Je bedrijf vindbaar maken op Google is de manier op meer leads en dus klanten te krijgen. Hier lees je hoe jij zichtbaar wordt voor potentiële klanten.
Er zijn in Google verschillende opties die je kunt gebruiken om je bedrijf vindbaar te maken op Google. Het is goed dat je ze allemaal kent, zodat je kunt kiezen wat het beste bij je past.
Onze visie is …
Vindbaarheid zorgt voor zichtbaarheid en resulteert in meer klanten!
Zo wil je gebruik maken van alle relevante opties in Google en wil je zo breed, maar relevant, mogelijk vindbaar zijn.
In dit artikel lees je hoe jij je bedrijf in Google vindbaar kunt maken door onderstaande opties:
- Onderdelen zoekresultaten
- Google Mijn Bedrijf
- Google Ads
- Lokale zoekopdrachten
- Landelijke zoekopdrachten
Go for it!👇
Onderdelen van de zoekresultaten
De zoekresultaten in Google hebben onderstaande componenten. Zoals hierboven genoemd is het belangrijk om de verschillende opties te kennen en, waar gewenst, in te zetten voor de groei van je bedrijf.
Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is de methode om lokaal gevonden als potentiële klanten zoeken naar jouw producten/diensten of type bedrijf.
Let op …
Dit zijn mensen die een koop-intentie hebben, dus super belangrijk dat je zorgt dat je daar aanwezig bent.
Google My Business tips
Ga naar de complete Google Mijn Bedrijf handleiding voor alle tips van Google My Business op je bedrijf beter vindbaar te maken.
Google Maps
Als je een Google Mijn Bedrijf account aanmaakt, wordt je bedrijf ook zichtbaar op Google Maps.
Dat is super belangrijk, want potentiële klanten zoeken op Google Maps naar een goed(e) product, dienst of bedrijf in de buurt.
Google bedrijfspagina aanmaken, claimen
Lees je bedrijf op Google zetten indien je nog geen Google Mijn Bedrijf hebt aangemaakt.
Zie hulp bij Google Mijn Bedrijf als je het maximale uit Google Mijn Bedrijf te halen.
Google Ads
In bovenstaand overzicht kun je zien dat Google Ads het eerste deel in de zoekresultaten is.
Je kunt jouw bedrijf, met betaalde advertenties, vindbaar maken voor jouw (lokale) doelgroep als zij bijvoorbeeld een koop-intentie hebben.
Je kunt jouw advertentie tonen als iemand op zoek is naar jouw product/dienst of type bedrijf, in een straal van x kilometer.
In sommige branches kun je jouw advertentie tonen aan mensen waarvan Google herkent dat ze iets willen kopen. Google herkent de intentie van iemand. Zo krijg je meer zekerheid dat je echt mensen bereikt die iets willen kopen in plaats van op zoek zijn naar informatie.
Door je Google Mijn Bedrijf account te koppelen aan je Google Ads kun je ook gebruik maken van advertenties in het Google Mijn Bedrijf deel, zie onder.
Lokale zoekresultaten
Als jouw potentiële doelgroep zoekt naar jouw product, dienst of bedrijf wil je getoond worden, ook in de lokale zoekresultaten.
Je wilt ook dit deel van de zoekresultaten gebruiken om je bedrijf vindbaar te maken.
Bepaal uit welke plaatsen je klanten komen en welke woorden ze gebruiken om je product, dienst of type bedrijf te zoeken.
Doe goed onderzoek, want hier liggen heel veel kansen.
Optimaliseer je website voor deze lokale zoekopdrachten, zodat je ook via dit deel in de zoekresultaten nieuwe klanten binnen haalt.
Als je lokale klanten hebt, is lokale content king.
Landelijke zoekresultaten
Afhankelijk van jouw context kan het opportuun zijn om ook op onderwerpen gerelateerd aan de problemen, uitdagingen en behoeften van je klanten te ranken.
Dit komt de vindbaarheid van je bedrijf ten goede.
Je zult dan gaan ranken op landelijk, taal, niveau. Als je alleen lokale klanten hebt, krijg je dus ook bezoekers van buiten je regio op je website. Maar, dus ook potentiële klanten van binnen je regio die zoeken naar content over hun problemen, uitdagingen en behoeften.
Doe goed onderzoek en zorg er daarna voor dat je content gaat maken.
Het succes zit vaak in het onderzoek, dus de strategie en daarna gelijk de uitvoering.
Jouw website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Klanten werven via Google
Zoals je in bovenstaande hebt gelezen zijn er verschillende opties die je kunt gebruiken om je bedrijf vindbaar te maken in Google.
Maar daar gebruik van.
In bovenstaand artikel heb je gelezen dat vindbaarheid van je bedrijf in Google een samenspel is tussen Google Ads, Google Mijn Bedrijf en je website.
Maak je geen gebruik van dit samenspel, dan laat je klanten liggen.
Als je wilt versnellen met de groei van jouw bedrijf door meer klanten via Google te krijgen, neem dan contact op. We zijn gespecialiseerd groei via Google.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.