Home » Blog » Leads genereren » Reclame maken voor je bedrijf

Reclame maken voor je bedrijf is cruciaal voor een continue stroom aan nieuwe klanten. Na het lezen van dit artikel kun jij aan de slag met het genereren van leads door reclame te maken voor je bedrijf.

Je bent supergoed in je vak en bent een eigen bedrijf begonnen. Om je bedrijf te laten groeien en je ondernemerschap veilig te stellen dien je nieuwe klanten te werven. Dat doe je door reclame te maken voor je bedrijf en potentiële klanten om te zetten in klanten.

Reclame maken voor je bedrijf en het werven van nieuwe klanten dient een vast onderdeel zijn van je bedrijfsvoering. Het is de basis voor de continuïteit van je bedrijf. Om die reden dien je naast je huidige vak ook te zorgen dat je vaardig wordt in het maken van reclame en het werven van nieuwe klanten.

Dat kun en moet je zeker voor een deel zelf doen en voor sommige onderdelen is mijn advies om ook een specialist in te huren. Reclame maken voor je bedrijf en klanten werven is (namelijk) ook een vak ;-).

In dit artikel lees je wat jij kunt doen om je bedrijf meer zichtbaar te maken.

Op naar meer nieuwe klanten!

  1. Definieer je doelgroep
  2. Bepaal de verschillende fases van de buyerjourney
  3. Kies welke kanalen je gaat gebruiken
  4. Configureer je kanalen volgens de best practices
  5. Optimaliseer continue
  6. Gebruik ook offline communicatie
  7. Zet je bestaande klanten in

Schrijf je in voor de GRATIS webinar “Hoe krijg ik meer klanten door mijn online kanalen te optimaliseren?”.

1. Definieer je doelgroep

Reclame maken voor je bedrijf begint met een doordachte strategie. Je wilt namelijk zoveel mogelijk zekerheid hebben dat de tijd en geld die je gaat investeren het maximale resultaat oplevert.

Beantwoord voor jezelf onderstaande vragen:

  1. Waar wonen mijn klanten? Is dat meer lokaal, landelijk of internationaal?
  2. Welke relevante demografische informatie weet ik van mijn doelgroep?
  3. Welke behoeften, problemen, uitdagingen, interesses heeft mijn doelgroep?
  4. Waar (op welke online en offline plaatsen) is mijn doelgroep, wanneer om wat te doen in relatie tot bovenstaande behoefte, problemen, uitdagingen enz.?
  5. Met welke “tone of voice” wil je doelgroep aangesproken worden?
  6. Hoe onderscheid ik mij ten opzicht van mijn concullega’s.
Online marketing funnel uitleg

2. Bepaal de verschillende fases van de buyerjourney

Jouw doelgroep staat niet direct open om (bij je) te kopen. Je kunt wel zorgen dat je top-of-mind bent in de verschillende fases die iemand doorloopt, totdat hij/zij uiteindelijk iets koopt.

Je kunt hiervoor het See, Think, Do, Care model gebruiken als kapstok voor je strategie.

Onderstaand een hele korte toelichting:

  • See – hier is jouw doelgroep niet op zoek naar informatie of een product, maar kun je jouw doelgroep mogelijk triggeren om over het probleem/de oplossing na te denken.
  • Think – in deze fase is jouw doelgroep op zoek naar informatie over de problemen, uitdagingen, behoeften en kun je deze vele waardevolle content delen die je doelgroep verder helpt.
  • Do – jouw doelgroep heeft nu een (bijna) koop-intentie en vergelijkt producten, leveranciers en neemt uiteindelijk de beslissing.
  • Carebestaande klanten wil je zo goed mogelijk blijven bedienen, dus zorg er voor dat je ook bij hun top-of-mind blijft.
    Klanten naar je website trekken

    3. Kies welke kanalen je gaat gebruiken

    Bepaal aan de hand van de antwoorden op bovenstaande vragen op welke kanalen jij hoe gaat communiceren met je doelgroep.

    Het opbouwen van merkbekendheid op verschillende kanalen is de sleutel om ook top-of-mind te zijn als jouw doelgroep wel wil kopen!

    Gebruik om bovenstaande reden en om de reden dat je, voor de continuïteit, nooit afhankelijk wilt zijn van slechts één oplossing meerdere kanalen.

    Voor veel bedrijven zijn onderstaande kanalen de juiste mix. Let op: het is natuurlijk afhankelijk van jouw context.

    • Google Mijn Bedrijf – dit gebruik je voor zoekopdrachten in Google naar jouw bedrijfsnaam EN indien men lokaal zoekt type bedrijf/product/dienst.
    • Social Media – is ideaal voor de See, Think maar ook Do-fase. Afhankelijk van jouw doelgroep kan die Instagram, Facebook, Pinterest, LinkedIn, TikTok of … zijn.
    • Website – middels SEO en als men zoekt op jouw bedrijfsnaam kun je jouw doelgroep overtuigen met jouw aanbod.
    • E-mail marketing (=marketing automation) – via een weggever kun je e-mailadressen verzamelen en vervolgens, geautomatiseerd, waardevolle content delen met je doelgroep.

    Let op!

    Neem bij bovenstaande keuzes van platformen zowel organisch (=gratis) gebruik als betaald gebruik mee. Middels betaalde advertenties kun je vaak sneller, directer je doelgroep bereiken, aangezien je voor organisch verkeer tijd nodig hebt om volgers, bezoekers op te bouwen.

    Lokale seo Google Mijn Bedrijf

    4. Configureer je kanalen volgens de best practices

    Er zijn vele best practices die je kunt (moet) gebruiken voor het initieel opzetten van je kanalen.

    Maak daar gebruik van om het zo veel mogelijk uit je kanalen te halen. Ook hier is het handig om met een specialist samen te werken.

    Voor wat betreft Google Mijn Bedrijf kun je aardig uit de voeten met dit totaaloverzicht.

    Lokale zoekmachine optimalisatie voor je website

    5. Optimaliseer continue

    Hier vergissen vele ondernemers zich in. Ze denken dat ze eenmalig hun Google Bedrijfsprofiel of website kunnen inrichten en dat ze daarna klaar zijn.

    Maar, … dan begint het pas.

    Je blijft alleen top-of-mind indien je regelmatig met waardevolle content bij je doelgroep voorbij komt.

    Je wordt door de platformen beloond, indien je actief bent. Indien je regelmatig waardevolle content deelt, blijven gebruikers op het platform, wat goed is voor de eindgebruiker, maar ook voor het platform.

    Tevens zitten jouw concullega’s niet stil, verandert het algoritme van het platform of komt er nieuwe technologie bij.

    Dat zijn allemaal redenen waarom jij actief de platformen wilt gebruiken.

    5. Gebruik ook offline communicatie

    Bovenstaande online strategie is zeer krachtig, omdat er veel mensen online zijn en de kanalen 7 dagen per week x 24 uur beschikbaar zijn.

    Naas online kanalen is het zeker goed om te verkennen wat je offline kunt doen.

    Denk aan oplossingen zoals:

    • buitenreclame
    • flyers
    • sponsoring bij een sportclub
    • bedrukte kleding

    Ook daar kunnen we je overigens bij helpen.

    6. Zet je bestaande klanten in

    Jouw tevreden bestaande klanten zijn de ambassadeurs voor jouw product/dienst.

    Zorg middels een incentive dat jouw bestaande klanten, jouw aandragen bij nieuwe klanten.

    Zo maak je optimaal gebruik van on- en offline kanalen en jouw reeds bestaande klanten om reclame te maken voor je bedrijf.

    Versnellen

    Reclame maken voor je bedrijf is super belangrijk om te groeien met je bedrijf. Om leads te krijgen en dus te groeien in omzet, dien je continue te werken aan jouw zichtbaarheid.

    EVEReONE is gespecialiseerd in het genereren van leads middels on- en offline reclame.

    Zorg er voor dat je zeker een deel zelf kunt en schakel ook ons in om te versnellen.

    Neem contact op, als jij wilt groeien.

    Raymond Werner

    Oprichter, Groei manager

    Mensen blij maken. Doelen bereiken. Puzzelen met onuitputtelijk doorzettingsvermogen, totdat de oplossing er is. Daar wordt hij blij van.

    Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.