Online marketing funnel uitleg, betekenis, voorbeeld. Na het lezen van dit artikel kun jij je eigen funnel bouwen. Op naar meer leads en klanten
Super dat je bezig bent met jouw online marketing funnel. Het bouwen van een funnel is een cruciaal voor de continuïteit en groei van je bedrijf. Met een funnel kun je leads genereren en deze vervolgens converteren in klanten.
Ga neer leads genereren voor het complete overzicht over leadgeneratie.
In dit artikel vind je de uitleg van een online marketing funnel, wat betekent het en we geven een voorbeeld van een funnel.
Lees nu het artikel en start vooral daarna zo snel mogelijk met het bouwen van jouw eigen funnel.
Het succes zit in de opvolging!
Uitleg
Het doel van een online marketing funnel is het genereren van meer klanten.
Maar hoe doe je dat en wat is de rol van een funnel?
Het begint allemaal bij je doelgroep. Jouw ideale doelgroep. Jouw product/dienst past ook niet bij iedereen en ik neem aan dat je wilt groeien middels klanten die bij je passen?
Naast je ideale doelgroep is niet iedereen op hetzelfde moment bereid om een aankoop te doen. De ene persoon weet nog niet dat hij een probleem heeft, dan andere is nog aan het onderzoeken wat hij precies heeft of wil hebben en mogelijk nog een andere persoon is verschillende bedrijven aan het vergelijken.
Een funnel is een proces waarbij je met jouw ideale doelgroep in contact komt en hem/haar verder helpt om zijn probleem op te lossen. En ja, dat kan aan het einde een koop zijn.
Vaak wordt een funnel weergegeven in een trechter waarbij je begint met een grote groep mensen die verschillende fases in het koopproces (buyerjourney) doormaken met mogelijk aan het einde de fase van een aankoop.
Hmm, maar in een trechter komt alles er aan de onderkant uit. Dat zou betekenden dat iedereen klant wordt. Dat is natuurlijk niet het geval. Never mind, we gaan door.
Trechter met fases
Vaak wordt bij een funnel gesproken over leads en klanten.
Een lead is een persoon die interesse in je product/dienst heeft getoond en in ruil voor iets waardevols zijn/haar emailadres heeft achter gelaten.
Een klant is iemand die werkelijk iets bij je gekocht heeft. Een lead kan dus klant worden.
Onderstaand zie je een voorbeeld van een funnel in de vorm van een trechter. Er is gebruik gemaakt van het See, Think, Do, Care model van Google. Onder de afbeelding vind je de toelichting van de verschillende fases.
Jouw klant kan zich in verschillende fases van het koopproces bevinden, waar jij op de juiste manier op in kunt spelen. Een potentiële klant hoeft niet alle stappen te doorlopen. Het gaat erom dat iemand in verschillende fases kan zitten, waar jij op kunt inspelen.
- See – Hoe kun jij je doelgroep verrassen en aan het denken zetten. Je doelgroep was niet op zoek naar jouw producten/diensten, maar is bereid hierover na te denken als je hem/haar triggered.
- Think – Hier ligt veel potentie. In deze fase is jouw doelgroep aan het nadenken over en zoeken naar hun probleem, de klachten, de mogelijke oplossingen enz. Dit is een enorm brede fase die je in de volle breedte kunt gebruiken voor het genereren van leads. Vanaf het eerste moment dat men iets online gaat doen in relatie tot hun problemen, uitdagingen en behoeften, wil je er zijn en wil je jouw doelgroep een stap verder helpen. Zo vergroot je de kans dat als men wil kopen, men ook aan jou denkt.
- Do – Je doelgroep weet wat de oplossing is en zoekt nu de beste oplossing. Dus bij welke partij, tegen welke voorwaarden kan hij/zij kopen. In de fase doet men ook de daadwerkelijke koop. Zorg er altijd voor dat je sowieso bij deze koopintentie zichtbaar bent. Als je doelgroep wil kopen, maar je (fictieve) “winkel” is dicht dan ga je potentiële klanten verliezen.
- Care – Deze fase gaat om het zo lang en zo goed mogelijk blijven bedienen van, waarde blijven toevoegen aan, je klant om zo de relatie te verlengen. Ja, daar hoort ook herhaalaankopen of up- en crosssell bij. Die ideale klant waar je zo hard voor hebt gewerkt om die binnen te halen wil je toch jarenlang als klant houden?
Kanalen en content
Per fase van de funnel kun je content bedenken en bedenken op welke kanaal je die wilt inzitten. Een kanaal is bijvoorbeeld Facebook/Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google Search, Google ads. Dus een digitaal touchpoint waar jij je potentiële klant kunt ontmoeten (= digitale ontmoetingsplek).
In onderstaand zie je bijvoorbeeld verschillende kanalen die je kunt inzetten om potentiële klanten aan te spreken en naar je website te krijgen om vervolgens de eerste contactgegevens uit te wisselen.
Denk goed na over waar jouw doelgroep, wanneer is, om welk probleem op te lossen en gebruik die kanalen om in contact te komen.
Geautomatiseerde funnels
Vaak wordt met funnels ook een geautomatiseerd proces bedoelt waarmee je leads verzamelt die je vervolgens omzet in klanten.
Een lead is iemand die zijn contactgegevens (vaak e-mailadres) heeft gegeven in ruil voor iets waardevols. Door in contact te blijven met de lead en hem/haar steeds verder te helpen kun je de lead overtuigen om klant te worden.
Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n funnel
Voorbeeld – Social media ad funnel
Dit voorbeeld gaat uit van: een betaalde advertentie, een landingspagina, een weggever en geautomatiseerde e-mailmarketing.
- Middels een Ad (=advertentie) op Instagram/Facebook zet je een potentiële klant aan het denken, omdat je foto/video de aandacht trekt en de tekst verleid doordat je praat over de doelstellingen van de eindgebruiker.
- In de Ad bied je een weggever aan.
- De potentiële klant klikt op de knop en komt op je landingspagina die je hebt geoptimaliseerd voor conversie. Deze pagina heeft maar één doel: Jouw weggever overhandigen in ruil voor een e-mailadres OF De potentiële klant kan direct in het formulier op Instagram/Facebook zijn e-mailadres invullen.
- Zie voor de overige stappen “De weggever”
Funnels wil je zoveel mogelijk automatiseren, zodat je altijd (ook als je slaapt) efficiënt en effectief nieuwe leads en klanten kunt binnenhalen.
Ik doe nog één keer een stapje terug naar kanalen en content. Bovenstaand voorbeeld is een voorbeeld van een social media advertentie, maar er zijn dus nog vele andere ZEER succesvolle methodes, kanalen om funnels mee te bouwen.
Jouw website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Vragen of sparren
Voor het bouwen van een funnel helpt ervaring van het proces en van de tooling die je gaat gebruiken.
Wil je versnellen in het verkrijgen van nieuwe klanten, neem dan contact op. We zijn gespecialiseerd in leadgeneratie.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.