fbpx

Inleiding

Wil je nog meer (gratis) potentiële klanten krijgen? Dat kan door op de 1e pagina van Google te staan! Wil je een (gratis) oplossing gebruiken om in contact te komen met je doelgroep? Dit alles kan met Google My Business!

In onderstaand artikel lees je hoe je bij lokale zoekopdrachten een goede kans maakt om met Google My Business bovenaan in Google te komen. 

Na het lezen van dit artikel:

  • Weet je wat belang is om zo hoog mogelijk in Google te staan.
  • Weet je wat lokale zoekopdrachten zijn.
  • Weet je hoe Google My Business werkt.
  • Heb je de instructie gekregen hoe je Google My Business zo kunt inrichten dat je, de grootste kans hebt, om bovenaan in Google te staan.
  • Hopen we dat je binnen 3 dagen met Google My Business aan de slag gaat om online met je doelgroep in gesprek te gaan.

Google

Je weet inmiddels dat er dagelijks miljoenen mensen online naar informatie zoeken, producten kopen of met hun vrienden contact hebben via social media. Bij deze miljoenen mensen zit zeker ook een deel van je doelgroep. Dit maakt dat online veel potentie heeft om met je potentiële klanten in contact te komen. Het bereik in aantal potentiële klanten is enorm. Vele tools zijn efficiënt en tegen lage kosten in te zetten om met je doelgroep in gesprek te gaan. Google My Business is ook één van die (gratis) tools die je zeker in moet zetten, aangezien zoeken via Google heel veel gebruikt wordt.

Wist je dat:

  • 95% van alle zoekopdrachten in Google wordt gedaan?
  • 75% van de mensen niet verder leest/klikt dan de eerste pagina? 
  • 65% van de clicks op de 1e 3 posities van de zoekresultaten plaatsvindt?

Snap je nu voor 100% 😉 dat het bovenaan in Google staan van groot belang is voor jouw online succes?

Google wil zo relevant mogelijk zijn en blijven en wil daardoor de meest relevante zoekresultaten tonen. Met potentiële klanten in contact komen via een Google-zoekopdracht is zeer krachtig, omdat een zoeker met een zoekopdracht altijd een bepaalde intentie heeft. Jouw doelgroep wil dus iets, in plaats van dat jij, zoals bijvoorbeeld op social media, (koud) adverteert op het nieuwsoverzicht van de gebruiker. Op social media is men op zoek naar nieuws van vrienden/kennissen en niet direct naar uw advertentie.

Google interpreteert de intentie van een zoekopdracht. Zo bepaalt Google of iemand op zoek is naar “informatie over” of dat een persoon wil “navigeren naar een website” of de zoeker “op termijn iets wil kopen en nu aan het onderzoeken is” of dat iemand “op zoek is naar de beste deal”.

Met Google My Business kun je zorgen dat je bedrijf bovenaan in Google verschijnt indien een zoekopdracht met de gewenste intentie wordt uitgevoerd. 

In onderstaande paragraaf lees je wat Google My Business is.

Google My Business

Wat is Google My Business? Met Google My Business kun je gratis een bedrijfsprofiel aanmaken en in contact komen met je doelgroep via; Google zoeken en Google Maps. 

Google My Business werkt voornamelijk bij zoekopdrachten met een lokale/geografische intentie (=lokale zoekopdracht). Stel dat je zoekt naar “Italiaans restaurant” dan lijkt het erop dat je op zoek bent naar een lokaal Italiaans restaurant, aangezien je waarschijnlijk iets wilt gaan eten en niet te lang wilt reizen. Dit voorbeeld is een lokale zoekopdracht waarbij lokale zoekresultaten worden getoond. Zie onderstaande voorbeelden.

Google zoeken (lokale 3-pack)

Google maps (finder)

google zoeken bedrijf google maps lokale zoekopdracht

Zoals je in bovenstaand voorbeeld van Google zoeken kunt zien, verschijnt een verkleinde Google maps (lokale 3-pack) met daarop de “pointers” en daaronder de voor jou meest relevante zoekresultaten van bedrijven (= Google My Business). Na deze bedrijven verschijnen dan de tekst-zoekresultaten (“normale” lokale zoekresultaten). Bij een zoekopdracht op Google maps werkt het net zo alleen dan zie je alleen de kaart en de bedrijven op de kaart. In de volgende paragraaf lees je hoe de volgorde van lokale zoekresultaten wordt bepaald.

De volgorde van de lokale zoekresultaten

Om met je bedrijf bovenaan in Google te komen helpt het als je weet hoe Google de volgorde van de lokale zoekresultaten bepaald. In onderstaand overzicht lees je middels welke parameters Google de volgorde bepaald en wat je kunt doen om deze parameters zo goed mogelijk in te vullen:

  • Relevantie – hoe completer en relevanter de informatie hoe hoger in de zoekresultaten. Vul dus volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie in, zodat Google zo goed mogelijk kan matchen tussen de zoekopdracht en jouw bedrijf. Let op: relevantie wordt ook bepaald door, niet Google My Business factoren, zoals andere SEO variabelen. Denk aan; vermeldingen (naam, adres, telefoonnummer) in bedrijfsgidsen, links met juiste keywords naar je website, blogs en content op je website enz.
  • Afstand – de afstand wordt bepaald door na te gaan hoe ver je bedrijf zich bevindt ten opzichte van de expliciete plaats waar men naar zocht. Indien er geen expliciete plaats is opgegeven bij de zoekopdracht dan wordt de afstand bepaald door de locatie vanaf waar de zoekopdracht is uitgevoerd. 
  • Prominentie – dit gaat over hoe bekend je bedrijf is. Prominente musea, hotels en bezienswaardigheden staan waarschijnlijk (dit woord gebruikt Google zelf ook) ook hoger in de lokale zoekresultaten. Prominentie wordt ook bepaald door de informatie die online over je bedrijf wordt gevonden. Je online aanwezigheid/activiteit, door links naar uw website, je blogs enzovoort is hierbij belangrijk. Ga hiermee aan de slag! Het aantal Google reviews en de score wordt ook meegenomen bij het bepalen van de volgorde. Daarnaast is  je positie in de niet lokale zoekresultaten belangrijk, dus werk continue aan je SEO (=Search Engine Optimization).

In onderstaande paragraaf lees je welke onderdelen van Google My Business invloed hebben op de volgorde van de zoekresultaten en welke onderdelen je daarnaast ook zou moeten gebruiken.

google my business vindbaarheid

Het gebruik van Google My Business

Om het maximale uit Google My Business te halen adviseren we je om onderstaande opties te gaan gebruiken.

Welke onderdelen moet je zeker instellen voor een goede vindbaarheid:

  • Vul de gegevens zo volledig mogelijk in – om zo relevant mogelijk te zijn voor potentiële klanten en dus voor Google dien je je bedrijf zo volledig mogelijk weer te geven. Vul dus alle velden zo compleet mogelijk in, zoals categorie, services enzovoort. Let op, afhankelijk van de categorie die je kiest zijn sommige functies wel/niet beschikbaar.
  • Verifieer je bedrijf – je bedrijf verifiëren zorgt er voor dat je bedrijfsinformatie extra bekrachtigd wordt en dat jij alleen toegang hebt tot deze gegevens. Afhankelijk van het soort vermelding van je bedrijf kun je verifiëren per post, telefoon, e-mail of direct per Google Search Console. De laatste optie is het gemakkelijkste indien deze oplossing al aanwezig is.
  • Vul je bedrijfsnaam in – let op! Dit dient de 1 op 1 naam te zijn zoals die geregistreerd staat en overal bekend is. Het gebruik van keywords  mag alleen als je deze keywords ook echt in je bedrijfsnaam hebt staan. Het is volgens de policy van Google niet toegestaan om keywords zomaar toe te voegen alleen voor een hogere ranking. Indien je wel zomaar keywords toevoegt voor betere vindbaarheid loop je het risico op het (tijdelijk) afsluiten van je registratie/account. Vele bedrijven voegen (helaas) wel keywords toe voor vindbaarheid, want het werkt.  Maar is dus risicovol. Andere bedrijven kunnen je vermelding als spam adresseren, waardoor Google je account kan blokkeren. De woorden in de naam je bedrijf worden gebruikt voor het matchen van de resultaten met de zoekopdracht. Je zou als hack eventueel de (handels)naam van je bedrijf kunnen aanpassen of er eentje kunnen toevoegen. Heet je bedrijf bijvoorbeeld “Italiaono”dan zou het vwb vindbaarheid en duidelijkheid helpen om de handelsnaam aan te passen naar “Italiano pizzeria” of “Italiaono italiaans restaurant”, afhankelijk van op welke keywords je doelgroep zoekt en je gevonden wilt worden.
    Het gaat er bij de bedrijfsnaam op Google My Business om dat potentiële klanten je vinden en niet of het mooi staat 😉
  • Gebruik keywords in de beschrijving – ook de woorden in de beschrijving worden gebruikt om te matchen op de zoekopdracht van jouw doelgroep. Gebruik dus ook hier de keywords waarop je gevonden wilt worden.
  • Vraag om reviews met keywords en reageer erop – reviews zijn zeer belangrijk voor de relevantie en dus om met je bedrijf hoger in Google te komen. Tevens zijn reviews zeer belangrijk voor de besluitvorming of potentiële klanten contact met je bedrijf gaan opnemen. Vraag actief naar reviews en reageer op een review als iemand die heeft achtergelaten. Door te reageren laat je zien dat je de relatie met je klanten belangrijk vindt en serieus neemt. Google geeft ook nog een aantal tips, https://support.google.com/business/answer/3474050, over hoe te reageren op positieve – en negatieve reacties.
  • Categorieën – je categorieën zijn zeer bepalend voor je ranking in de zoekresultaten. Kies de categorieën die passen bij je bedrijf. Kies wel alleen categoriën die echt passen, kies niet … winkel, als je geen winkel hebt. De category helper van pleper.com of de Chrome extensies “GMBSpy” of “Pleper local SEO tools kunnen hier goed bij helpen. Met de category helper kun je maximaal 3 keywords opgeven waarop je gevonden wilt worden. De category helper zoekt de categorieën uit die het best ranken bij deze keywords. Gebruik de best rankende categorie als je primaire categorie en voeg vervolgens zo veel mogelijk goed passende categorieën toe. Wil je zien welke categoriën je concurrenten gebruiken dan kun je hier ook de Chrome extensie “GMBSpy” en/of “Pleper local SEO tools gebruiken”. Controleer en update waar nodig met regelmaat de categorieën aangezien deze regelmatig door Google worden aangevuld. Goed om te weten dat de keuze van de primaire categorie ook kan zorgen dat sommige overige velden in Google My Business wel/niet zichtbaar zijn. Afhankelijk van de relevantie voor de categorie dus.
  • Voeg foto’s toe – je kunt jouw producten en diensten nog beter aan uw doelgroep presenteren door relevante foto’s te tonen. Ook hier. Indien je actief bent, ben je relevant wat een positief effect heeft om bovenaan in Google te komen. Voeg dus minimaal 1 x per week, liever frequenter, een nieuwe foto toe. Dit geldt ook voor video’s. Vwb foto’s, upload de foto’s met relevantie keywords in de naam, dus keyword1-keyword2.jpg.
  • Houd je openingstijden bij – door je openingstijden, ook tijdens feestdagen, actueel te houden weten potentiële klanten wanneer ze bij je terecht kunnen. Je relevantie neemt hierdoor weer toe. 

Welke onderdelen moet je zeker ook gebruiken om met je bedrijf hoger in Google te komen:

  • Telefoonnummer – zorg er minimaal voor dat je doelgroep contact met je kan opnemen, dus vul je telefoonnummer in.
  • Afspraaklinks – geef je potentiële klanten de mogelijkheid om een afspraak met je te maken. Vul hier bijvoorbeeld de link naar je contactformulier op je website in.
  • Posts – met posts kun je aanbiedingen, updates, evenementen en producten toevoegen. Posts zijn een extra mogelijkheid om waarde toe te voegen voor je doelgroep en je bedrijf te profileren. Probeer dus niet alleen de verkopen. In posts kun je verwijzen naar (producten op) je website, waardoor je meer traffic genereert. Posts zorgen er voor dat je actiever bent en dus relevanter, wat goed is voor je ranking. Post ongeveer 4 x per week. Gebruik voor images 540 pixels (breed) en 405 pixels (hoog) en in JPG, PNG of BMP. Onderstaande regels gelden voor posts:
    • Een post is zeven dagen zichtbaar.
    • Evenementen zijn zichtbaar totdat het betreffende evenement voorbij is.

In de sectie ‘Home’ van het dashboard kun je voorbeelden zien van soortgelijke bedrijven, zie “Bedrijven als het jouwe zijn nu aan het posten”.

    • Inzichten – ook bij dit “touchpoint met je doelgroep” geldt:  “Zorg dat je met regelmaat de informatie over het gedrag vanje bezoekers bekijkt”. Met de opgedane inzichten kun je acties doorvoeren om de interactie met je doelgroep te verbeteren. Als je het doorklikken vanuit Google My Business naar je website beter wilt meten kun je tags toevoegen aan uw website URL in Google My Business, zie het menu-item “Informatie”. Tags genereren kun je doen middels https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/. Voer bijvoorbeeld onderstaande data in

    google analytics google mijn bedrijf

    Bij “Share the generated campaign URL” kun je de URL vinden die in Google My Business, bij je website moet invullen.
    In Google Analytics, onder Acquisitie/Campagnes/Alle campagnes vind je de data van de clicks op deze URL.
    Test verschillende keywords uit. Houd de wijzigingen in Google Analytics bij, middels annotations en beoordeel de resultaten.

    • Services/Producten – ook in Google My Business heb je de mogelijkheid om je services en producten te promoten. Maak daar dan ook zeker gebruik van.
    • Meldingen – ga via instellingen naar de verschillende e-mail meldingen om aan te geven wanneer je een melding wilt ontvangen. 
    • Veelgestelde vragen – toegankelijk via de zoekresultaten, dus niet via de GMB-beheer ingang. Reageer op vragen en vul anders een aantal relevante vragen en antwoorden in, zodat je doelgroep al antwoorden op eventuele vragen kan vinden.
    • Gebruik de APP – er is een Google My Business-APP voor Android en iOS. Met de APP kun je jouw profiel bijwerken en kun je meldingen ontvangen bij nieuwe reviews of berichten, https://support.google.com/business/answer/9114771?hl=nl&ref_topic=7505835. Zo kun je snel reageren op geïnitieerde interactie van gebruikers.
    • Je gegevens maandelijks controleren en bijwerken waar nodig – buitenstaanders kunnen een “bewerking voorstellen” en deze kan door Google verwerkt worden. Deze optie zit erin omdat helaas vele bedrijfseigenaren hun gegevens niet bijwerken en juiste data is nodig voor relevantie. Controleer je gegevens dus met regelmaat.

    Top 15 factoren om met je bedrijf bovenaan in Google te komen

    Als je bovenstaande informatie doorvoert heb je een goede kans dat je met je bedrijf hoger in Google (bij lokale 3 pack en maps (=finder)) komt bij lokale zoekopdrachten. De zoekresultaten bij lokale zoekopdrachten worden door meer variabelen bepaald. Wil je het beste resultaat bij lokale zoekresultaten bereiken dan besteed je, zoals voor een groot deel hierboven al genoemd, aandacht aan:

    Top 15 lokale zoekresultaten 3-pack en maps variabelenBron: Whitespark – survey 2020 onder ’s werelds beste lokale SEO specialisten

    Wat opvalt is dat er meer is dan Google My Business. Zie voornamlijk de invloed van waardevolle inkomende links en het liefst met de relevante keywords in de anchor tekst.

    Top 10 factoren die negatieve impact hebben op je GMB ranking

    Onderstaande factoren hebben een negatieve impact op je Google My Business ranking. Wil je met je bedrijf hoger in Google komen? Voorkom onderstaande fouten dan.

    Top 10 factoren met negatieve impact op GMB rankingBron: Whitespark – survey 2020 onder ’s werelds beste lokale SEO specialisten

    “Normale” lokale zoekresultaten hebben invloed op je GMB ranking (3-pack of map)

    Je “normale” lokale zoekresulaten (onder 3-pack) hebben invloed op de ranking van je Google My Business. Wil je echt zorgen dat je met je bedrijf hoog in Google staat werk dan ook aan onderstaande “normale” lokale optimalisaties.

    Top 15 lokale SEO factorenBron: Whitespark – survey 2020 onder ’s werelds beste lokale SEO specialisten

    Hoger in Google is leuk, maar wat about … conversie

    Vaak getoond worden, met je bedrijf hoger in Google komen en dan … converteren. Toch? Uiteindelijk wil je met je bedrijf hoger in google komen, zodat je tot conversie komt. Gebruikers die contact met je opnemen, een afspraak maken, de route naar je bedrijf gebruiken of naar je website gaan. Onderstaand de onderdelen van Google My Busines die het meeste bijdragen aan conversie.

    Top 10 Google Mijn Bedrijf conversie factorenBron: Whitespark – survey 2020 onder ’s werelds beste lokale SEO specialisten

    Google My Business als onderdeel van je eco-systeem

    Dit artikel gaat over Google My Business. Toch willen we je graag nog iets meegeven. Online succes behaal je door slim, routinematig en geïntegreerd online interactie met je potentiële klant te hebben. 

    Met slim bedoelen we dat, hoe beter je jouw doelgroep kent, welke problemen ze hebben en waar ze zich bevinden, hoe beter je daar een relevantie interactie tegenover kunt zetten. 

    Met routinematig bedoelen we dat je alleen succesvol gaat zijn als je consequent, routinematig werkt aan de interactie met je doelgroep gedurende de klantreis. Eenmalig een website maken, Google My Business inrichten of een artikel schrijven is niet voldoende. Je dient continu zichtbaar te zijn en je interactie te optimaliseren. 

    Met geïntegreerd bedoelen we dat de verschillende “touchpoints” (digitale contactmomenten met je doelgroep) onderdeel zijn van je eco-systeem. Het is een samenspel van onder andere; content, Goolgle Search, social media, je website, online adverteren dat maakt dat je online succesvol bent. Door de verschillende touchpoints in het eco-systeem met elkaar te verbinden versterken ze elkaar. Alleen Google My Business gebruiken is niet voldoende. Enkele voorbeelden hoe je de verschillende touchpoints in je eco-systeem kunt verbinden zijn:

    • Maak een blog, die geoptimaliseerd is voor Google Search, op je website en promoot die blog via een post op Google My Business en social media.
    • Bezoekers die op je website zijn geweest en niet hebben geconverteerd kun je middels social media retargetten.

    Conclusie

    Vele miljoenen mensen en dus ook (een deel van) jouw doelgroep is dagelijks online te vinden. Door dit enorme bereik moet online ondernemen een vast onderdeel zijn van je bedrijfsstrategie. Mensen die een online zoekopdracht uitvoeren hebben echt een intentie. Die intentie maakt dat de zoeker een zeer interessante doelgroep is. Zoekopdrachten worden voornamelijk in Google uitgevoerd. De meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten en klikken op de bovenste 3 posities. Dit maakt het zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google verschijnen een belangrijk middel om in contact te komen met je doelgroep. Met Google My Business heb je een goede, gratis, oplossing om zo hoog mogelijk op de 1e pagina van Google te verschijnen. Google My Business is een oplossing waarmee je je bedrijf kunt profileren. Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten door; relevantie, afstand en prominentie. Door Google My Business volgens de best pratices te gebruiken heb je de meeste kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten te verschijnen. Hierdoor word je gevonden en door de relevante informatie te tonen heb je meer kans dat je doelgroep jouw website bezoekt en contact met je opneemt. Het gebruik van alleen Google My Business zorgt niet voor online succes. Google My Business heeft te maken met Google Search en dan bij lokale zoekopdrachten. Je online aanwezigheid, zoals je website, optimaliseren met lokale SEO heeft een positieve bijdrage aan de ranking van je bedrijf in Google. Google My Business is een touchpoint met je potentiële klanten en is onderdeel van een eco-systeem van andere touchpoints. Door een goed samenstel van de verschillende touchpoints gedurende de klantreis zul je online succesvol zijn.

    Heel veel succes met online ondernemen!

    Up-to-date blijven

    Wil je up-to-date blijven over de laatste ontwikkelingen van Google My Business, zodat je met je bedrijf hoger in Google komt? Schrijf je dan in voor onze “groei e-mails”, zie onderstaand formulier.

    Gratis review

    Als je ons feedback geeft op deze handleiding dan kun je een gratis review van je Google My Business account inplannen. Je kunt je feedback (max 5 minuten) geven middels deze enquete. Onder aan de enquete staat de link voor het inplannen van een gratis review van je Google Mijn Bedrijf account.

    Ondersteuning

    Wil je ondersteuning bij de inrichting en het optimaliseren van Google My Business. We voeren onderstaande voor je uit:

    • Analyse huidige situatie
    • Keyword onderzoek
    • Categorie onderzoek
    • Ondersteuning inrichting Google Mijn Bedrijf
    • Meten resultaten
    • Optimalisatie

    Kosten:  eenmalig bedrag van € 250 (exclusief 21% BTW).

    Wil je ondersteuning bij het dagelijks optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf account? We voeren onderstaande activiteiten uit: 

    • Plaatsen van posts (2 x per week)
    • Plaatsen van foto’s (3 x per week)
    • Plaatsen van video’s (1 x per week)
    • Antwoorden op reviews en vragen.
    • Overige optimalisaties voor betere ranking.

    Kosten:  maandelijks bedrag van € 350 (exclusief 21% BTW).

    Wil je ondersteuning bij Google My Business? Stuur dan een e-mail of een WhatsApp-bericht.

    Handige links

    Hoe kan ik ik Google My Business reviews integreren in mijn webshop?

    Gebruik sowieso de specifiek link voor de reviews die je onder “Home” kunt vinden. Deze ziet er ongeveer uit als: https://g.page/[korte naam profiel]/review?rc. De [korte naam profiel] heb je onder het menu “Informatie” ingevuld.

    Onderstaand een aantal opties:

    • Je kunt op de bedank-pagina de link van je Google My Business reviews plaatsen.
    • In de bevestigingse-mail kun je deze link ook toevoegen.
    • Je kunt ook werken met een pop-up die verschijnt op het moment dat de bedank-pagina wordt getoond.
    • Eventueel zou je nog een aparte mail kunnen sturen, alhoewel we geloven in een review kort na de specifieke gebeurtenis en laag drempeling in te vullen door de eindgebruiker. Pas je privacybeleid/GDPR consent eventueel aan als je na een aankoop nog een een aparte e-mail gaat sturen.

    Om met je bedrijf hoger in Google te komen zijn de Google My Business reviews belangrijk. Het gebruik van reviews is zeer belangrijk. Er zijn ook platformen die buiten Google Mijn Bedrijf om reviews verzamelen, denk aan; Trustpilot of Kiyoh.

    Hoe kan ik meerdere telefoonnummers gebruiken voor Google My Business?

    Google geef de mogelijkheid om 3 telefoonnummers op te geven voor een Google My Business entiteit. Wel wordt alleen het eerste, primaire telefoonnummer getoond. Het opgeven van meer dan één telefoonnummer is meer om te zorgen dat Google terug ziet dat deze telefoonnummers bij je bedrijf horen. Dit is voornamelijk belangrijk als je deze telelefoonnummers ook op je website hebt vermeld. Aangezien Google My Business dus niet echt een optie heeft voor het gebruik van meerdere telefoonnummers kun je ook nadenken over het gebruik van één nummer en een keuze geven. Of bijvoorbeeld een WhatsApp Business oplossing op meerdere telefoons voor meerdere gebruikers inzetten.

    We hebben een webshop die 7 x 24 open is. Men kan ook afhalen. Hoe kunnen we het beste de openingstijden opgeven?

    Indien je alleen een webshop hebt kom je niet in aanmerking voor een GMB vermelding. Google meldt: “Listings on Google My Business can only be created for businesses that either have a physical location that customers can visit, or that travel to visit customers where they are. A business must make in-person contact with customers during its stated hours.”

    Het is dat mensen fysiek naar je toe kunnen komen wat maakt dat je (mogelijk) een GMB registratie kunt hebben. Met alleen een webshop kun je geen Google My Business vermelding claimen.

    Voor het afhalen kun je onder “meer openingstijden” kiezen voor afhalen en daar de specifieke tijden opgeven.

    Plan GRATIS groei-gesprek