Sales funnels zijn processen die je kunt gebruiken om potentiële klanten, stap voor stap verder te helpen in het koopproces en uiteindelijk klant te laten worden.

Funnels worden vaak weergegeven in trechters, waarbij bovenaan de trechter veel potentiële klanten de funnel in gaan en onderaan de nieuwe klanten er geheel doorkomen.

Ga voor een compleet overzicht naar leads genereren om planmatig, doordacht en gedisciplineerd aan de slag te gaan met leadgeneratie.

Het principe van een funnel is dat jouw ideale doelgroep je eerst niet kent, dan kent van waardevolle content gerelateerd aan hun doelstellingen en dan (mogelijk) bereid is om bij je te kopen.

Er zijn verschillende benaderingen en weergaves van funnels. Er is geen goed of fout. Zolang je maar nieuwe klanten binnen haalt, toch? 😉

Het principe van een sales funnnel

Het principe voor iedere funnel is dat:

  • Jij er moet zijn als jouw potentiële klant een koopintentie heeft.
  • Personen vaak niet direct bereid zijn om iets van een “vreemde” te kopen
  • Jouw doelgroep je eerst niet kent, dus je moet zichtbaar worden en jouw potentiële klant over jou laten nadenken
  • Je eerst problemen van een potentiële klant oplost, middels waardevolle content en ze zo een stap verder helpt.
  • Een potentiële klant aan het einde van de funnel (mogelijk) bereid is om bij je te kopen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een sales funnel, waarbij de focus ligt op de stappen van:

  1. Een klant kent je niet (See)
  2. Een klant kent je van de stappen in de probleemoplossing (Think)
  3. Aanwezig zijn als men producten/diensten vergelijkt om te kopen of gaat kopen (Do)
  4. Iemand is al klant en hoe kun je zoveel mogelijk waarde blijven toevoegen en jouw klant jarenlang behouden (Care).

Leads genereren met het see, think, do, care model

Naast bovenstaande weergave van een funnel zie je vaak ook een funnel met meer details van e-mailmarketing. Deze hebben we nu niet weergegeven.

Funnels worden vaak gebouwd met een weggever (iets waardevols) in ruil voor een e-mailadres. Als iemand interesse heeft getoond en je hebt contactgegevens dan spreken we van een lead. Middels geautomatiseerde e-mailmarketing wordt vervolgens de relatie met de lead opgebouwd. Door meerdere keren waardevolle content te delen is jouw doelgroep (mogelijk) bereid om uiteindelijk iets bij je te kopen (=klant).

Ga voor de berekening en de gratis template naar bovenstaande link met de voorbeelden van een sales funnel.

Versnellen

Leads genereren dient een cruciaal onderdeel te zijn van je bedrijfsvoering. Voor de continuïteit en groei van je bedrijf heb je nieuwe klanten en dus leads nodig. Bouw het genereren van leads dus als een vast onderdeel in, in hoe jij je bedrijf runt.

Wil je versnellen werk dan samen met een professioneel lead generatie bedrijf.