, een voor conversie geoptimaliseerde landingspagina enz.

Lokale zoekmachine optimalisatie is een vak, wat ik niet in één blog kan vatten.

Versnellen

Jouw lokale online aanwezigheid is super belangrijk om te groeien met je bedrijf. Om leads te krijgen en dus te groeien in omzet dien je continue te werken aan je online succes.

Dit geldt ook voor je website. Jouw website dient een waardevolle asset te zijn die de groei van je bedrijf ondersteunt. Wekelijks dien je nieuwe lokale potentiële klanten te krijgen via je website.

EVEReONE is gespecialiseerd in het maken en optimaliseren van websites die geld opleveren, door lokale zoekmachine optimalisatie.

We helpen je graag met het aantrekken van nieuwe lokale klanten naar je website. Zie hier de prijzen voor lokale zoekmachine optimalisatie of hier de informatie voor seo advies.

Besteed je liever zelf uren tijd voor gematigd resultaat of ga je voor versnelling en kies je voor specialist op lokale zoekmachine optimalisatie?

Neem contact op, als jij wilt groeien.

Raymond Werner

Oprichter, Groei manager

Mensen blij maken. Doelen bereiken. Puzzelen met onuitputtelijk doorzettingsvermogen, totdat de oplossing er is. Daar wordt hij blij van.

Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.