Funnels zijn processen die je kunt gebruiken om nieuwe klanten te werven. Funnels worden vaak weergegeven in trechters. Het principe van een funnel is dat jouw ideale doelgroep je; eerst niet kent, dan kent van waardevolle content gerelateerd aan hun doelstellingen en dan (mogelijk) bereid is om bij je te kopen.
Er zijn verschillende benaderingen en weergaves van funnels. Er is geen goed of fout. Zolang je maar nieuwe klanten binnen haalt, toch? 😉
Principe
Het principe voor iedere funnel is dat:
- Jij er moet zijn als jouw potentiële klant een koopintentie heeft.
- Personen vaak niet direct bereid zijn om iets van een “vreemde” te kopen
- Jouw doelgroep je eerst niet kent, dus je moet zichtbaar worden en jouw potentiële klant over jou laten nadenken
- Je eerst problemen van een potentiële klant oplost, middels waardevolle content en ze zo een stap verder helpt.
- Een potentiële klant aan het einde van de funnel (mogelijk) bereid is om bij je te kopen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een funnel, waarbij de focus ligt op de stappen van; een klant kent je niet (see), een klant kent je van de stappen in de probleemoplossing (think), aanwezig zijn als men producten/diensten vergelijkt om te kopen of gaat kopen (do), iemand is al klant en hoe kun je zoveel mogelijk waarde blijven toevoegen en jouw klant jarenlang behouden (care).
Naast bovenstaande weergave van een funnel zie je vaak ook een funnel met meer details van e-mailmarketing. Deze hebben we nu niet weergegeven.
Funnels worden vaak gebouwd met een weggever (iets waardevols) in ruil voor een e-mailadres. Als iemand interesse heeft getoond en je hebt contactgegevens dan spreken we van een lead. Middels geautomatiseerde e-mailmarketing wordt vervolgens de relatie met de lead opgebouwd. Door meerdere keren waardevolle content te delen is jouw doelgroep (mogelijk) bereid om uiteindelijk iets bij je te kopen (=klant).
—
Leads genereren dient een cruciaal onderdeel te zijn van je bedrijfsvoering. Voor de continuïteit en groei van je bedrijf heb je nieuwe klanten en dus leads nodig. Bouw het genereren van leads dus als een vast onderdeel in, in hoe jij je bedrijf runt.
Bovenstaande funnels zijn onderdeel van het genereren van leads. Maar er is meer dan de funnel alleen. Ga voor een compleet overzicht naar leads genereren om planmatig, doordacht en gedisciplineerd aan de slag te gaan met leadgeneratie.
Lees ook leads genereren betekenis of bekijk de online marketing funnel uitleg.