fbpx

Webteksten schrijven doe je voor de eindgebruiker en voor Google. Je webteksten dienen vindbaar te zijn en te converteren. Beide heb je nodig voor het bereiken van je doelstellingen.

In onderstaand artikel lees je hoe je webteksten schrijft die vindbaar zijn en converteren.

  1. Aansluiten bij je doelgroep
  2. Hoe schrijf je voor Google
  3. SEO woorden zoeken
  4. De opbouw van tekst op je website
  5. Trek de aandacht in de eerste alinea
  6. Beïnvloeden en overtuigen
  7. Nieuwsgierig naar het einde
  8. Maak je webteksten scanbaar
  9. Wat is de betekenis van SEO teksten
  10. Voorbeeld SEO teksten
  11. SEO webteksten schrijven
  12. Start en maak je webtekst af
  13. Wees planmatig en gedisciplineerd
  14. Schrijf stellig, directief en actief
  15. Vermijd vaktaal
  16. SEO teksten laten schrijven

    Het succes zit in de opvolging!
    Zet het geen je leest direct om in acties.

    Aansluiten bij je doelgroep

    Je voornaamste doel waarom je iets gaat schrijven is om waarde toe te voegen aan je doelgroep. Door waarde te geven krijg je uiteindelijk terug.

    De content voor je website dient te passen bij de zoekintentie van je doelgroep. Je doelgroep is in een bepaalde fase op zoek naar een antwoord op zijn/haar probleem/vraag. Jij wilt het antwoord daarop geven.

    Het is vaak niet toereikend om alleen een super goed stuk te schrijven voor je doelgroep. De content op je website moet vindbaar zijn in Google. Anders vindt niemand de content. Om die reden moet je ook schrijven voor Google. Helaas wordt dit vaak vergeten. Jij vanaf nu niet, toch?

    Schrijven voor Google

    Schrijven voor Google heeft te maken met; de juiste zoekwoorden, op de juiste plaats, op het soort pagina die Google graag wil zien.

    Webteksten schrijven die niet worden gevonden in Google kan, maar dat wil je vaak niet.  Je wilt dat bezoekers je website in Google vinden.

    Er zijn verschillende vormen van content die een andere aanpak vereisen voor Google. Een lokale SEO diensten pagina heeft bijvoorbeeld een andere opzet dan een puur inhoudelijke – of productpagina.

    Voor nu gaan we uit van het schrijven voor een targetpagina voor je website.

    Een target-pagina is een pagina op je website waarvan je wilt dat minimaal je primaire (=belangrijkste) zoekwoorden goed ranken en mogelijk ook nog secundaire (=extra) zoekwoorden. Een targetpagina is vaak een pagina waarop geconverteerd wordt.

    Het schrijven voor Google is best een uitgebreid onderwerp. Om het werkbaar te houden gaan we voor het schrijven voor Google voor nu uit van 3 niveaus; starter, gevorderd en expert. Doe minimaal wat bij starter staat en kijk wat je wilt en kunt doen van gevorderd en expert.

      SEO woorden zoeken

      In onderstaande lees je de 3 niveaus met stappen om de juiste SEO woorden te zoeken:

      Starter – je wilt hoofdzakelijk op primaire zoekwoorden ranken

      1. Bepaal de primaire zoekwoorden die passen bij het onderwerp waar je over wilt schrijven. Let op voldoende volume en een niet te hoge concurrentie.

      Gevorderd – naast op primaire zoekwoorden, wil je ook op secundaire zoekwoorden ranken

      1. Open in Chrome een “New Incognito Window”, controleer middels de “Instellingen” of je land en taal op de juiste instellingen staan van je doelgroep.
      2. Zoek op je primaire zoekwoorden.
      3. Ga onderin in de zoekresultaten naar “Gerelateerde zoekopdrachten
      4. Noteer de gerelateerde zoekopdrachten die passen bij het stuk dat je voor ogen hebt.
      5. De zojuist genoemde gerelateerde zoekopdrachten zijn je secundaire zoekwoorden en worden straks je headings 2 en eventueel 3.
      6. Klik iedere relevante gerelateerde zoekopdracht (= secundaire zoekwoorden) aan en noteer daar weer de gerelateerde zoekwoorden van. Dit wordt input voor je body-tekst van je heading 2 en eventueel 3.

      Expert – je wilt naast ranken op primaire – en secundaire zoekwoorden ook ranken op zoekwoorden van je belangrijkste secundaire zoekwoord.

      1. Kies uit je secundaire zoekwoorden de belangrijkste.
      2. Zoek op je belangrijkste secundaire zoekwoord en noteer de relevante gerelateerde zoekopdrachten. Deze gerelateerde zoekopdrachten worden je headers 2 en eventueel 3
      3. Zo maak je één secundair zoekwoord het belangrijkste en voer je daar een verdieping door.

      Goede opbouw tekst website

      Zorg er voor dat je de webtekst netjes opbouwt. Een nette opbouw is:

      Heading 1

      Tekst paragraaf

      Heading 2

      Tekst paragraaf

      Heading 3

      Tekst paragraaf

      Denk aan de indeling van een boek. Een lezer, inclusief Google, houdt van overzicht.
      Heading 1 gebruik je altijd, heading 2 soms en heading 3 af en toe.

      Trek de aandacht in de 1e alinea

      Begin de 1e alinea met een probleem, een pijnpunt en de oplossing in het artikel. Op die manier trek je vanaf het begin de aandacht van de bezoeker.

      Uit onderzoek blijkt dat 80% van je bezoekers je headline leest en slechts 20% van je bezoekers de rest van de pagina.

      Beinvloeden en overtuigen

      Door verhalend te schrijven, iets over jezelf te vertellen en testimonials te gebruiken beinvloed je de lezer. Het zijn vaak de verhalen die de aandacht vasthouden.

      Door kort en bondig, in bulletpoints op te sommen welke voordelen iemand gaat krijgen als hij/zij je product gaat kopen overtuig je de persoon om te kopen. Dit zijn dus geen producteigenschappen, maar meer wat je met het product kunt doen/bereiken.
      Je kunt ook overtuigen door juist in je webtekst te schrijven welke voordelen iemand niet krijgt als hij niet overgaat tot de aanschaf van je product/dienst.

      Maak de lezer nieuwsgierig naar het einde

      Gedragseconoom George Loewestein verklaart in zijn Information-Gap Theory dat mensen nieuwsgierig worden als er een gat ontstaat tussen wat mensen weten en wat ze willen weten. Zorg er voor dat jij je lezer nieuwsgierig maakt het je webtekst uit te lezen.

      Wil je nog meer tips om je webtekst vindbaar te maken en te laten converteren? Lees dan door

      Maak je webteksten scanbaar

      Eindgebruikers hebben vaak niet veel tijd, zijn snel afgeleid en willen graag in een korte tijd je tekst scannen of de inhoud past bij de zoekintentie die ze hebben.

      Je maakt een webtekst scanbaar door onderstaande toe te passen:

      • Headings en sub-headings
      • Wit-regels
      • 3-6 regels per paragraaf
      • Opsommingen
      • Tekst in bold en cursief
      • Links uitgelijnd
      • Korte zinnen van maximaal 12 woorden.

      Als je ook gaat schrijven voor Google, dan ga je SEO-teksten schrijven. Maar wat zijn SEO-teksten?

      SEO teksten betekenis

      SEO teksten zijn teksten op je website die je voor je doelgroep schrijft en opgebouwd worden volgens de wensen van Google.

      Google probeert de beste zoekresultaten te tonen behorende bij de zoekopdracht van de eindgebruiker. Hoe beter eindgebruikers de content in Google krijgen die ze zoeken, hoe vaker ze Google zullen gebruiken.

      Waarom dan niet de pagina op je website opbouwen zoals Google die graag ziet? Zo kan Google de beste match maken tussen de zoekopdracht van de gebruiker en de zoekresultaten.

      Voorbeeld SEO teksten

      Nu je weet welke zoekwoorden je kunt gebruiken is het belangrijk om te weten wat voor soort pagina Google graag op je website wil zien. Als voorbeeld voor je SEO teksten kijk je wat voor soort pagina’s Google nu voor je primaire zoekwoorden ranked. Zoek middels bovenstaande methode op je “primaire zoekwoorden” en kijk wat voor soort pagina’s bovenaan ranken. Zijn het “top x”-pagina’s, best practices, “x tips”. Neem het type pagina dat goed ranked als voor voorbeeld voor de opzet van jouw SEO tekst op je website.

      SEO webteksten schrijven

      Je weet nu welke zoekwoorden je wilt gebruiken en wat voor soort pagina je gaat maken. Schrijf je webtekst nu volgens de SEO best practices. We gebruiken weer de 3 niveaus: starter, gevorderd, expert.

      Starter – hoofdzakelijk op primaire zoekwoorden ranken

      Plaats je primaire zoekwoorden op onderstaande plaatsen:

      • URL
      • Titel
      • Meta-description
      • Header 1
      • 1e alinea en liever nog in de 1e 1-3 regels
      • 1-2% in de body text

      Gevorderd – naast op primaire zoekwoorden ook op secundaire zoekwoorden ranken

      Plaats naast bovenstaande primaire zoekwoorden je secundaire zoekwoorden op onderstaande plaatsen:

      • Header2 en eventueel 3 en 4
      • Gebruik de gerelateerde zoekwoorden van je secundaire zoekwoorden in de body-tekst van de betreffende alinea.
      • Gebruik deze gerelateerde zoekwoorden in de naamgeving, alt-text en titel van je plaatjes.

      Expert – naast op primaire en secundaire ook op zoekwoorden van je belangrijkste secundaire zoekwoord ranken

      Naast bovenstaande heb je een keuze gemaakt voor je belangrijkste gerelateerde zoekwoord die je verder uitdiept met een identieke werkwijze zoals genoemd bij gevorderd.

      Start met je webtekst en maak af

      Start met schrijven van je artikel voor je website en maak het af. Bijna iedereen vindt het moeilijk om te starten met schrijven en het stuk ook werkelijk af te maken. Ken je dat kritische stemmetje? Is dit goed genoeg? Durf ik het stuk te publiceren? Moet ik deze paragraaf herschrijven? Veel vragen die je afremmen om je doel te bereiken. Herken het stemmetje en laat je niet afremmen. Jij wilt je doelgroep iets brengen, doe het!

      Planmatig en gedisciplineerd

      Door frequent nieuwe webteksten te schrijven en op je website te publiceren, blijf je in gesprek met je doelgroep. Goede webteksen helpen je tevens bij het beter vindbaar maken van je website. Het duurt vaak enkele maanden voordat je het volledige resultaat van je SEO tekst in Google ziet. Plan om de zojuist genoemde redenen het frequent schrijven van webteksten in. Heb discipline om je vast te houden aan je planning.

      Schrijf stellig, direct en actief

      Gebruik een zinsopbouw waarin het onderwerp iets doet en niet ondergaat. Een actie dus.
      Voorbeelden:

      • de eindgebruiker klikt, in plaats van de eindgebruikers zal klikken.
      • doe, mail, koop, bestel, in plaats van, kunt doen, mailen, kopen, bestellen

      Vermijd vaktaal

      Je schrijft voor je doelgroep. Je doelgroep heeft vaak niet hetzelfde kennisniveau, van jouw vakgebied, als jij. Gebruik taal die je lezer begrijpt. Gebruik dus zo min mogelijk vaktaal bij het schrijven van je webteksten.

      SEO teksten laten schrijven

      Je kunt je SEO teksten ook laten schrijven, zodat jij focus kunt houden op je business.

      Wij schrijven graag webteksten voor je die vindbaar zijn en converteren! Contact.

      Conclusie

      Het schrijven van goede webteksten doe je voor de eindgebruiker en voor Google. Beide zijn heel belangrijk voor het bereiken van je doelstellingen. SEO teksten zijn teksten die je voor je doelgroep schrijft en opgebouwd worden volgens de wensen van Google. Als je schrijft voor Google moet je zorgen dat je de juiste zoekwoorden gebruikt op de juiste plaats, op een soort pagina die Google graag wil zien. Schrijven voor Google begint met de juist SEO woorden zoeken. Neem de pagina’s die nu goed op je primaire zoekwoorden ranken, als voor voorbeeld voor je SEO tekst. Zorg er bij het schrijven van SEO webteksten dat je de verschillende zoekwoorden op de plaatsten zet waar Google ze graag wil hebben. Door te schrijven voor Google wordt je website beter vindbaar. Schrijf stellig, direct en actief. Start met schrijven en maak het af. Werk planmatig en gedisciplineerd om je met regelemaat nieuwe content te publiceren.

      Je kunt bij EVEReONE terecht voor het laten schrijven van je SEO teksten, zodat jij focus kunt houden op je business.

      Heel veel succes met het schrijven van je webteksten.

      Heb je vragen over het schrijven van goede webteksten? Mail.
      Wil je op de hoogte blijven van tips hoe jij kunt groeien middels digitalisering? Meld je aan voor de groei e-mails

      Plan GRATIS groei-gesprek