Online ondernemen is voornamelijk de dingen (slim) doen
Ben je overtuigd van de waarde van online ondernemen voor het succes van je bedrijf? Welke best practices hanteer je om online succesvol te zijn? Hoe routinematig werk je aan het continue optimaliseren van de klantreis over alle touchpoints?
In deze blog geven we je de handvatten om succesvol online te ondernemen.
Na het lezen van deze blog:
- Ben je minimaal meer gemotiveerd om routinematig te gaan werken aan succesvol online ondernemen.
- Hanteer je minimaal 3 handvatten om je doelgroep beter online te bedienen.
Als ondernemer ben je vaak heel erg goed in iets inhoudelijks. Succesvol ondernemen is meer dan het vakinhoudelijke. Ondanks dat een knettergoed(e) product/dienst zeker goed verkoopt. Je wilt weten wat er bij je doelgroep speelt, welke problemen ze hebben, zodat je ze kunt helpen bij het oplossen van deze problemen. Je wilt dat je doelgroep bij jou in de (online) winkel jouw producten of diensten afneemt. Maar waar spreek je jouw doelgroep? Hoe kom je met ze in contact? Hoe kun je ze overtuigen om bij jou een product of dienst af te nemen? Ook jij weet dat vele miljoenen mensen dagelijks online zijn en gebruik maken van verschillende platformen. Toch?
Succesvol online ondernemen begint bij …. gedrag
Je gedrag wordt voor een groot deel bepaald door je overtuigingen.
Ben je overtuigd dat online gaat bijdragen aan succesvol ondernemen? Indien je niet overtuigd bent dan ga je ook niet online succesvol zijn. Misschien helpen onderstaande cijfers je iets in je overtuigingen over de bijdrage van online bij het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.
- We hebben in Nederland ongeveer 17,3 miljoen inwoners.
- 97% van de Nederlanders heeft internettoegang.
- 90% van de Nederlanders tussen de 16-74 jaar gebruikt dagelijks het internet.
- 12,1 miljoen Nederlanders gebruikt WhatsApp, waarvan 9,3 miljoen dagelijks.
- 10,4 miljoen Nederlanders gebruikt Facebook, waarvan 7,1 miljoen dagelijks.
- 95% van alle zoekopdrachten in Nederland wordt gedaan met Google.
Naast bovenstaande cijfers zijn er natuurlijk nog veel meer cijfers over het gebruik van andere platformen. Denk aan het % dat online besteld of gebruik maakt van Youtube, Instagram of Pinterest.
Hopelijk ben je nu overtuigd dat (een deel van) jouw doelgroep zeker online is te vinden en dus daar te bereiken is! Ontmoet je doelgroep daar waar ze al zijn! Succesvol ondernemen gebeurt dus zeker ook online!
Zo, nu kunnen we beginnen!
Hoe kun je routinematig werken aan succesvol online ondernemen?
Met onderstaand gedrag ga ook jij online succesvol zijn. Het is een opsomming, zeker geen complete, van verschillende handvatten die maken dat je snel online succesvol zult zijn. Let op, herhaling “het gaat om doen!”. Maak onderstaande klein. Laat je niet door allerlei belemmerende overtuigingen (angsten) afremmen.
Ga het doen en blijf het doen!
- Transformeer – Let op “online ondernemen betekent starten met online en er niet meer mee stoppen”. Het is het omvormen van de manier van ondernemen. Het is geen one-off, maar een continue proces. Online ondernemen wordt dus een vast onderdeel van de manier waarop je jouw bedrijf aanstuurt. Alleen dan ga je succesvol zijn.
- Maak een plan – Stel een strategie op. Welke problemen ga je voor welke doelgroep oplossen? Hoe beter je de problemen van de doelgroep kent hoe beter je een passende oplossing kunt bieden. Online kan daarbij helpen. Er zijn vele verschillende touchpoints (contactmomenten) gedurende de klantreis die kunnen bijdragen aan een optimale klantreis. Touhpoints kunnen bijvoorbeeld zijn; een website, Google My Business page of een social business page, zoals op Facebook, LinkedIn of Instagram. Lees eventueel de blog waarom je een website nodig hebt. Met Google My Business zorg je ervoor dat je je bedrijf toevoegt aan Google Maps en dus onder andere daar zichtbaar is.
- Stel een contentplan op – Maak een plan voor het produceren van content. Hoe vaak bied je jouw doelgroep nieuwe waardevolle content aan? Bijvoorbeeld iedere 2 weken. Maak iedere 2 weken een manifesto, een meesterwerk. Een relevant stuk dat past bij de intentie van je lezer. Is je lezer op zoek naar een “how to” een “lijst van producten ter vergelijking”, “de laagste prijs”. Plaats je meesterwerk op het touchpoint waar je wilt dat jouw doelgroep naar toe gaat. Maak van dit meersterwerk verschillende kleinere berichten die je op andere touchpoints gebruikt om te verwijzen naar dit meesterwerk. Zo vergroot je je bereik en heb je de meeste kans je doelgroep te overtuigen. Luister naar de reacties die men geeft op je content. Reageer op de reacties. Bepaal wat, welke emotie, jouw doelgroep aanspreekt? Maak daar een tweede ronde kleinere berichten van die weer verwijzen naar het meesterwerk. Zo maak je optimaal gebruik van je meesterwerk en heb je het grootste bereik.
- Ga dingen doen! – Ga doen wat je in je plan had staan om jouw ondernemers dromen en – doelen te bereiken. Door te doen ga je veel leren. Online ondernemen is succesvol ondernemen.
- Implementeer de touchpoints – Implementeer de touchpoints die je in je plan had opgenomen. Gebruik daarbij onderstaande best practices zoals genoemd bij “Haal kennis”.
- Maak content – Ga, volgens je contentplan, waardevolle content maken en deel deze met jouw doelgroep via al je touchpoints. Leer en optimaliseer.
- Haal kennis – Per touchpoint zijn er online vele best practices te vinden die je kunt gebruiken. Er zijn vele how-to’s, instructie artikelen en – filmpjes. Er zijn ook vele webinars waar je aan kunt deelnemen. Ga deze gebruiken en blijf leren, zodat je steeds beter wordt. Onderstaand lees je een aantal best practices zoals wij die hanteren.
- Verbeter uw vindbaarheid in Google (SEO) – Hoe kun je zorgen dat je goed vindbaar bent in Google?
- Voer SEO door op uw website – Bepaal de keywords voor de betreffende post of pagina. Zoek een gerelateerd plaatje. Voer de keywords minimaal door in de; url, meta-omschrijving, titel, H1, 1e alinea, H2 tot en met H5, 1,5% van de body-tekst, in de naam van het plaatje en in de alt-tekst van het plaatje. Zorg dat de performance =< 3 seconden is, zorg dat de site goed bruikbaar is op mobiel, zorg voor interne links en voor backlinks. Draai je website op https, zorg voor een duidelijke structuur, een sitemap en een goede robots.txt. Zie ook de blogs je website vindbaar maken in Google en lokaal gevonden worden middels local SEO.
- Vul Google My Business volledig – Vul de pagina zo volledig mogelijk in. Zorg dat er een aansprekende foto wordt getoond. Gebruik een keyword in je gebruiksnaam. Gebruik keywords in de omschrijving van het bedrijf. Zorg voor reviews. Eindgebruikers houden van kwaliteit en dus houd Google van een compleet en duidelijk profiel met veel goede reviews. Lees ook met Google Mijn Bedrijf bovenaan in Google.
- Adverteer online (SEA) – Potentiële klanten zijn niet direct bereid iets van je te kopen. Ze willen je eerst leren kennen. Werk aan je bekendheid, deel iets waardevols in ruil voor contactgegevens, verkoop iets kleins en laat ze ervaren wat jouw waarde is. Bouw voor het zojuist genoemde een funnel, zodat een eerste contact een blijvend contact is.
- Wees relevant met Google Ads – Voeg de Google-tag van je campagne door op jouw website. Het mooie van Google is dat men een intentie heeft met de gebruikte zoekwoorden. Zorg dat je aansluit bij deze intentie door relevant te zijn op de volgende 3 aspecten; keywords, de advertentie en de landingspagina. Als je dit goed doet heb je de meeste kans op een hoge conversie tegen lage kosten.
- Gebruik Facebook met geduld – Gebruik de Facebook pixel, zodat je specifiek die eindgebruikers die al een keer interactie met je hebben gehad kunt benaderen met iets waardevols. Denk aan een gratis; webinar, checklist, analyse of gesprek.
- Handel vanuit inzichten – Zorg ervoor dat je bij zoveel mogelijk touchpoints de resultaten van je acties kunt meten. Zoals in bovenstaande al beschreven, implementeer de; Google Analytics Tag, Google Ads Tag, de Facebook Pixel en de Google Search Console. Let op! “De data alleen is niet waardevol. Het gebruiken van de data om te inzichten te komen maakt de data waardevol”. Houd een logboek bij om de relatie te leggen tussen je acties en de resultaten. In Google analytics kun je dat bijvoorbeeld doen met annotations. Lees ook de blog telefoonnummer klikbaarbaar maken voor meer conversie, maar ook om te kunnen meten.
- Optimaliseer – Zoals eerder aangegeven is succesvol online ondernemen geen one-off. Het is niet zo dat je eenmalig een Facebook business pagina implementeert en de leads binnen stromen. Het is een continue proces van het optimaliseren van de klantbeleving over alle touchpoints heen.
- Werk routinematig – Jouw vakmanschap heeft je waarschijnlijk ook in jaren geleerd. Door kennis en ervaring op te doen. Om online succesvol te ondernemen dien je gestructureerd te werken aan deze kennis er ervaring om het meeste resultaat te behalen. Zorg, zoals in je contentplan beschreven dat je met regelmaat (1 x per 1-2 weken) nieuwe content distribueert. Zorg voor regelmaat (1 x per 1-2 weken) in het analyseren van je data van je SEO, SEA en optimaliseer waar nodig. Reageer dagelijks op feedback, reviews op je content. Alleen als je consequent, gedisciplineerd en gestructureerd werkt aan succesvol online ondernemen ga je succesvol zijn.
- Zelf doen of uitbesteden – Om je bedrijfsdoelstellingen te behalen neem je continue beslissingen. Zo moet je voor bovenstaande activiteiten ook beoordelen en besluiten of je ze zelf uitvoert of (gedeeltelijk) uitbesteedt. Voor velen betekent online ondernemen het doen van Marketing en Sales. Beide zijn zeer belangrijke onderdelen van je bedrijfsvoering. Zorg er minimaal voor dat je een groot deel van deze online activiteiten zelf kunt uitvoeren. Denk aan het maken van relevante content voor de doelgroep die je zo goed kent. Bepaal regelmatig of je met je online activiteiten snel en kwalitatief genoeg gaat ten opzichte van je doelstellingen. Haal, indien nodig, kennis en ervaring in huis door specifieke diensten af te nemen bij een gespecialiseerd bureau of door bepaalde delen uit te besteden. Focus zoveel mogelijk op de dingen die het meeste bijdragen aan je onderneming en die je de meeste energie opleveren. Besteed operationele activiteiten zoveel mogelijk uit. Geef gas op je product (jouw vakmanschap), jouw sales en marketing.
- Online & offline – Dit artikel ging natuurlijk over succesvol online ondernemen. Ja, er zijn bedrijven die alleen online ondernemen, maar het overgrote deel onderneemt online en offline of zou dit moeten doen. Ja, online ondernemen gaat je heel veel brengen. Je bereik is groot, je kunt veel automatiseren. Let op! “Succesvol ondernemen is voor velen een combinatie van online en offline ondernemen”. Blijf naast je online activiteiten dus zeker ook met dezelfde passie en discipline werken aan jouw offlline (sales) activiteiten. Juist de integratie van de beide zorgt voor een optimale klantbeleving.
Alle bovenstaande handvatten hebben we voor je ook in een “Succesvol online ondernemen”-model gezet, zie onderstaand plaatje. In dit model hebben we de handvatten wat meer geclusterd. Hopelijk geeft het model je nog meer houvast bij het uitvoeren van je activiteiten.
Conclusie
Succesvol ondernemen is ook online ondernemen. Een zeer groot deel van de Nederlanders en dus ook van jouw doelgroep is online te vinden en gebruikt dagelijks verschillende platformen. Indien je overtuigd bent dat online gaat helpen bij succesvol ondernemen dan heb je de eerste barrière overwonnen. Vervolgens kom je nog vele barrières tegen die je zult overwinnen indien je doorgaat en je niet laat afremmen door belemmerende overtuigingen. Door routinematig de online activiteiten te blijven uitvoeren, te leren en te optimaliseren zul je online succesvol zijn.
Bepaal steeds wat je zelf wilt doen en wat je laat doen door je benodigde investering in relatie tot het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen te beoordelen. Haal kennis en ervaring erbij om te versnellen waar gewenst. Succesvol ondernemen is offline en online ondernemen. Blijf beide routinematig en met passie doen en ook zult succesvol zijn.
Ga nu meer gemotiveerd en routinematig aan de slag met online ondernemen en pas minimaal 3 van onze handvatten toe.
Wil je, stap voor stap, begeleiding bij het toepassen van de handvatten? Stuur ons dan een WhatsApp bericht of een e-mail.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.