fbpx

Inleiding

Een website maken/hebben die niet gevonden wordt gaat niet helpen bij het behalen van je doelstellingen. Je website vindbaar maken op Google is een MUST DO als je wilt dat je website gaat helpen bij de groei van je bedrijf.

Technisch gezien is het niet moeilijk om je bedrijf in Google vindbaar te maken. Het wordt wat groter en uitgebreider indien je de vindbaarheid wilt verbeteren en dat wil je. Toch zijn er vele dingen die je zelf kunt doen om je website vindbaar te maken en de vindbaarheid te verbeteren. Een betere vindbaarheid gaat je geld opleveren.

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Hoe jij je website technisch vindbaar kunt maken op Google en hoe je dit kunt controleren?
  • Wat een basis strategie kan zijn om beter gevonden te worden.
  • Welke basis SEO je altijd moet gebruiken bij het schrijven van een pagina/artikel.
  • Dat links naar jouw website de vindbaarheid aanzienlijk verbeteren.
  • Hoe jouw online aanwezigheid positief bijdragen aan gevonden worden.
  • Dat de juiste UX hygiëne is om gevonden te worden.

Het succes zit in de opvolging.

Je website vindbaar maken op Google

Om je website op Google vindbaar te maken dien je minimaal te zorgen dat Google technisch je website kan crawlen en indexeren.

  • Kan je website geindexeerd worden? Ga naar https://technicalseo.com/tools/robots-txt/ Vul de URL in en kies “Googlebot” en klik op Test. Is de result “allowed” en staan en geen gekke “disallow” regels in? Dan zit je goed.
  • Controleer je sitemap. Heb je die niet, maak er één. Middels de plugin Yoast kun je een Sitemap maken. De Sitemap maakt het Google makkelijk om de structuur van je website te zien en dus makkelijker te crawlen. Controleer of je in de sitemap alles ziet wat je geindexeerd wilt hebben en verder niets.
  • Ga naar Google Search Console  en voeg een property toe. Ja, je moet verifiëren dat je de eigenaar bent middels de genoemde methodes in GSC. Indien je toegang hebt tot de property ga je door met onderstaande.
  • Ga in GSC naar Index / Sitemap en voer hier je sitemap in. Controleer direct of na enige tijd de status van je sitemap. Deze dient op “success” te staan.
  • Google zal je website nu binnen enkele dagen crawlen en indexeren.
  • Controleer in GSC onder Index / Coverage of er geen errors zijn en of al je pagina’s zijn geindexeerd.
  • Er zal nu langzaam data binnen druppelen over hoe vindbaar je website is op Google.
  • Je kunt, bij twijfel, ook via URL Inspection kijken of een specifieke pagina gecrawled en geindexeerd is. If not, dan kun je bij URL Inspection ook wat aanwijzigen vinden waarom niet.
  • Na enkele dagen kun je in Google intikken: site:domein en je krijgt alle pagina’s in de Google-index te zien van jouw domein. Indien je intikt site:domein zoekwoord1 zoekwoord2 zie je de pagina’s van je domein gerelateerd aan de opgegeven zoekwoorden. Je website is nu du vindbaar op  Google. 

Trek aan de bel, als we je hiermee kunnen helpen.

Je hebt je website nu op Google vindbaar gemaakt. Nu is de vraag hoe kun je je website op Google beter vindbaar maken.

Beter vindbaar op Google

Dit is best een uitgebreid onderwerp en er is geen korte, snelle oplossing. Sorry! Beter vindbaar worden op Google betreft zoekmachine optimalisatie voor je website. Het Google algoritme is complex en wordt continue doorontwikkeld. Goed vindbaar op Google worden omhelst vele gebeiden. Er is dus geen snelle oplossing en je dient de vindbaarheid steeds te optimaliseren om goed vindbaar te blijven. Onderstaand vind je wel de basis die je kunt hanteren om je vindbaarheid in Google te verbeteren.

Aannames

  • Je weet wie je ideale klant is.
  • Je doelgroep zoekt op Google naar jouw producten/diensten en/of over de onderwerpen daaraan gerelateerd.
  • Bij de eerste opzet van je website ben je begonnen met zoekwoorden onderzoek en hebt deze doorgevoerd.

Strategie

Je wilt op Google beter vindbaar worden voor relevante zoekopdrachten. Dat zijn onder andere zoekopdrachten naar:

  • Type bedrijf [locatie]
  • Soort product/dienst [locatie]
  • Relevante onderwerpen gerelateerd aan je type bedrijf, producten/diensten en locatie.

Doe voor alle bovenstaande zoekopdrachten onderzoek naar variaties, synoniemen, volumes en keyword difficulty. Zo kun je bepalen welke zoekwoorden je wilt gebruiken. Schrijf nu frequent nieuwe pagina’s, blogs met deze zoekwoorden erin. Let op: het gaat om waardevolle content en niet om Google te pleasen. Lees ook de blog local SEO om lokaal gevonden te worden om meer context en invulling te geven aan bovenstaand [locatie] deel.

Start voordat je gaat schrijven altijd met een keuze in welke zoekwoorden je gaat gebruiken.

Basis on-page SEO voor betere vindbaarheid in Google

Je verbetert de vindbaarheid in Google indien je bij het schrijven van een pagina/blog altijd gebruik maakt van onderstaande basis on-page SEO.

  • Bepaal per pagina/blog welk zoekwoord/zoekzin met synoniemen en mogelijk wat direct gerelateeerde zoekwoorden/zoekzinnen je gaat gebruiken.
  • Voer de zoekwoorden op een natuurlijke, leesbare manier door in:
    • URL – zoekwoord1-zoekwoord2.
    • Titel – de titel dient, met de zoekwoorden, aan te geven waar het artikel over gaat en uit te nodigen om te klikken.
    • Meta-description – beschrijf op een aantrekkelijk manier, zodat mensen gaan klikken, met de zoekwoorden waar het artikel over gaat.
    • H1 – voer de zoekwoorden door in de belangrijkste header.
    • 1e alinea – direct na de H1 wil je middels het gebruik van je zoekwoorden laten weten waar dit artikel over gaat
    • H2 t/m Hx – gebruik synoniemen en mogelijk direct gerelateerde zoekwoorden/zoekzinnen
    • Body-text – gebruik 1-2% de zoekwoorden in verschillende samenstellingen.
    • Plaatjes
      • Naam – zoekwoord1-zoekwoord2.jpg
      • Alt-text – omschrijving met wat je op de foto ziet, inclusief de zoekwoorden.

Indien je pagina/blog gereed is en zichtbaar is in je sitemap, meld je deze aan middels Google Search Console / URL Inspection / Request indexing. Na enkele dagen controleer je weer middels GSC / Coverage of URL Inspection en site:domein zoekwoorden of de pagina is geindexeerd. Lees eventueel ook de blog wat is Google Search en wat kan ik ermee.

Middels bovenstaande on-page SEO kun je de vindbaarheid in Google verbeteren.

Links van andere websites om beter gevonden te worden

Je website wordt als relevanter gezien als er links van exterene, kwalitatieve websites, zijn die naar jouw website wijzen. De links dienen in ideale wereld zoekwoorden in de anchor-text van de link te hebben en naar het specifieke artikel te wijzen. Wissel de zoekwoorden in de anchor-text wel af, zodat het niet overduidelijk is dat je aan het optimaliseren bent voor deze zoekwoorden.

Beter vindbaar in Google door aanwezig te zijn

Je kunt in Google beter vindbaar zijn door te zorgen dat je online aanwezig bent. Dit betekent dat je een aantal relevante kanalen gebruikt en daar regelmatig actief bent. Zo geef je Google frequent signalen dat jij op specifieke onderwerpen relevant en prominent aanwezig bent.

Houd dit klein en doe wat je doet goed. Kies, naast je website, alleen digitale tochpoints uit waar jij echt in gesprek kunt gaan met je doelgroep. Houd het klein, kies, welke digitale touchpoints je gaat gebruiken en doe die goed.

Denk aan het gebruik van onderstaande touchpoints:

  • Social media – LinkedIn/Instagram/Facebook/Pinterest.
  • Google Mijn Bedrijf – lees in het blog bovenaan in Google met Google Mijn Bedrijf of en hoe Google Mijn Bedrijf  je vindbaarheid kan verbeteren.
  • Bedrijvengidsen – om zoekopdrachten naar jouw type bedrijf te beanwoorden zijn er verschillende bedrijvengidsen waar je je kunt registeren. Doe dit en maak ook hier weer een link naar je website.

Je wordt vindbaar in Google als de UX goed is

Je website dient overall gezond te zijn volgens de standaarden die er op het web zijn. Denk aan het gebruik van https, een responsive website die op alle schermen desktop/tablet/mobile goed werkt en een goede performance.

Conclusie

Je website vindbaar maken op Google is een MUST DO indien je doelgroep in Google zoekt naar jouw type bedrijf, producten of diensten of gerelateerde onderwerpen. 95% van alle zoekopdrachten wordt in Google gedaan. Ik kan me voorstellen dat jouw doelgroep daar ook bij zit. Je website vindbaar maken op Google is technisch gezien niet moeilijk. Zorgen dat je beter vindbaar wordt op Google is een uitgebreid onderwerp. Het betreft de zoekmachine optimalisatie van je website. Het Google algoritme is groot en complex. Er is niet één trucje om beter gevonden te worden. Als je echt de voordelen van Google wilt ervaren bouw je het beter vindbaar worden in Google in je dagelijkse werkzaamheden in.
Er zijn zeker aantal zaken, die geen rocket science zijn, die je kunt uitvoeren om beter vindbaar in Google te worden. Denk aan het publiceren van relevante artikelen, on-page SEO, externe links verkrijgen, je bedrijf registeren in bedrijvengidsen, het gebruik van Google Mijn Bedrijf en/of social media en zorgen dat de UX op orde is.

Het succes zit in de opvolging! GOGOGO.

Als we kunnen helpen, trek aan de bel.

    Plan GRATIS groei-gesprek