Online marketing is marketing die online wordt uitgevoerd. Marketing is het geheel van activiteiten van een organisatie met als doel in te spelen op de wensen en behoeften van de klant op voorwaarde dat ook aan de doelstelling van de organisatie, vaak verkoop van een product/dienst, wordt voldaan. Online is alles wat met of via het internet plaatsvindt.
Andere woorden die voor online marketing gebruikt worden zijn; internet marketing en digital marketing.
Bij online marketing gaat het erom dat je de juiste boodschap, op het juiste moment via het juiste online kanaal overbrengt aan je doelgroep.
- De juiste boodschap gaat over de samenhang tussen de behoeften van je doelgroep en de daarbij behorende waarden van je product/dienst. Sluit je boodschap aan, op de intentie die jouw potentiële klant heeft. De waarden van je product/dienst dienen aan te geven wat het voor je doelgroep oplevert. Dus niet de eigenschappen, want de eigenschappen van je product/dienst leveren op zichzelf geen waarde op voor je doelgroep.
- Op het juiste moment betreft het communiceren met je doelgroep op het moment dat er een specifieke behoefte is. Dat kan bijvoorbeeld zijn op het moment dat iemand informatie aan het zoeken is, producten aan het vergelijken is of een koopintentie heeft. Het juiste moment gaat ook over; daar zijn waar je doelgroep is, zie onderstaande.
- Het juiste online kanaal gaat over het daar zijn waar je doelgroep is. Je wilt zo scherp mogelijk hebben wie je ideale klant is en op welke online kanalen hij/zij zich wanneer bevindt.
Online kanalen zijn bijvoorbeeld; social media (Facebook/Instagram/LinkedIn/Pinterest) of kanalen die via Google Search worden ontsloten (je website, Google Mijn Bedrijf, Google Ads enz.)
Bij de invulling van bovenstaande kun je gebruik maken organisch – en/of betaald verkeer om tot je doelstellingen te komen.
Organisch wil zeggen dat je er niet (direct) voor betaald. Alle content die jij op je online kanalen plaatst kan door een goede zoekmachine optimalisatie, de juiste hashtags, een actieve groep volgers online verkeer opleveren. Om organisch verkeer te krijgen moet je zeker investeren. Namelijk tijd om de content te maken. Het voordeel van organisch verkeer is dat je er geen directe kosten aan hebt.
Betaald verkeer is al het verkeer dat je krijgt door er direct voor te betalen, door online advertenties in te zetten. Het voordeel van betaald verkeer is dat je advertenties, indien goed opgezet, direct verkeer opleveren. Je kunt het aanzetten en het werkt. Zo goed als alle online kanalen hebben een mogelijkheid om online te adverteren.
Aangezien > 95% van de Nederlanders van => 12 jaar internet heeft en > 85% daar dagelijks gebruik van maakt, is online marketing een must om jouw doelgroep te bereiken en jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen.
Online marketing dient om het zojuist genoemde vast onderdeel te zijn van je bedrijfsvoering. Een online marketing bureau kan je helpen om met online marketing je producten/diensten te verkopen.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.