Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en ook bedrijven kunnen niet meer om de kracht van deze platforms heen. Maar hoe social media inzetten als bedrijf? Met deze tips krijg jij meer leads door gebruik van social media.
Geen tijd of middelen om consistent social media in te zetten voor je bedrijf? Besteed je social media uit aan EVEReONE!
Hoe zet je social media in en hoe groei je als bedrijf op social media?
Als jij je afvraagt: Hoe kun je groeien op social media, dan snap je maar al goed dat een social media aanwezigheid je bedrijf kan laten groeien. Dat is stap één! Het enige wat je nu moet doen om te groeien is het onderstaande. Optimaliseer en herhaal deze stappen, en je zult een mooie groei zien!
- Definieer doelen: Bepaal specifieke en relevante doelen voor je social media-strategie.
- Identificeer doelgroep: Zorg dat je weet welke leeftijd en interesses je doelgroep heeft.
- Kies de juiste kanalen: Welke sociale media-kanalen zijn het meest geschikt voor je doelen?
- Plaats regelmatig interessante content: Post regelmatig nieuwe en boeiende inhoud zoals afbeeldingen, video’s en infographics. Zorg dat je merk een herkenbaar design heeft.
- Bouw klantrelaties op: Reageer op opmerkingen en vragen en betrek je klanten bij je merk.
- Overweeg betaalde advertenties: Adverteer op sociale media-kanalen om je bereik te vergroten en nieuwe klanten te bereiken.
- Analyseer resultaten en pas je strategie aan: Pas je strategie aan op basis van feedback van je doelgroep en analyse van je resultaten.

Welke social media kanalen moet ik inzetten?
Het is belangrijk om te weten welke platforms geschikt zijn voor jouw doelgroep. Op elk platform bevindt zich net een andere doelgroep. Denk na over wat voor een type bedrijf jij hebt, wat voor een diensten je aanbiedt en waar jouw doelgroep zich bevindt om de kanalen te bepalen.
Bekijk onderstaande lijst om te bepalen welk platform het beste is voor jou.
Tip: Het is beter om gerichte content te maken voor elk platform. Pas voor zover mogelijk, je content aan aan het platform.
De verschillende kanalen:
- Het meest professionele sociale netwerk.
- LinkedIn was eerder alleen gericht op werving en professionele netwerken.
- Een uitstekende bron om lange berichten te delen.
- Link berichten terug naar je website om meer leads te krijgen.
- Klanten kunnen aanbevelingen schrijven voor je LinkedIn-profiel.
Tiktok
- Het is vooral populair bij jongeren, maar is interessant voor iedereen.
- Video’s van 15 seconden tot 10 minuten.
- Het is tegenwoordig ook een ideaal marketingplatform voor bedrijven.
- Voor kleine bedrijven is komische en entertainment-gerichte content effectief. Inmiddels is dat ook aan het uitbreiden.
- Het is belangrijk dat de inhoud resoneert met wat Generatie Z (en Millennials) willen zien.
- Twitter is geschikt voor korte updates en het delen van links, video’s, afbeeldingen en peilingen.
- Het platform is niet ideaal voor zeer visuele bedrijven of bedrijven zonder sterk merk.
- Twitter kan gebruikt worden voor zakelijke functies zoals klantenservice.
- Interessante en boeiende inhoud kan snel verspreid worden op Twitter.
- Retweets kunnen helpen om inhoud viraal te laten gaan.
- Met Facebook kun je klanten op één plek verzamelen en belangrijke informatie delen.
- Gebruik Facebook-advertenties of groepen
- Groepen zijn niet voor adverteren, maar zijn goed voor de community of om exclusieve content te delen.
- Het platform is ideaal voor bedrijven die content creëren met mooie foto’s, video’s en unieke designs
- Live video’s in selfie-stijl spreken rechtstreeks tot je volgers, maar ook lange tutorials zijn mogelijk.
- Je kunt nieuwe producten en diensten tonen en via posts en Instagram stories
- De check-out functie maakt het mogelijk producten te bekijken en te kopen zonder het account te verlaten.
Youtube
- YouTube is ideaal om informatieve en leuke video’s te delen.
- Het is een geweldige plek om hoogwaardige video-tutorials, educatieve clips of productreviews te delen om de inhoud op je website of blog te ondersteunen.
- YouTube is een krachtig middel om een groot deel van je doelgroep te bereiken.
- Populaire tool voor creatieve inspiratie
- Ideaal voor reis-, interieur-, mode-, lifestyle- en doe-het-zelfbranche.
- Meeste gebruikers zijn vrouwelijk.
- Goed door te linken naar je gewenste website pagina.
Heb je na het lezen van bovenstaand artikel nog vragen over social media of wil je professioneel advies, neem dan contact op.
Lees ook ‘Wat is een social media strategie?’ en ‘Welke social media voor bedrijven?‘

Groei Manager