Je kunt zowel on- als offline kanalen inzetten voor het bereiken van je doelgroep.
Online heeft veel potentie omdat je veel mensen kunt bereiken. Veel mensen spenderen tijd online en je kunt gemakkelijk opschalen.
Het gaat erom dat jij je doelgroep door en door kent, dus weet wat hun behoefte is en hoe je ze waar, wanneer moet aanspreken.
Zei onderstaande voorbeelden om je bedrijf lokaal te promoten.
1. Google
Met Google heb je zeer krachtige oplossingen om jouw bedrijf bij jouw lokale doelgroep te promoten. Zie onder het overzicht van de Google zoekresultaten.
Je kunt onder andere onderstaande opties voor promotie gebruiken:
- Google Ads – bereik mensen met een koop-intentie in verschillende locaties of een straal om een locatie heen
- Google Mijn Bedrijf – bereik mensen die lokaal zoeken naar producten/diensten of type bedrijf
- (Lokale) zoekresultaten
- Hier kun je ook mensen bereiken die lokaal zoeken naar producten/diensten of type bedrijf
- Hier kun je ook jouw lokale doelgroep bereiken op allerlei andere content gerelateerd aan hun problemen, uitdagingen en behoeften
- Bereik mensen met lokale content
1.1 Google Ads
Bereik mensen die zoeken naar bepaalde zoekwoorden en die in bepaalde locaties wonen/regelmatig daar zijn of een straal om een locatie heen.
Voorbeeld 1
Iemand zoekt naar “online marketing bureau blaricum” en er wordt een tekst-advertentie getoond gerelateerd aan deze zoekintentie, zie bovenstaand plaatje.
Voorbeeld 2
Iemand zoekt naar “stukadoor huizen” en er wordt een advertentie getoond in het Google Mijn Bedrijf deel, zie onder. Door je Google Ads te koppelen met je Google Mijn Bedrijf kun je dit realiseren.
1.2 Google Mijn Bedrijf
Met Google Mijn Bedrijf kun je met jouw bedrijf zichtbaar zijn als jouw potentiële klanten lokaal zoeken naar jouw producten/diensten of type bedrijf, zie onderstaand voorbeeld.

Bedrijf lokale promotie voorbeeld 1
Let op: het gaat hier om zoekopdrachten met een koop-intentie, dus daar wil je zeker gebruik van maken.
Men kan zoeken met of zonder plaatsnaam. Indien men zoekt zonder plaatsnaam, dan worden resultaten getoond die in de buurt liggen van waar de persoon de zoekopdracht uitvoert.
1.3 (lokale) zoekresultaten
1.3.1 Lokale zoekresultaten koop-intentie
Ook dit deel kun je gebruiken voor mensen die een koop-intentie hebben, dus zoeken op producten/diensten of type bedrijven.
Voorbeeld
Iemand zoekt op “fietsenmaker huizen” en krijgt onderstaande zoekresultaten.
1.3.2 Zoekresultaten problemen, uitdagingen, behoeften
Ook jouw lokale doelgroep zoekt naar hun problemen, uitdagingen en behoeften. Ja, je gaat hier ook mensen mee bereiken die buiten jouw gebied liggen, maar zeker ook mensen die horen bij je ideale lokale doelgroep.
Voorbeeld
Iemand zoekt naar “trapas vervangen kosten” en jouw zoekresultaten worden getoond.
1.3.3 Zoekresultaten lokaal
Alle relevante lokale content kan je helpen om zichtbaar te worden bij je lokale doelgroep.
Voorbeeld
Iemand zoekt naar “fietsroutes huizen” en krijgt een overzicht van alle leuke fietsroutes in de buurt
1.4 Lokale linkbuilding
Door lokaal waarde toe te voegen aan verenigingen, clubs, bedrijven kun je mogelijk in ruil een link naar je website krijgen, wat je rankings ten goede komt.
2. Social media
Vele mensen, dus ook jou ideale doelgroep brengt tijd door op social media.
Onderstaand twee voorbeelden van lokale marketing.
2.1 Social media advertentie
Je hebt een “onweerstaanbaar aanbod” gemaakt. Nu je lokale doelgroep nog bereiken. Middels social media, zoals Instagram/Facebook kun je mensen bereiken in bepaalde locaties, met een straal om een locatie heen en met specifieke (demografische) kenmerken.
Voorbeeld
Een advertentie waarbij je voor (maar) €1, 3 maanden kunt deelnemen, aan een community, wat normaal €250 kost.
2.2 Social media posts
Middels frequente posts met de juiste lokale #hashtags zorg je voor lokale zichtbaarheid.
Voorbeeld
Met deze 3 tips krijg je energie voor 10!
1. …
2. …
3. …
#Naarden #Bussum
3. Offline
Naast online kun je jouw lokale doelgroep natuurlijk offline ook bereiken.
Voorbeelden
- Middels een flyer die je lokaal verspreid kom je onder de aandacht van jouw doelgroep.
- Door sponsoring van een lokale vereniging zorg je voor zichtbaarheid
- Door te spreken op of iets te begeleiden op een lokaal event word je zichtbaar.
Natuurlijk wil ik een website, die geld oplevert voor mijn bedrijf en SCHRIJF me in voor de GRATIS training.
Versnellen
Je bedrijf lokaal promoten is een MUST voor de continuïteit en groei van je bedrijf, indien je een lokale doelgroep hebt.
Door jouw digitale kanalen te optimaliseren voor lokale zichtbaarheid wordt jouw ideale lokale doelgroep, jouw klant. Dat wil je!
Groei HARDER door gebruik te maken van onze specialisatie in lokale promotie.

Oprichter, Groei manager
Met 18 jaar ervaring in de online wereld weet hij aardig de weg. Raymond is gespecialiseerd in online strategie, (local) seo, online adverteren en delivery.