Home » Blog » Leads genereren » Hoe krijg ik klanten in mijn winkel | Concrete tips voor groei

Je bedrijf gestart vanuit passie. Geïnvesteerd in een winkel. Tijd om te groeien. Maar, hoe krijg ik klanten in mijn winkel.

Vanuit de passie voor je vak ben je een winkel begonnen. Je hebt van alles geregeld; inschrijving KvK, locatie uitgekozen, inrichting voor je winkel. Andere ondernemers lukt het wel om succesvol te zijn, dan moet het jou toch ook lukken.

Je hebt al verschillende dingen geprobeerd; korting geven, posters op de ramen, online wat posts gedaan. Het gaat alleen niet snel genoeg.

Als je echt wilt versnellen ga dan naar leads genereren voor een totaal overzicht en doordacht en doelgericht plan van aanpak om te groeien in nieuwe klanten.

In onderstaand artikel krijg je concrete tips hoe jij klanten naar je winkel krijgt zodat jij kunt groeien en ook één van die succesvolle ondernemers wordt.

  1. Definieer je doelgroep
  2. Werk de klantreis uit
  3. Maak een unieke dienst/uniek product
  4. Maak een onweerstaanbaar aanbod
  5. Zet online kanalen in
  6. Gebruik een unieke boodschap
  7. Zorg voor zichtbaarheid
  8. Gebruik Google voor lokale zoekopdrachten
  9. Richt jouw Google Mijn Bedrijf optimaal in
  10. Verzamel reviews
  11. Plaats frequent media en posts op GMB
  12. Optimaliseer jouw website voor lokale zoekopdrachten
  13. Gebruik social media indien relevant
  14. Maak een plan voor jouw fysieke zichtbaarheid
  15. Voer uit
  16. Houd vol

1. Definieer je doelgroep

Dit heb je mogelijk al gedaan bij het maken van je bedrijfsplan. Hoe dan ook, het is goed om deze stap uit te voeren OF aan te scherpen.

Definieer je doelgroep, jouw ideale klant, in de zin van; man/vrouw, leeftijd, woonplaats, opleiding, beroep, interesses enz.

Zie hierboven de toevoeging, ideale klant? Je wilt alleen groeien met klanten die bij je passen, dat is SUPER belangrijk.

2. Werk de klantreis uit

Deze stap is SUPER belangrijk. Ook deze stap heb je mogelijk gedaan. If so, maak tijd om je nogmaals GEHEEL te verplaatsten in de klant.

Welke problemen, uitdagingen en behoeften heeft je klant?

Wanneer zijn ze waar om wat te doen?

  • Generiek
  • In relatie tot hun problemen, uitdagingen en behoeften

Denk aan fysieke aanwezigheid, maar zeker ook aan digitale aanwezigheid. Weet dat ook jouw ideale doelgroep uren per week (dag) online tijd doorbrengt. Daar wil je gebruik van maken.

3. Maak een unieke dienst/uniek product

Met bovenstaande stappen weet je goed wat jouw doelgroep beweegt.

Neem nu een kijkje bij je concullega’s. Wat bieden zij, hoe aan? Wat doen ze goed in relatie tot klanten in hun winkel krijgen? Wat vind je goed, wat zou je anders doen?

Stel aan de hand van deze inzichten jouw unieke product of dienst op.

4. Maak een onweerstaanbaar aanbod

Ken je dat? Je bent op zoek naar iets en komt een aanbod tegen, die je niet kunt laten liggen. Zo goed is het aanbod. Je krijgt heel veel waarde tegen (meer dan) acceptabele kosten.

Stel zelf zo’n onweerstaanbaar aanbod op. Puur om jouw ideale doelgroep in je winkel te krijgen.

LET OP: het gaat hier niet om het smijten met kortingen. De vraag is of je dan jouw ideale doelgroep aantrekt.

Het gaat erom dat je iets aanbiedt voor je ideale klant, waar ze gemakkelijk “Ja” op zeggen.

5. Zet online kanalen in

Als het goed is heb je bij het uitschrijven van de klantreis beschreven waar je doelgroep wanneer is om wat te doen. En heb je daarbij ook gekeken naar online kanalen, zoals Facebook, Instagram, Google Search enz.

Waarom benoem ik dit nogmaals? Omdat er online zoveel potentie op nieuwe klanten ligt.

Online kun je veel mensen bereiken en het werkt 24 x 7 voor je. D

Daar wil je optimaal gebruik van maken.

6. Gebruik een unieke boodschap

Stel een unieke boodschap op voor jouw unieke product/dienst die onderscheidend is van jouw concullega’s.

Doe dit ook voor je “onweerstaanbare aanbod”.

Pas je boodschap aan, aan het (online) kanaal waar jij met je doelgroep in gesprek gaat.

7. Zorg voor zichtbaarheid

Zichtbaarheid is alles.

Helemaal bij jouw ideale klant, met jouw unieke product/dienst, een onweerstaanbaar aanbod en een onderscheidende boodschap.

Je kan nog zo’n goed product/dienst hebben, maar als niemand deze ziet, dan kunnen ze die ook niet bij je kopen.

Er zijn genoeg partijen waarvan hun product/dienst minder goed is dan die van jou, maar die toch meer klanten in hun winkel hebben.

Dat komt omdat ze beter zichtbaar zijn.

8. Gebruik Google voor lokale zoekopdrachten

Heel veel mensen gebruiken Google om lokale producten/diensten, bedrijven te vinden. Google heeft verschillende oplossingen om ondernemers meer zichtbaar te maken met hun winkel, zie hieronder.

Google zoekresultaten

Toelichting:

  • Google Ads – je kunt advertenties (betaald) tonen aan mensen binnen een bepaalde straal vanaf jouw winkel, die op zoek zijn naar jouw producten/diensten of type bedrijf.
  • Google Business Profile (=Google Mijn Bedrijf) – deze (gratis) oplossing is een MUST voor iedere ondernemer met een fysieke locatie of een servicegebied. Je ziet in het plaatje dat je op de 1e pagina kunt komen, direct onder de advertenties. Tevens word je zichtbaar op Google Maps indien potentiële klanten op de kaart zoeken. Ze willen niet te ver reizen om hun product/dienst aan te schaffen.
  • (Lokale) zoekopdrachten – Onder het deel van Google Mijn Bedrijf wil je ook zichtbaar zijn met je website. Optimaliseer je website om daar zichtbaar te zijn.

Je wilt de 1e pagina van Google domineren op relevante zoekwoorden van de klantreis.

Weet je nog, zichtbaarheid.

Maak dus gebruik van alle opties.

9. Richt jouw Google Mijn Bedrijf optimaal in

Door jouw Google Mijn Bedrijf optimaal in te richten kun je zorgen dat je beter zichtbaar wordt, dus hoger ranked.

Betere zichtbaarheid zorgt voor meer klanten in je winkel.

10. Verzamel reviews

Klanten die tevreden zijn en dit online delen middels een review is één van de meest krachtige opties om klanten in je winkel te krijgen.

Tevens bepaalt het aantal reviews, de hoogte van de ranking en de inhoud de reviews de hoogte van je ranking met je Google Mijn Bedrijf.

Bouw het vragen naar Google reviews in als vast onderdeel van hoe jij je klanten bedient.

11. Plaats frequent media en posts op GMB

Gebruik je Google Mijn Bedrijf actief. Plaats frequent (wekelijks) foto’s, video’s en posts. Hiermee geef je signalen aan Google dat je actief bent en ziet jouw doelgroep dat je een actief bedrijf bent.

12. Optimaliseer jouw website voor lokale zoekopdrachten

Maak gebruik van het deel in Google onder de Google Mijn Bedrijf sectie. Door jouw website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten zorg je ervoor dat je daar zichtbaar wordt.

Tevens versterkt jouw website jouw ranking in Google Mijn Bedrijf.

13. Gebruik social media indien relevant

Zorg dat je daar bent waar je doelgroep is. Besteed jouw doelgroep tijd op social media, zorg er dan voor dat jij daar ook bent.

Met social media kun je zorgen dat je zichtbaar bent, ook als jouw doelgroep niet (nu) op zoek is naar jouw producten/diensten.

Je kunt dit betaald (advertenties) en niet betaald (gratis account) doen.

14. Maak een plan voor jouw fysieke zichtbaarheid

Naast de potentie van online zichtbaarheid kun je ook mensen naar je winkel krijgen door jou fysieke zichtbaarheid.

Werk daar een plan voor uit.

Denk aan:

  • flyers
  • reclame borden
  • adverteren bij de kassa in de supermarkt
  • de inrichting van je winkel
  • enz.

15. Voer uit

Dit klinkt misschien wat kort en vanzelfsprekend, maar is wel een CRUCIALE. Veel ondernemers met een winkel bedenken wel wat, maar voeren het niet uit.

Faalangst, geen geloof of … kan een blokkade voor je zijn.

Blijf niet te lang in je hoofd zitten en dingen bedenken, ga werkelijk dingen doen. Alleen dan krijg je meer mensen in je winkel.

Laat je niet afremmen door allerlei gedachten. Dat stemmetje in je hoofd heeft niet altijd/bijna nooit gelijk.

Het succes zit in de opvolging!

16. Houd vol

Ook deze klinkt misschien als een open deur, maar als je dit beheerst dan ga je ECHT het verschil maken.

Succesvol zijn, structureel meer ideale klanten in je winkel krijgen is niet gemakkelijk, snel te doen. Geloof alle online beloftes niet.

Het is hard werken, met verschillende tegenslagen.

Laat je niet afremmen als het een keer tegen zit. Ga niet direct iets anders doen. Houd vast aan je plan. Niemand, tenzij iemand met heel veel geluk, schiet gelijk raak en heeft een succesvolle winkel.

Leer en optimaliseer!

Jouw website is cruciaal voor het genereren van leads. Wil jij weten hoe jij leads en dus geld kunt verdienen met je website?

Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.

Versnellen

Wil je versnellen en meer klanten in je winkel krijgen, neem dan contact op. We zijn gespecialiseerd in leadgeneratie.

Raymond Werner

Oprichter, Groei manager

Mensen blij maken. Doelen bereiken. Puzzelen met onuitputtelijk doorzettingsvermogen, totdat de oplossing er is. Daar wordt hij blij van.

Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.