Home » Blog » Social media » Bedrijf promoten via social media

Je bedrijf promoten via social media is cruciaal voor zichtbaarheid en onderdeel van je online marketing strategie. Hier lees je hoe je dat doet.

Goede keuze om je bedrijf te promoten via social media.

Vele mensen brengen dagelijks tijd door op social media. Jouw ideale doelgroep zeker ook. Meer en meer wordt social media gebruikt voor inspiratie, het zoeken naar producten enz.

Dat maakt dat je social media zeker in je online marketing strategie moet opnemen.

Ok, maar je bedrijf promoten op social media hoe doe je dat?

Na het lezen van dit artikel kun jij aan de slag met de promotie van je bedrijf via social media.

Let op: je bedrijf promoten kost tijd, vergt discipline en online kennis. Je kunt je social media ook uitbesteden, zodat jij maximaal zichtbaar bent en zelf focus om je bedrijf houdt.

Je kunt jouw bedrijf op social media promoten middels:

  • Organisch – gratis posts
  • Paid – betaalde advertenties

Door onderstaande stappen kun jij maximaal je bedrijf promoten op social media:

  1. Bepaal je doelgroep en kanaal
  2. Zorg voor herkenning
  3. Maak je profiel geschikt voor zoekopdrachten
  4. Plaats relevante content
  5. Plaats frequent om je doel te bereiken
  6. Gebruik een vorm die aanspreekt
  7. Gebruik hashtags
  8. Voer zoekwoorden door indien relevant
  9. Gebruik het type post met de meeste interactie
  10. Maak gebruik van social media advertenties
  11. Werk met een leadmagnet
  12. Maak een onweerstaanbaar aanbod

1. Bepaal je doelgroep en kanaal

Je bedrijf promoten via social media begint met het doorgronden van je doelgroep en het kiezen van het/de social media kana(a)l(en).

Zorg dat je weet wie je ideale doelgroep is qua; man/vrouw, leeftijd, woonplaats, opleiding, interesses enz.

Verplaats je vervolgens in je doelgroep voor wat betreft de problemen, uitdagingen en behoeften die ze hebben.

Bedenk nu, zoek nu uit, waar je doelgroep, wanneer is om wat te doen in relatie tot deze problemen, uitdagingen en behoeften.

Bij de zojuist genoemde “waar” komen zeker social media kanalen naar boven.

Is het Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest of …?

Aan de hand van deze stappen heb je een mooi uitgangspunt om je bedrijf te promoten op social media.

2. Zorg voor herkenning

Voer jouw huisstijl door in je social media uitingen. Laat designs maken voor je posts, zodat men herkent dat ze van jouw bedrijf zijn.

Zo onthoudt jouw ideale doelgroep jouw posts, door waardevolle inhoud en herkenbare designs.

3. Maak je profiel geschikt voor zoekopdrachten

Jouw ideale doelgroep voert ook op social media zoekopdrachten uit. Zorg er voor dat je gevonden wordt op de zoekwoorden die passen bij jouw bedrijf en producten en diensten.

Probeer uit wat van belang is om gevonden te worden op het social media platform.

Moet je zoekwoorden plaatsen in je accountnaam, naam van bedrijf, omschrijving of …?

Optimaliseer je profiel met de inzichten van het platform.

4. Plaats relevante content

Je bedrijf promoten doe je voornamelijk door waarde toe te voegen voor jouw potentiële klant.

Weet je nog …

Jouw ideale doelgroep is op social media om invulling te geven aan zijn/haar problemen, uitdagingen en behoeften.

Help daarbij!

Let op: ze willen vaak niet direct kopen. Ze kennen je niet en zijn er mogelijk nog niet aan toe.

Een paar voorbeelden voor relevante content:

  • Wil jouw doelgroep afvallen, geef daar dan tips over
  • Wil jouw doelgroep meer energie krijg, help ze daarmee

Mogelijk is jouw potentiële klant later wel toe om iets te kopen. Dan willen ze dat wel bij een goed, leuk en menselijk bedrijf met de producten/diensten waar ze naar op zoek zijn.

Je kunt als uitgangspunt het 4-1-1 principe aanhouden voor je content.

  • 4 – is 4 keer relevante content plaatsen
  • 1 – is 1 keer iets plaatsen over het goede, leuke, menselijke bedrijf
  • 1 – is 1 keer iets plaatsen over je producten/diensten, dus meer sales(ie).

5. Plaats frequent om je doel te bereiken

De frequentie van het posten dient zo hoog te zijn dat jij je doel behaalt. Je doel zal zijn waarde toevoegen aan je ideale doelgroep, zichtbaarheid, naamsbekendheid en daardoor nieuwe klanten.

Om dat te bereiken kun je je voorstellen dat één keer per maand een bericht plaatsen niet voldoende is.

Plaats minimaal 1 x per week een post op social media. Liever 2 x per week.

Je kunt ook 3 of meer posts per week plaatsen om het gevoel te geven always-on te zijn. Je bent er de gehele week voor je doelgroep.

Tip: weeg de inspanning voor social media af met de overige online marketing inspanningen voor de groei van je bedrijf. Er zijn namelijk meer mogelijkheden om je doelgroep te bereiken.

Wed nooit op één paard, maak je niet (te) afhankelijk van social media.

6. Gebruik een vorm die aanspreekt

Houd jouw doelgroep van:

  • een lange post?
  • een inspirerende foto?
  • een leuke video?
  • informatieve content?
  • een pdf waar je doorheen kunt swipen?

Zorg dat je opvalt en waarde toevoegt. Dus buiten dat de inhoud goed moet zijn, moet het

7. Gebruik hashtags

Ieder platform heeft zijn eigen functionaliteiten die je moet gebruiken om maximale zichtbaarheid te bereiken.

Zo gebruiken Instagram, Facebook en LinkedIn hashtags.

Zoek uit op welke hashtags relevant zijn, hoeveel je er kunt gebruiken en doe dit consequent.

Mogelijk kun je lokale hashtags, zoals #plaatsnaam, gebruiken als je voornamelijk lokale klanten hebt.

Gebruik ook een hashtag voor jouw bedrijf, zodat mensen die ook kunnen volgen.

8. Voer zoekwoorden door indien relevant

Op sommige platformen kun je posts zoeken met bepaalde zoekwoorden.

Denk aan Pinterest waar je foto’s kunt vinden door te zoeken naar …

Maak gebruik van zoekwoorden indien het platform dit faciliteert.

9. Gebruik het type post met de meeste interactie

Zijn het reels, stories, posts in de nieuwsfeed die het beste werken?

Er zijn best practices, wat te gebruiken voor maximale zichtbaarheid.

Maak daar gebruik van.

10. Maak gebruik van social media advertenties

Met social media advertenties kun je nog meer bereik bij je ideale doelgroep behalen.

Met advertenties kun je jouw doelgroep bereiken, ook als ze de betreffende hashtags niet volgen.

11. Werk met een leadmagnet

Jouw potentiële klant wil vaak niet direct bij je kopen.

Maar je hebt vanuit je product/dienst en kennis wel veel te bieden.

Biedt iets van waarde aan in ruil voor een e-mailadres. Dit noem je een leadmagnet.

Zo heb je het eerste contact gelegd en kun je vervolgens middels e-mailmarketing de relatie verder uitbouwen.

Totdat de lead uiteindelijk klant is.

12. Maak een onweerstaanbaar aanbod

Zie bovenstaand 4-1-1 principe.

Als je jouw product/dienst mag promoten, doe dit dan met een “onweerstaanbaar aanbod”.

Dat is een aanbod waarbij iemand heel veel waarde krijgt voor de prijs.

Het gaat hier niet om hoge kortingen. Het gaat hier om veel waarde voor een prijs waar iemand niet lang over hoeft na te denken.

Zo overtuig je iemand voor de eerste keer om klant bij je te worden.

Twijfel je nog over de inzet van social media voor je bedrijf? Lees dan ‘Voordelen van sociale media marketing voor bedrijven‘ of lees wat is een social media strategie?

Jouw website is cruciaal voor de lokale promotie van je bedrijf. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?

Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.

Versnellen

Je bedrijf promoten op social media is een MUST voor de continuïteit en groei van je bedrijf.

Wil je maximaal versnellen, besteed je social media dan aan ons uit.

Dat scheelt jouw tijd en je bent verzekerd van de juist strategie en platform kennis. 

Dat levert maximale zichtbaarheid, naamsbekendheid en nieuwe klanten op.

Raymond Werner

Oprichter, Groei manager

Mensen blij maken. Doelen bereiken. Puzzelen met onuitputtelijk doorzettingsvermogen, totdat de oplossing er is. Daar wordt hij blij van.

Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.