Google Mijn Bedrijf helpt je groeien in lokale klanten. Daarom moet je google mijn bedrijf beheren. Maar … hoe, wat, waar, waarom beheren?
Ga naar de complete handleiding voor Google Mijn Bedrijf als je alle informatie bij elkaar wilt hebben.
Na het lezen van dit artikel weet jij exact hoe je jouw Google Mijn Bedrijf moet beheren om zoveel mogelijk lokale klanten aan te trekken.
In dit artikel lees je:
1. Waarom Google Mijn Bedrijf beheren?
Zoals in de inleiding al aangegeven …
Met Google Mijn Bedrijf kun je jouw ideale klant bereiken op het moment dat ze een koop-intentie hebben.
Google Mijn Bedrijf wordt getoond op het moment dat iemand zoekt naar een lokaal product, – bedrijf of lokale dienst.
Dat levert je meer lokale klanten op.
Meer lokale klanten heb je nodig voor de continuïteit en groei van je bedrijf.
In bovenstaande context wil je zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf altijd up-to-date is, zodat jij er bent als je ideale doelgroep je zoekt en je ze kunt overtuigen tijdens hun koopintentie.
2. Hoe moet je Google Mijn Bedrijf beheren?
Google Mijn Bedrijf kun je beheren met het Google-account waarmee je de Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt.
Indien je een Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt kun je jouw bedrijfsprofiel beheren door:
- in Chrome in te loggen met het betreffende Google-account
- naar google.nl te gaan en daar te zoeken op je bedrijfsnaam
of … - via de bolletjes bij je profiel naar Bedrijfsprofiel te gaan
Je kunt indien gewenst ook andere beheerders toevoegen aan je bedrijfsprofiel. Ga via de 3 puntjes naar instellingen voor bedrijfsprofiel, zie onder.
Vervolgens ga je naar beheerders, waar je iemand kunt toevoegen.
Je kunt natuurlijk ook via de eerder genoemde bolletjes naast je profiel naar je bedrijfsprofiel gaan en daar gebruikers beheren.
3. Waar kun je Google Mijn Bedrijf beheren?
Je kunt Google Mijn Bedrijf dus beheren via:
- google.nl en dan zoeken op je bedrijfsnaam, zie hierboven
- de bolletjes naast je profiel en dan naar bedrijfsprofiel, zie hierboven
- via de google-business pagina
Nu komt het belangrijkst deel … 👇
4. Wat moet je beheren?
Dit is het belangrijkste deel van het beheren van je bedrijfsprofiel.
Waarschuwing vooraf: houd je aan de richtlijnen van Google, zodat je geen risico loopt dat je profiel wordt verwijderd of gepauzeerd.
Zoals bij de “waarom” aangegeven wil je gevonden worden en overtuigen.
Bekijk je prestaties
Bekijk met regelmaat de prestaties van je Google Mijn Bedrijf profiel. Je beheert je profiel om uiteindelijk meer klanten te krijgen toch?
- Klikken mensen op route?
- Gaan er mensen naar je website?
- Bellen ze?
- Maken ze direct een afspraak?
- Sturen ze een chat-bericht?
- Op welke zoekwoorden wordt je gevonden?
Google Mijn Bedrijf heeft zelf een prestaties-overzicht, waarin je wat informatie kunt vinden, zie onder.
Door bezoekers op je website, via Google Mijn Bedrijf, te taggen, met UTM-tag, kun je ook bijhouden of er conversies door deze gebruikers plaats vindt.
Tevens kun je, indien je bovenstaande tagging doorvoert, in Google Search Console zien op welke zoekopdrachten je getoond werd en waar je kliks op kreeg.
Aan de hand hiervan kun je ook optimaliseren.
Als je hulp nodig hebt bij bovenstaande tagging, trek aan de 🔔!
Onderdelen beheren
Om je vindbaarheid en overtuigingskracht te verbeteren moet je onderstaande onderdelen beheren:
- Je bedrijfsnaam moet kloppen met de werkelijkheid
- De primaire categorie en secundaire categorieën moet(en) zo goed mogelijk passen bij jouw producten/diensten en de intentie van de eindgebruiker. Met regelmaat voert Google updates door in de categorieën. Controleer of je nog de beste keuzes hebt en pas aan waar nodig.
- Maak je profiel compleet, dus vul alle velden in
- Vul je producten in, ook al heb je diensten, want die je zie je in je profiel
- Vraag om reviews. Social proof is het beste wat je kunt doen om te overtuigen.
- Reageer binnen 24 uur op reviews. Reageer persoonlijk en stem je reactie qua lengte af, op de review. Een lange review, vraagt om een lange reactie.
- Je openingstijden moeten altijd kloppen. Ook tijdens feestdagen enz. Je wilt never-ever dat een potentiële klant voor een gesloten deur staat. Dan is het namelijk geen potentiële klant meer 😉.
- Plaats met regelmaat foto’s. Foto’s die helpen in het koopproces. Van een leuk, persoonlijk bedrijf met goede producten en/of diensten.
- Plaats frequent posts. Posts die helpen bij de koopintentie van je doelgroep. Denk aan: aanbiedingen, specificaties, testimonials.
Jouw website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Versnellen
Vindbaar zijn bij lokale zoekopdrachten naar jouw producten/diensten of type bedrijf, of lokaal zichtbaar zijn via bijvoorbeeld social media is een MUST voor de continuïteit en groei van je bedrijf.
Door jouw digitale kanalen te optimaliseren voor lokale zichtbaarheid wordt jouw ideale lokale doelgroep, jouw klant. Dat wil je!
Groei HARDER door gebruik te maken van onze specialisatie in lokale vindbaarheid.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.