De inspanning die nodig is om het aantal nieuwe klanten binnen te halen dat jij nodig hebt, kun je berekenen. Hoe doe je dat, sales funnel berekenen?
Super dat je bezig bent met jouw sales funnel. Het bouwen van een sales funnel is een belangrijk onderdeel om leads te genereren en deze te converteren naar klanten.
In onderstaand artikel vind je de berekening om iedere stap in jouw sales funnel te kwantificeren om uiteindelijk bij jouw doel uit te komen.
We geven tevens nog een voorbeeld van deze berekening, zodat het nog duidelijker hoe deze berekening te gebruiken.
Succes met de berekening en het bouwen van je sales funnel.
Berekening
Middels onderstaand methode kun jij je sales funnel berekenen.
Toelichting:
- We hanteren de volgende begrippen:
- % Conversation Ratio – het aantal conversies (in dit geval leads of klanten) ten opzichte van het aantal clicks.
- % Clickthrough Rate – het aantal clicks ten opzichte van het aantal impressies.
- % Impressieshare – het percentage dat jij getoond van het totaal aan mogelijk vertoningen.
- Bovenstaande % zoals impressieshare, clickthrough rate enz. zijn ervaringscijfers die je in eerste instantie op het internet kunt vinden en later zelf kunt invullen met je eigen ervaringscijfers. Aanscherpen doe je dus later.
- Je begint met het bepalen van je uiteindelijke doel. Hoeveel nieuwe klanten wil je?
- Vervolgens bereken je vanaf het aantal nieuwe klanten, per stap terug, hoeveel je nodig hebt de stap er voor.
- Dat doe je totdat je bij de omvang van je doelgroep bent gekomen.
Bovenstaande berekening kan wat afwijken indien je bijvoorbeeld werkt met youtube ads en dus met views of als je kijkt naar de berekening voor SEO, want dan houdt het op bij Impressies.
Voorbeeld
Met onderstaand voorbeeld wordt het hopelijk nog duidelijker.
Toelichting:
- De groene percentages zijn fictieve ervaringscijfers.
- Stel, je wilt 50 nieuwe klanten werven.
- We hanteren een Conversion ratio van 2%, dus dan is 50 klanten 2%, 1% is dan 25 en 100% dan 2500. Je hebt dus 2500 leads nodig om 25 klanten te krijgen
- Van alle mensen die clicken converteert 15% naar een lead. 2500 leads is dus 15%, 1% is dus 166,66 en 100% 16.666. Je hebt dus 16.666 clicks nodig om 2500 leads te krijgen
- De clickthrough rate is 20%, dus 16.666 is 20%, dus 1% is 833,33 en 100% is 83.333. Om 16.666 clicks te krijgen heb je 83.333 impressies nodig.
- Er zijn meerdere partijen die een deel van de taart (bijvoorbeeld advertentieruimte) krijgen. Stel dat jij 30% krijgt. Om 83.333 impressies te krijgen heb je een doelgroep van 277.778 nodig. Namelijk 83.333 is 30%, dan is 1% 2.777,78 en 100% 277.778.
Met bovenstaande berekening en voorbeeld kun je nu zelf aan de slag om jouw sales funnel te berekenen.
Je ziet hopelijk ook de potentie in meer nieuwe klanten tegen lagere kosten, om je online marketing te optimaliseren en je Conversation Ratio of de Clichthrough rate en Impressieshare te verbeteren.
Jouw website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Vragen of sparren
Je bent aardig op weg. Maak de berekening af. Bouw je sales funnel. Leer en optimaliseer.
Het succes zit in de opvolging!
Werk met een professioneel leadgeneratie bedrijf als je echt versnellen in het aantal nieuw nieuwe klanten, neem dan contact op.
Mocht je nog inspiratie willen hebben voor jouw sales funnel bekijk dan sales funnel voorbeeld of download de GRATIS template om jouw sales funnel te maken in Excel.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.