fbpx

Inleiding

Local SEO is een “must do” indien het voor je bedrijf belangrijk is om lokaal gevonden te worden. Het verbeteren van de lokale vindbaarheid van je bedrijf gaat echt, echt, echt, geld opleveren.

Lees in onderstaad artikel hoe jouw bedrijf lokaal gevonden kan worden met local SEO. En ga er dan voornamelijk direct mee aan de slag!

Het succes zit in de opvolging.

Wat is local SEO (=lokale SEO)?

Local SEO staat voor Local Search Engine Optimization = lokale zoekmachine optimalisatie. Het betreft het optimaliseren van je digitale touchpoints voor lokale zoekopdrachten waardoor je bedrijf beter lokaal wordt gevonden.

Een lokale zoekintentie

Een zoekopdracht met een lokale intentie is een zoekopdracht van een eindgebruiker naar producten/diensten van een lokaal bedrijf.

Indien erbij de zoekopdracht geen locatie wordt meegegeven dan toont Google de meest relevante resultaten, afstand is belangrijk, vanaf de plaats waar de zoekopdracht wordt uitgevoerd. Google snapt dat je niet ver wil reizen.

Voorbeelden:

  • Verzekeringsadviseur – hier wordt gezocht naar een type bedrijf. Google toont de meest relevante resultaten vanaf de plaats waar de zoekopdracht wordt uitgevoerd.
  • Verzekeringsadviseur hilversum – hier wordt ook gezocht naar een type bedrijf. Er is een locatie meegegeven dus de meest relevante resultaten zullen in of in de buurt van Hilversum zijn.
  • Hypotheekadvies – hier wordt gezocht naar een dienst. Net zoals hierboven genoemd toont Google de meest relevante resultaten vanaf de plaats waar de zoekopdracht wordt uitgevoerd.
  • Hypotheekadvies hilversum – hier wordt gezocht naar een dienst. In of in de buurt van Hilversum.

De local seo zoekresultaten

Google bepaalt de zoekresultaten van een lokale zoekopdracht middels:

  • Relevantie – hoe (lokaal)relevanter jouw digitale touchpoints zijn hoe beter jij lokaal wordt gevonden. Zie ook onderstaande top 15 local SEO ranking factoren.
  • Afstand – de afstand wordt bepaald door na te gaan hoe ver je bedrijf zich bevindt ten opzichte van de expliciete plaats waar men naar zocht. Indien er geen expliciete plaats is opgegeven bij de zoekopdracht dan wordt de afstand bepaald door de locatie vanaf waar de zoekopdracht is uitgevoerd. 
  • Prominentie – dit gaat over hoe bekend je bedrijf (op het internet) is. Prominente musea, hotels en bezienswaardigheden staan waarschijnlijk (dit woord gebruikt Google zelf ook) ook hoger in de lokale zoekresultaten. Prominentie wordt ook bepaald door de informatie die online over je bedrijf wordt gevonden. Je online aanwezigheid/activiteit, door links naar uw website, je blogs enzovoort is hierbij belangrijk. 

Onderstaand zie je een voorbeeld van de zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht.

    Local SEO zoekresultaten

    De eerste lokale zoekresultaten pagina van Google bestaat uit; Google Ads, Google Mijn Bedrijf en dan de lokale zoekresultaten.

    Voor deze blog niet relevant, maar Google Ads staan bovenaan en ook die kun je zo instellen dat advertenties worden getoond bij lokale zoekopdrachten.

    Voor local SEO en de lokale vindbaarheid van je bedrijf zijn voor nu Google Mijn Bedrijf en de lokale zoekresultaten belangrijk. Indien Google je zoekopdracht als een lokale zoekopdracht ziet dan worden de Google Mijn Bedrijf resultaten getoond. Overigens valt een zoekopdracht in Google Maps naar een bedrijf en/of producten/diensten ook onder local SEO.

    Opdracht
    Open een nieuw incognito window in Chrome. Ga naar google.nl. Zoek zoveel mogelijk op verschillende “type bedrijf” en “producten/diensten” die voor jouw bedrijf relevant zijn. Ziet Google jouw zoekopdracht als een lokale zoekopdracht? Worden de Google Mijn Bedrijf resultaten getoond? Schrijf alle relevante (dus kies) lokale zoekwoorden “type bedrijf” en “producten/diensten” op. Deze zoekwoorden zijn belangrijk om je bedrijf met lokale SEO vindbaar te maken.

    De belangrijkste local SEO ranking factoren

    Eind 2020 is, door Whitespark, een survey gehouden onder ’s werelds beste local SEO specialisten. Uit deze survey kwamen onderstaande belangrijkste local SEO ranking factoren om met jouw bedrijf lokaal gevonden te worden.

    In onderstaand plaatje zie je de top 15 ranking factoren voor local pack (= Google Mijn Bedrijf deel in de zoekresultaten) en finder (= de map met lokale resultaten als je op “Alles bekijken” klinkt onderaan het local pack deel).

    Top 15 local SEO ranking factoren local pack/finder

    Wat opvalt is dat er lokale SEO punten op staan voor je; Google Mijn Bedrijf, inkomende links en je website (= GMB landing page/website). Er staan veel dingen bij die je vaak zelf kunt doen, omdat je toegang hebt tot je Google Mijn Bedrijf en website. De genoemde punten zijn zeer concreet, dus je kunt er gelijk mee aan de slag, zodat jouw bedrijf zsm lokaal gevonden wordt. Bekijk onze andere blog voor het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf voor local SEO.

    In onderstaand plaatje zie je de top 15 lokale SEO ranking factoren voor de lokale zoekresulaten (= zoekresultaten onder de Google Mijn Bedrijf resultaten).

    Top 15 local SEO organische ranking factoren

    Ook hier worden voornamelijk punten genoemd betreffende: local linkbuilding, je website en GMB (=Google Mijn Bedrijf). Ver bovenaan staan onderwerpen zoals “volume of quality content on entire website” en “topical (product/service) keyword relevance across website”. Om met je bedrijf lokaal gevonden te worden dien je dus kwalitatieve content toe te voegen over onderwerpen gerelateerd aan jouw producten/diensten. Dit betreft onderwerpen waar een potentiële klant naar zoekt voordat hij werkelijk een product/dienst afneemt.

    Voorbeelden:

    • Hoe kan ik mijn hypotheek zonder boete oversluiten?
    • Welke verzekeringen dien ik als ondernemer af te sluiten?

    Zorg er voor dat je relevant bent voor je potentiële klant door de antwoorden te geven op zijn/haar vragen. Dit verbetert dus ook de lokale vindbaarheid van je bedrijf.

    Verder wordt er genoemd “Geographic (City/Neighborhood) keyword relevance of domain content” en “Volume of Quality Content on Service Pages”. Dit betekent dat je stad/dorp/wijk zoekwoorden moet toevoegen aan je website. Doe dit minimaal voor relevante pagina’s voor “type bedrijf” en “producten/diensten”, zoals in opdracht1 opgezocht.

    Conclusie

    Local SEO is het optimaliseren van je digitale touchpoints voor lokale zoekopdrachten. Door lokale SEO toe te passen wordt je bedrijf lokaal gevonden. Local SEO is een must do voor bedrijven die lokale klanten hebben en hun “type bedrijf” en “producten/diensten” in Google worden opgezocht. De top 15 ranking factoren voor lokale SEO bestaat voornamelijk uit; linkbuilding, je Google Mijn Bedrijf en je website. Als je local SEO goed doorvoert en bijhoudt dan gaan je lokale digitale touchpoints je zeker geld opleveren.

    Heel veel succes met het verbeteren van de lokale vindbaarheid van je bedrijf.

    We zijn gespecialiseerd in local SEO en helpen je graag, mail!

    Plan GRATIS groei-gesprek