fbpx

Inleiding

Vraag je je af waarom je een website nodig hebt? Je hebt een website nodig om de problemen van je doelgroep tijdens de buyerjourney op te lossen. Je doelgroep kan verschillende (zoek)intenties hebben zoals; op zoek zijn naar informatie, naar een website navigeren, producten/diensten vergelijken of op zoek zijn naar het beste product om deze werkelijk aan te schaffen. Met je website kun je je doelgroep faciliteren met oplossingen (informatie) behorende bij deze zoekintentie. Zo help jij je doelgroep met het juiste antwoord op de gestelde vraag. En als jij je doelgroep helpt met het beantwoorden van hun vragen/problemen, dan krijg je daar zeker waarde (klanten) voor terug. Door te geven krijg je terug!

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Waarom je een website nodig hebt.
  • Waar je een website voor gebruikt.
  • Of er bedrijven zijn zonder website.
  • Waarom een goede website belangrijk is.

Enjoy!
Het succes zit in de opvolging, dus doe wat met de content die je leest!

Waarvoor gebruik je een website?

Zoals in de inleiding al beschreven gebruik je een website om je doelgroep te helpen met de vragen/problemen die ze hebben. Afhankelijk van je doelgroep en de buyer-journey gebruik je een website voor één of meerdere van onderstaande doelstellingen.

  • Informatief – informatie verstrekken over …. events, nieuws enz.
  • Producten/diensten verkopen – middels bijvoorbeeld een e-commerce oplossing.
  • Leads verzamelen – contactgegevens verzamelen van potentiële klanten.
  • Naamsbekendheid – zorgen dat je merk gevonden wordt en zichtbaar is.
  • (Self)service – je doelgroep faciliteren zelf acties uit te kunnen uitvoeren.

Je website zal één hoofddoel hebben en je kunt middels verschillende wegen, subdoelen je hoofddoel bereiken.

Zoekt jouw doelgroep in Google naar antwoorden op de vragen/problemen die ze hebben? Dan heb je zeker een website nodig. Dan kun je door je website op de juiste zoekwoorden vindbaar te maken op Google  je doelgroep helpen. Je kunt je website ook vindbaar maken voor lokale zoekopdrachten middels local SEO. Lokale zoekopdrachten zijn zoekopdrachten zoals: [soort bedrijf] [plaats] of [dienst/product] [plaats]. Voorbeeld: schilder blaricum of alleen schilder. Google snapt dat je lokale bedrijven zoekt en zal lokale zoekresultaten tonen. Als je je website ook gaat gebruiken voor lokale zoekopdrachten vergeet dan niet de beste opzet voor Google Mijn Bedrijf op te zetten.

Zijn er bedrijven zonder website?

Ja, er zijn bedrijven zonder website. Vele eenmanszaken hebben bijvoorbeeld geen website. Er zijn zeker succes stories van bedrijven die groot zijn geworden door geen website te hebben. Zij hebben vaak andere digitale touchpoints, zoals social media, ingezet om met hun doelgroep in gesprek te gaan. Ja, je leest digitale, want vele mensen maken dagelijks meerdere uren gebruik van digitale oplossingen. Het gaat erom dat je op een plaats waar je doelgroep is, contact maakt met je doelgroep en waarde toevoegt.

Gebruikt je doelgroep voor Google om te zoeken naar (onderwerpen over) jouw producten/diensten? Zorg er dan voor dat je een website hebt.

Waarom en goede website belangrijk is?

Alsjeblieft. Doe jezelf een plezier!

Het is belangrijk om een goede website te hebben. Een website waarmee jij, door de problemen van je doelgroep op te lossen, je doelen bereikt. Het maken of laten maken van een website is niet moeilijk. Er zijn voldoende oplossingen waarmee je zo een website in elkaar klikt. Maar let op! Gaat deze website echt de problemen van je doelgroep oplossen en jou helpen je doelstellingen te behalen? Een website maken die gewoon online staat, waar geen bezoekers op komen, laat staan waar problemen van mensen worden opgelost is echt makkelijk, maar daar heb je niets aan. Je wilt op relevante zoekwoorden getoond worden, clicks krijgen en dan eindgebruikers converteren naar klanten. Daar is meer voor nodig dan het design, hoe je website eruit ziet. Zorg er bijvoorbeeld ook minimaal voor dat je doelgroep contact met je kan opnemen door je contactgegevens, zoals je telefoonnummer klikbaar te maken. Het maken van een website is één, maar na het live brengen begint het pas. Dan dien je de het optimaliseren van je website met bijvoorbeeld Google Search Console als vast onderdeel mee te maken in je bedrijfsvoering, zodat je website echt voor je doelgroep en dus voor jou gaat werken.

Nu weet je waarom een goede website belangrijk is. Laat een goede website maken!

Conclusie

Een website kan een grote bijdrage leveren aan het oplossen van problemen van je doelgroep tijdens de buyerjourney. En als jij hun problemen oplost, krijg je er zeker iets voor terug. Nu of in de toekomst. Je klant groeit, jij groeit. Bepaal wat het hoofddoel is van je website. Het is belangrijk dat je aansluit bij de (zoek)intentie van je potentiële klant. Door de juiste content aan te bieden gedurende de gehele buyerjourney help jij je doelgroep en zul jij je hoofddoel behalen.

Het (laten) maken van een website is zeer eenvoudig. Je kunt zo een website met een template in elkaar klikken. Het maken van een goede website vergt wat meer aandacht, maar is wel heel belangrijk. Je wilt je doelgroep helpen en je doelen bereiken. Daar zit onder andere wat strategie, zoekwoorden onderzoek en contentstrategie achter.

Heel veel succes met je website!

Heb je vragen over hoe je een goede website kunt maken voor je doelgroep? Mail.
Wil je op de hoogte blijven van tips hoe jij kunt groeien middels digitalisering? Meld je aan voor de groei e-mails

Plan GRATIS groei-gesprek