Met dit/deze sales funnel voorbeeld (en) krijg jij de inspiratie om jouw salesfunnel te bouwen. Op naar meer leads, klanten en groei van je bedrijf!
Kijk op leads genereren als je toch het complete overzicht wilt hebben hoe te groeien in nieuwe klanten.
De “weggever” en het “onweerstaanbare aanbod” zijn een belangrijk onderdeel van jouw salesfunnel, dus die komen aanbod.
Verder geven we je concrete voorbeelden met de verschillende startpunten:
- Social media advertentie
- Blog (SEO)
- Lokaal product/dienst of type bedrijf (Lokale SEO)
- Google Business Profile
- Remarketing
Verder geven we je nog uitleg over de sales funnels en leggen we je haarfijn uit hoe jij je website een cruciaal onderdeel van je salesfunnel kunt maken.
Enjoy!
De weggever
Een weggever (=leadmagnet) is iets (pdf, gratis training of …) waardevols in relatie tot de doelstellingen van de klant. Je kunt deze weggever direct aanbieden in een advertentie of op jouw landingspagina’s.
De weggever gaat uit van onderstaande stappen …
- De bezoeker vult zijn e-mailadres in (= lead), ziet de bedankpagina met daarop een “onweerstaanbaar aanbod”. Dit aanbod heeft zoveel waarde, tegen lage kosten dat potentiële klanten deze mogelijk al afnemen (= van lead naar klant). Ze zitten toch al in de positieve flow.
- De lead ontvangt de weggever via een geautomatiseerde e-mail.
- Middels meerdere geautomatiseerde e-mails met waardevolle content bouw je de relatie met de klant op.
- Na x e-mails doe je weer een “onweerstaanbaar aanbod”, waarbij de lead mogelijk kunt converteren naar klant.
- Je blijft de relatie onderhouden, zodat jij op het vizier van de leads bent, indien ze toe zijn aan het kopen van jouw product/dienst.
Jouw onweerstaanbaar aanbod
Stel iemand biedt jou iets aan wat perfect past bij het geen jij op dat moment nodig hebt. Het aanbod is zo uitgebreid en volledig tegen hele lage kosten.
Zou jij dit product kopen?
Ja, toch?
Zo’n onweerstaanbaar aanbod wil je niet laten lopen, helemaal niet als dit aanbod, maar beperkt (24 uur) geldig is.
Bedenk jouw eigen onweerstaanbare aanbod die je in je sales funnel gaat gebruiken.
Voorbeeld(en) van een sales funnel
Onderstaande voorbeelden zijn ter inspiratie. Er zijn verschillende funnels die je kunt bouwen. Het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit.
Verplaats je bij je eigen funnels weg goed in de buyerjourney van de klant, zodat je de funnels opbouwt die jou leads gaat opleveren.
Laat vooral geen kansen liggen, zou ik zeggen.
Alle voorbeelden zijn opgebouwd middels de stappen:
- Zichtbaar zijn
- Clicken/bezoekers krijgen
- Bezoekers converteren naar leads
- Leads converteren naar klanten
Voorbeeld 1 – Social media advertentie
Dit voorbeeld gaat uit van: een betaalde advertentie, een landingspagina, een weggever en geautomatiseerde e-mailmarketing.
- Middels een Ad (=advertentie) op Instagram/Facebook zet je een potentiële klant aan het denken, omdat je foto/video de aandacht trekt en de tekst verleid doordat je praat over de doelstellingen van de eindgebruiker.
- In de Ad bied je een weggever aan.
- De potentiële klant klikt op de knop en komt op je landingspagina die je hebt geoptimaliseerd voor conversie. Deze pagina heeft maar één doel: Jouw weggever overhandigen in ruil voor een e-mailadres OF De potentiële klant kan direct in het formulier op Instagram/Facebook zijn e-mailadres invullen.
- Zie voor de overige stappen “De weggever”
Voorbeeld 2 – Google Search – blog (=SEO)
Dit voorbeeld gaat uit van: een blog, een landingspagina, een weggever en geautomatiseerde e-mailmarketing.
- Je hebt een blog geschreven die veel waarde toevoegt in de zoektocht van jouw doelgroep naar (oplossingen voor) zijn problemen.
- Doordat je de juiste SEO-keuzes en werkwijze hebt gebruikt rank je in de top 3. De verleidende titel in de zoekresultaten nodigt uit om op te klikken.
- De bezoekers komt op je blog.
- In de blog heb je een link opgenomen naar jouw product/dienst pagina die geoptimaliseerd is voor conversie OF je hebt jouw weggever in de blog opgenomen OF middels een pop-up toon je de weggever aan jouw potentiële klant OF de potentiële klant neemt gelijk je “onweerstaanbare aanbod” af.
- Zie voor de overige stappen “De weggever”
Voorbeeld 3 – Google Search – lokaal product/dienst (= local SEO)
Dit voorbeeld gaat uit van: een landingspagina, een weggever en geautomatiseerde e-mailmarketing.
- Je hebt goed uitgezocht via welke zoekwoorden jouw potentiële klant zoekt naar jouw diensten of type bedrijf in welke relevante plaatsen.
- Je hebt een pagina voor jouw dienst of type bedrijf SEO geoptimaliseerd voor die dienst/type bedrijf in die locatie.
- De potentiële klant zoekt in Google naar de dienst of type bedrijf.
- Aangezien Google de zoekopdracht herkent als een lokale zoekopdracht, wordt jouw pagina getoond.
- Doordat je de juiste SEO-keuzes en werkwijze hebt gebruikt rank je in de top 3. De verleidende titel en rijke zoekresultaten (met reviews en faq’s) nodigt uit om op te klikken.
- De bezoekers komt op je landingspagina.
- Je hebt jouw weggever op de landingspagina opgenomen OF middels een pop-up toon je de weggever aan jouw potentiële klant OF de potentiële klant neemt gelijk je “onweerstaanbare aanbod” af.
- Zie voor de overige stappen “De weggever”
Voorbeeld 4 – Google Business Profile
Voorbeeld 4 gaat uit van: Google Business Profile (=Google My Business) en jouw website
- Jouw potentiële klant zoekt naar jouw product/dienst of type bedrijf.
- Google herkent dat het een lokale zoekopdracht is en toont het kaartje met de 3 bedrijven.
- Doordat jij je Google Business Profile, website en online zichtbaarheid hebt geoptimaliseerd sta je in de top 3 van bedrijven.
- De klant klikt direct op “Bellen” OF gaat naar je website.
- Zie voor de overige stappen “Voorbeeld 3”
Voorbeeld 5 – Remarketing
Voor alle bovenstaande voorbeelden geldt dat je remarketing kunt inzetten voor bezoekers die wel interactie met je bedrijf hebben gehad via de advertentie of de website, maar geen lead zijn geworden.
Je kunt deze bezoekers middels betaalde advertenties op social media of Google Search opvolgen en ze alsnog jouw weggever aanbieden OF jouw onweerstaanbare aanbod doen.
Jouw website is een cruciaal onderdeel van jouw sales funnel. Zorg er voor dat jouw website geld oplevert voor je bedrijf in plaats van je geld kost.
Sales funnel website
Middels bovenstaande voorbeelden heb ik je waarschijnlijk al duidelijk laten zien dat jouw website een belangrijk onderdeel is van je jouw sales funnel.
Als het goed is heb jij een website die structureel geld oplevert voor je bedrijf, want dat is (vaak) de reden waarom je een website hebt, toch?
Mocht jij website niet structureel geld opleveren bekijk dan zeker onderstaande GRATIS training en leer hoe jij van je website een geldmachine kunt maken.
Jouw website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Sales funnel uitleg
Dit is een super belangrijk onderdeel. Het bouwen van een “goede” funnel is meer dan even blog maken.
Echt groeien met je bedrijf door een continue stroom van nieuwe klanten vergt structurele leadgeneratie.
Hoe meer bagage je, in kennis van salesfunnels, hebt, hoe succesvoller je gaat zijn.
Het principe voor iedere funnel is dat:
- Jij er moet zijn als jouw potentiële klant een koopintentie heeft.
- Personen vaak niet direct bereid zijn om iets van een “vreemde” te kopen
- Jouw doelgroep je eerst niet kent, dus je moet zichtbaar worden en jouw potentiële klant over jou laten nadenken
- Je eerst problemen van een potentiële klant oplost, middels waardevolle content en ze zo een stap verder helpt.
- Een potentiële klant aan het einde van de funnel (mogelijk) bereid is om bij je te kopen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een funnel, waarbij de focus ligt op de stappen van; een klant kent je niet (See), een klant kent je van de stappen in de probleemoplossing (Think), aanwezig zijn als men producten/diensten vergelijkt om te kopen of gaat kopen (Do), iemand is al klant en hoe kun je zoveel mogelijk waarde blijven toevoegen en jouw klant jarenlang behouden (Care).
Met dit model verplaats jij je in de stappen/fases (=journey) van een potentiële koper (=buyer). Hieronder vind je de korte uitleg.
- See – Hoe kun jij je doelgroep verrassen en aan het denken zetten. Je doelgroep was niet op zoek naar jouw producten/diensten, maar is bereid hierover na te denken als je iemand triggered.
- Think – Hier ligt veel potentie. In deze fase is jouw doelgroep aan het nadenken over en zoeken naar hun probleem, de klachten, de mogelijke oplossingen enz. Dit is een enorm brede fase die je in de volle breedte kunt gebruiken voor het genereren van leads. Vanaf het eerste moment dat men iets online gaat doen in relatie tot hun problemen, uitdagingen en behoeften, wil je er zijn en wil je jouw doelgroep een stap verder helpen. Zo vergroot je de kans dat als men wil kopen, men ook aan jou denkt.
- Do – Je doelgroep weet wat de oplossing is en zoekt nu de beste oplossing. Dus bij welke partij, tegen welke voorwaarden kan hij/zij kopen. In de fase doet men ook de daadwerkelijke koop. Zorg er altijd voor dat je sowieso bij deze koopintentie zichtbaar bent. Als je doelgroep wil kopen, maar je (fictieve) “winkel” is dicht dan ga je potentiële klanten verliezen.
- Care – Deze fase gaat om het zo lang en zo goed mogelijk blijven bedienen van, waarde blijven toevoegen aan, je klant om zo de relatie te verlengen. Ja, daar hoort ook herhaalaankopen of up- en crosssell bij. Die ideale klant waar je zo hard voor hebt gewerkt om die binnen te halen wil je toch jarenlang als klant houden?
Naast de sales funnel voorbeelden en deze uitleg kun je volgens mij aan de slag om je eigen sales funnels te bouwen.
GO for it!
Vragen of sparren
Ik ga ervan uit dat je met bovenstaande voorbeelden voldoende inspiratie hebt om zelf aan de slag te gaan met jouw sales funnels.
Het succes zit in de opvolging, dus ga vooral aan de slag.
Mocht je aan de hand van bovenstaande nog vragen hebben of wil je sparren over wat voor jou de beste aanpak is, neem dan contact op.
Lees ook sales funnel betekenis als je toch nog even de basis wilt lezen of ga direct aan de slag met berekening van jouw sales funnel voor het behalen van jouw doel in nieuwe klanten.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.