Social media is cruciaal voor bedrijven voor online zichtbaarheid en (potentiële) klantcontact. Maar, hoe gebruiken bedrijven social media? Zie de voorbeelden ter inspiratie.
Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
Ook afgelopen jaar is het gebruik van social media toegenomen. Er zijn 0,4 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder bijgekomen en komt nu uit op een totaal van 14,1 miljoen gebruikers. Tevens zijn deze gebruikers dagelijks 7 minuten langer actief op social media ten op zicht van vorige jaar. Dagelijks is men 114 minuten actief op social media.
bron: Newcom
De potentie en dus ook het belang van social media voor bedrijven lijkt me hierdoor overduidelijk.
Maar hoe zet je social media in voor je eigen bedrijf?
Hoe doen andere bedrijven dit?
In onderstaand artikel zie je voorbeelden van bedrijven die social media succesvol inzetten.
Genoeg inspiratie om daarna zelf aan de slag te gaan met de social media voor jouw bedrijf.
Let op! Social media inzetten voor je bedrijf kost een tijd. Alleen met een doordachte social media strategie, relevante, inspirerende content en een gedisciplineerd proces voor distributie ga je succesvol zijn.
Wil je met social media aan de slag en focus houden op je bedrijf? Dan is social media uitbesteden iets voor jou.
Wanneer ben je succesvol met social media
Bedrijven zijn succesvol met social media als social media bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen.
Het bereiken van de doelstellingen is een gevolg van het toevoegen van waarde voor de eindgebruiker.
Doelstellingen kunnen zijn:
- Meer nieuwe klanten
- Toename in volgers
- Hogere interactie
- Meer website bezoeken
- Hogere klanttevredenheid
Succesvolle social media strategie
Om succesvol te zijn met social media, gebruiken bedrijven een doordachte social media strategie en voeren deze consequent uit.
Om tot een succesvolle social media strategie te komen dien je onderstaande vragen te beantwoorden:
- Wie is je doelgroep?
- Wat zijn de problemen, uitdagingen en behoeften van je doelgroep?
- Welke tone-of-voice past bij je doelgroep?
- Welke KPI’s hanteer je om je succes te meten?
- Welke social media kanalen ga je inzetten?
- Hoe zorg je voor een herkenbare communicatie?
- Hoe frequent ga je posten?
- Welke content ga je plaatsten?
- Hoe ga jij je onderscheiden van je concullega’s?
Voorbeelden gebruik social media door bedrijven
Onderstaand zie je verschillende voorbeelden van bedrijven die social media succesvol inzetten.
Natuurlijk worden er ook voor het succesvol gebruik van social media prijzen uitgereikt. Kijk eens ter inspiratie op https://thebestsocialawards.nl/
Prijswinnaars Instagram
- Nationale Opera en ballet – door het gebruik van een social-proof vorm van hun kunsten zijn ze meer dan ooit gegroeid op de socials.
- Too Good To Go – deelt praktische, lekkere en simpele tips om thuis voedselverspilling te voorkomen.
- De Speld – door dagelijks originele, grappige en op creatieve wijze commentaar te geven op maatschappelijke onderwerpen te volgen vele mensen dit Instagram-kanaal.
- Bol.com – is al jaren een hit op Instagram, die het midden houdt tussen een meme- en merkpagina. De introductie van Gerda is geniaal en spreekt de vele volgers aan.
Prijswinnaars Facebook
- NS – de NS gebruikt een goede mix van data-analyse, creatieve ideeën en grondige research die reizigers graag lezen.
- Bol.com – Bol.com haakt aan bij het gesprek van de dag, of zet zelfs de toon met grappen over herkenbare situaties met af en toe een klein seksueel getint grapje.
- Kruidvat – door een duidelijke content-architectuur met specifieke formats, geïnspireerd op en door de community zorgt Kruidvat er voor relevant te zijn voor verschillende doelgroepen en culturen.
Kleinere lokale bedrijven
Kleinere, lokale, bedrijven hanteren vaak onderstaande succesvolle social media strategie.
Vaak hebben ze lokale doelgroepen die ze willen bereiken.
Lokaal zichtbaar worden doen ze door:
- Lokale hashtags te gebruiken
- Te reageren op posts van lokale personen en bedrijven
Ze posten van 2-3 per week.
De content die ze maken is voor de doelgroep en af en toe over het bedrijf of de producten/diensten.
Veelal wordt een principe gebruikt als 4-1-1:
- 4 x content plaatsen over problemen, uitdagingen en behoeften van de doelgroep
- 1 x een post over het bedrijf. Mensen kopen van mensen, bedrijven die goed voelen en bewezen kwaliteit leveren.
- 1 x je product/dienst promoten.
Ze gebruiken een leadmagnet om het eerste contact te leggen met een potentiële klant. Met dit eerste contact, vaak een e-mailadres, bouwen ze vervolgens de relatie op middels marketing automation. Zo worden leads geconverteerd naar klanten.
Om potentiële klanten een eerste aankoop te laten doen, hanteren ze een “onweerstaanbaar aanbod“. Met dit aanbod krijgt de klant heel veel waarde voor zeer acceptabele kosten. Een potentiële klant hoeft dus niet lang na te denken om gebruik te maken van het aanbod.
Het gaat hier niet om het geven van vele korting, maar om veel waarde.
Succesvolle bedrijven hanteren een social media strategie die naadloos aansluit bij de andere online kanalen, zoals de website.
Social media advertenties
Naast het op een organische manier, dus middels gratis posts, je doelgroep bereiken, gebruiken veel bedrijven social media advertenties.
Met social media advertenties kunnen ze hun doelgroep nog beter bereiken. Met social advertenties kunnen ze gericht targetten en zijn ze dus minder afhankelijk van #hashtags, likes, shares enz.
Versnellen
Je bedrijf promoten op social media is een MUST voor de continuïteit en groei van je bedrijf.
Wil je maximaal versnellen, besteed je social media dan aan ons uit.
Dat scheelt jouw tijd en je bent verzekerd van de juist strategie en platform kennis.
Dat levert maximale zichtbaarheid, naamsbekendheid en nieuwe klanten op.
Lees ook ‘Social media marketing betekenis‘.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.