fbpx
Home » Blog » Zoekmachine optimalisatie » Hoe komt mijn website bovenaan in Google?

Goede vraag! Bovenaan staan in Google betekent vaak, meer bezoekers en dus meer leads/klanten. Maar hoe kom je bovenaan? In onderstaand artikel lees je HET antwoord op de vraag “Hoe komt mijn website bovenaan in Google?”

Snel …

Om bovenaan te komen in Google, doe het volgende:

  1. Ga naar google.nl
  2. Tik in “keyword” -site:concurrent1.nl -site:concurrent2.nl -site:concurrent3.nl

Door je belangrijkste zoekwoord in te vullen en je concurrenten uit te sluiten van de resultaten sta je bovenaan! 😉

Even serieus …

Hoe vaak heb jij een ondernemer gesproken die even snel succesvol is geworden en daarmee veel geld heeft verdiend?

Succes behalen vergt langdurige inspanning en doorzettingsvermogen.

Succes behalen uit bovenaan in Google staan vergt ook langdurige inspanning.

Er zijn geen trucjes die je voor de lange termijn succes opleveren.

Bovenaan in Google komen is een vak. Laat je helpen door onze SEO specialist.

Strategie

Voordat we je vertellen hoe je met je website bovenaan in Google kunt komen willen we je graag wijzen op het belang van het hebben van een goede strategie.

Een doordachte strategie gaat er voor zorgen dat de investering in jouw website, geld gaat opleveren.

Klopt mijn aanname dat je al hebt nagedacht over de buyerjourney en dus weet wie je doelgroep is en wanneer die zich waar bevindt om wat te doen?

Zo ja en Google is daar onderdeel van, dan is het belangrijk dat je deze buyerjourney invult voor minimaal onderstaande Think en Do-fase:

  • See – iemand verrassen om ergens over te gaan nadenken. Hier wordt Google niet veel voor gebruikt. Vaker social media.
  • Think – dit is een belangrijke fase voor Google. Hier zoekt jouw doelgroep naar: heb ik een probleem, wat is mijn probleem, welke oplossingen zijn er
  • Do – dit is ook een belangrijke fase voor Google. Hier zoekt jouw doelgroep naar: wat is de beste oplossing, waar vind ik de oplossing en gaat je doelgroep over tot de koop.
  • Care – het binden van je klanten door waardevolle content te blijven aanreiken, om zo herhaalaankopen of cross- of upsell te bewerkstelligen.

Voor wat betreft bovenaan in Google komen. Zorg dat je minimaal bovenstaande Think en Do van de buyerjourney meepakt.

Op volgorde van prioriteit:

  1. Koop-intentie (=Do) – als je er niet bent als je potentiële klant naar jouw product/dienst zoekt, dan laat je potentie liggen.
    1. Lokale koop-intentie – idem als bovenstaande, maar dan met de [locatie] erbij. Mensen willen niet te lang reizen voor de oplossing voor hun probleem of hebben een andere reden om het product/de dienst lokaal af te nemen.
  2. Informatieve-intentie (=Think) –  verschillende content voor de stappen die jouw doelgroep doorloopt. Denk aan: waarom, wanneer, waar, hoe, wat, enz. vragen.

Je wilt bovenaan komen in Google. Top! Zorg er wel voor dat je de juiste, slimme keuzes maakt, met welke zoekwoorden je dat wilt.

Is er veel concurrentie, kies dan voor langere zoekzinnen (longtail keyphrases), zodat je meer kans hebt om bovenaan te komen.

Staar je niet blind op de eerste positie. Je hebt er meer aan om met veel woorden in de buyerjourney te ranken dan je blind te staren op die ene top-positie voor een zoekwoord.

Jouw website komt bovenaan in Google door …

Je kunt er voor kiezen om bovenaan te ranken middels een organische (SEO) en/of betaalde (Google Ads) manier.

De eerste pagina van Google heeft verschillende onderdelen:

  • Google Ads
  • Google Business Profile
  • (Lokale) zoekresultaten, inclusief “samenvattingen” en “People also ask”.

Google zoekresultaten

Als je bovenaan wilt komen kun je

1. Google Ads gebruiken

Je betaalt voor de clicks, maar je kunt met de juiste content en biedingen zeker bovenaan komen en leads verzamelen.

Vooral voor de koop-intentie is dit een goed kanaal. Zorg er wel voor dat je Google Ads goed configureert, want je kunt je geld zo verbranden met Ads niet optimaal draaien.

2. Google Business Profile optimaliseren

Bij zoekopdrachten met een lokale intentie, vaak product/dienst (+ locatie) of type bedrijf (=locatie) wordt Google Business Profile getriggerd.

Door je Google Business Profile te optimaliseren, in combinatie met je website, want die hebben een directe relatie, kun je voor dit deel bovenaan komen.

3. (lokale) content maken

Vwb (lokale) content zou ik onderstaande werkwijze hanteren:

  • Pagina’s voor koopintentie – Optimaliseer ze voor SEO, met minimaal:
    • De exacte (primaire) zoekwoorden op de volgende plaatsten: h1, titel, meta-description, eerste alinea
    • Paragrafen met gerelateerde zoekwoorden, zie onderaan in de Google-zoekresultaten. Je kunt namelijk op meer gerelateerde (secundaire) zoekwoorden ranken, naast bovenstaande primaire

Voor deze pagina’s:

  • Maak minimaal 3 blogs die onderling naar elkaar verwijzen en allemaal bovenin het artikel een link hebben naar de pagina met de koopintentie. Zo geef je de SEO-waarde door van deze blogs aan de pagina met koopintentie.
  • Zorg voor zoveel mogelijk relevante links naar deze pagina’s.
  • Overige content
    • Kies zoekwoorden uit die weinig gebruikt worden, waardoor je een grote kans hebt dat je bovenaan komt te staan, als jij ze in de h1 en titel gebruikt.
    • Als je een vraag beantwoordt, doe dat dan zo direct mogelijk, zonder andere content er omheen.

Geld verdienen met je website

Bovenaan komen in Google levert je hopelijk leads op. Maar er is meer wat je moet doen om je bedrijf echt te laten vliegen

Lees ook Hoe trek ik klanten naar mijn website? en/of hoe kan ik de vindbaarheid in Google testen?, Hoe hoog scoort mijn website in Google?

Wil jij de methode leren hoe jij geld kunt verdienen met je website. Schrijf je dan in voor onderstaande GRATIS online training.

Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.

Raymond Werner

Oprichter, Groei manager

Mensen blij maken. Doelen bereiken. Puzzelen met onuitputtelijk doorzettingsvermogen, totdat de oplossing er is. Daar wordt hij blij van.

Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.