eIn de wereld van social media is het kiezen van het juiste kanaal voor jouw bedrijf erg belangrijk. Maar, welke social media voor bedrijven, wanneer, waarom? In dit artikel krijg je een haarfijn overzicht van verschillende social media platforms en hun doelgroepen, zodat je een goede keuze kunt maken voor jouw bedrijf.
Wil jij groeien op social media, maar heb jij geen tijd om consequent waardevolle content te plaatsen? Laat ons je helpen en besteed je social media uit aan EVEReONE!
De beste social media voor bedrijven
Welk social media kanaal het beste voor jouw bedrijf is is afhankelijk van jouw type bedrijf en diensten.
Facebook en instagram bieden mogelijkheden voor bijna elk bedrijf, maar YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest en TikTok zijn is sommige gevallen ook heel waardevol.
Het is belangrijk om te weten welke platforms geschikt zijn voor jouw doelgroep want op elk platform bevindt zich net een andere doelgroep. Denk na over wat voor een bedrijf jij hebt, wat voor een diensten je aanbiedt en waar jouw doelgroep zich bevindt om de beste kanalen voor jouw bedrijf te bepalen.
Welke social media gebruikt mijn doelgroep
Weet je wat de doelgroep is van je bedrijf? Kijk dan snel hieronder naar op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt!
- De doelgroep is tussen de 20 tot 65 jaar
- Interesse in zakelijke contacten
- Veel gebruikers hebben minimaal een HBO opleiding gevolgd.
- Op LinkedIn wordt veel inhoudelijke kennis gedeeld en discussies gevoerd.
- Het is makkelijk professionele contacten te leggen via LinkedIn
- Heb jij een bedrijf dat vooral B2B werkt? Dan is LinkedIn ideaal!
TikTok
- De doelgroep is tussen de 9 en 24 jaar oud. (Vooral Generatie Z & Millennials)
- Toch ook veel gebruikers tussen de 24 en 29 jaar
- TikTok gaat voornamelijk om vermaak en beleving.
- Vanwege het karakter van vermakelijke content op het platform zal erg serieuze of informatieve content wat minder blijven plakken bij gebruikers. Natuurlijk zijn er hele leuke en creatieve uitzonderingen dus als je er toch voor gaat pas je content aan en wees creatief!
- Privacy van data staat onder druk, doordat het door een Chinese partij is gemaakt.
- De doelgroep van Twitter bestaat uit mensen in de leeftijd van 20-40 jaar.
- De doelgroep bestaat onder andere uit bedrijven, journalisten en politici.
- Het is hier niet gebruikelijk om veel jongeren tegen te komen, tenzij het om liefhebbers van cryptocurrency gaat. Deze groep is op Twitter wel erg actief.
- Twitter wordt gebruikt voor korte berichten over nieuws of inhoudelijke onderwerpen.
- De meeste gebruikers zijn tussen 25 en 75 jaar oud.
- Mensen die in contact willen blijven met hun vrienden en familie, maar ook met hun favoriete bedrijven om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
- Facebook wordt veelal ingezet voor het delen van kennis via groepen en het online adverteren.
- Facebook evenementen worden ook gebruikt om online of live events mee te promoten en om te delen met facebook vrienden.
- De meeste gebruikers zijn tussen de 15 tot 40 jaar.
- Hoewel de populariteit met de leeftijd afneemt, is het nog steeds erg populair bij de wat oudere generaties.
- Instagram is veelal visueel en heeft focus op beleving en vermaak.
- Lange informatieve teksten zijn dus wat minder interessant op Instagram, maar er kan wel doorgelinkt worden naar een webpagina met een lang artikel.
YouTube
- Leeftijd: alle leeftijdsgroepen
- Toch zie je dat de jongere generatie meer gebruik van YouTube maakt dan oudere gebruikers.
- Youtube is de 2e grote zoekmachine. Hier wordt veel kennis gedeeld in de vorm van video’s.
- Van informatieve tutorials tot vermakelijke video’s, bijna alles kan je vinden op YouTube. In bite-size items of video’s met een lange duur.
- Gebruikers zijn voornamelijk tussen de 20 en 39 jaar
- Meeste gebruikers zijn vrouwelijk
- Gebruikers van Pinterest kunnen er terecht voor ideeën, recepten en adviezen op het gebied van interieur, mode, uiterlijk, eten, sport en reizen. Bijvoorbeeld een handige infographic voor een DIY recept of een overzicht van kleurencombinaties voor je nieuwe inrichting van je huis.
Welke social media kanalen worden het meest gebruikt?
Het is belangrijker het juiste platform te kiezen aan de hand van de doelstelling van jouw bedrijf dan een platform te kiezen waar de meeste gebruikers op zitten, laten we dat voorop stellen.
Het is daarnaast ook waardevol in te zetten op een social media kanaal die vaak gebruikt wordt.
Hieronder de top 7 kanalen die in 2022 het hoogst aantal gebruikers in Nederland had.
- Facebook: Aantal gebruikers in Nederland: 10,3 miljoen, waarvan dagelijks: 6,9 miljoen
- YouTube: Aantal gebruikers in Nederland: 9,3 miljoen, waarvan dagelijks: 3,5 miljoen
- Instagram: Aantal gebruikers in Nederland: 6,6 miljoen, waarvan dagelijks: 4 miljoen
- LinkedIn: Aantal gebruikers in Nederland: 5 miljoen waarvan dagelijks: 1,2 miljoen
- Pinterest: Aantal gebruikers in Nederland: 4,2 miljoen, waarvan dagelijks: 985.000
- Twitter: Aantal gebruikers in Nederland: 3,5 miljoen, waarvan dagelijks: 1,45 miljoen
- TikTok: Aantal gebruikers in Nederland: 3 miljoen, waarvan dagelijks:1,6 miljoen.
Wil jij ook je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Neem dan contact op.
Lees ook ‘Hoe social media inzetten als bedrijf?‘ en ‘Hoe vaak posten op social media als bedrijf?‘
Versnellen
Je bedrijf promoten op social media is een MUST voor de continuïteit en groei van je bedrijf.
Wil je maximaal versnellen, besteed je social media dan aan ons uit.
Dat scheelt jouw tijd en je bent verzekerd van de juist strategie en platform kennis.
Dat levert maximale zichtbaarheid, naamsbekendheid en nieuwe klanten op.

Groei Manager